Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Jeg er i uke 35 og symfysemålet mitt er 28 cm, altså litt under det grønne på grafen på helsekortet.. Legen tippa at babyen veier rundt 3 kg ved termin. Noen som vil oppgi sitt symf.-mål i uke 35, for sammenligning? Og evt hvor mye barnet veide ved fødsel, for de som har født?
Knøttefrøken Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Hei! Jeg har ikke målt symfysemålet mitt nå (jeg er også uke 35) , men den kurven trenger ikke nødvendigvis ha noe å si på vekten til babyen din. Hvis ikke det er stora avvik da selvfølgelig. Det viktigste er at du følger din egen kurve og at den stiger jevnt utover svangerskapet. Jeg har ligget på den røde streken hele veien, mens jeg vet mange ligger på samme mål som antall uker de har gått. Ikke så mye hjelp kanskje men....
LiKr Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Jeg hadde sf-mål 30 cm da jeg var i uke 36.... Lå også litt under på kurven (gjort det de siste to gangene). Var på ekstra ul for å sjekke da kurven plutselig gikk nedover, men alt var på gjennomsnittet når det gjalt babyens vekt. Nå er det en stund siden, så jeg håper hun har fortsatt å legge på seg. En jordmor på sykehuset sa til meg at grunnen til at jeg kanskje lå litt under var at jeg bærer magen langt ned (har hatt "lav" mage hele tiden). Også kommer det litt an på hvordan barnet ligger inni der.. kanskje ligger barnet ditt langt inn mot din rygg f. eks. Men som sagt ovenfor her: Det viktigste er at kurven din stiger - selv om det er under hvis du skjønner...
mimmitiltre Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 hei, vet ikke maalet mitt men fikk vite gutten min veier 1.9 kg og jer er i uke 32. saa tror ikke saann vektmessig du baerer paa et lite barn:)
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 heisann! jeg er i uke 29 og da jeg var på kontroll forrige uke var sf-målet mitt på 31 cm.... hjelp! sier bare jeg når jeg leser her hvor store dere er og hvor langt dere er på vei. føler meg unormalt stor nå. hehe
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Jeg bor i utlandet og kjenner ikke til ordet symfysemål. Er det det samme som lengden på livmoren fra skambenet til "toppen" av livmoren - som de måler ved hver kontroll? da jeg var i uke 34 var dette 32cm. Lengden på livmoren skal visst ligge innenfor/samsvare sånn ca på antallet uker en er på vei , +/- 2cm. Så om du er 35 uker på vei og har et mål på 28cm er vel dette litt lite??? Har du fått ultralyd for å sjekke at alt er normalt? Det kan jo hende at det bare er et lite barn som du sier???
Ioren Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Jeg hadde symfysemål på 31 da jeg var i uke 35, gutten min veide 2440 da han ble født... Så jeg vet ikke hvor mye det symfysemålet har å si jeg? Legen min mente jeg kom til å få en baby på omtrent 3500gram, det veier han først nå 1 mnd etter at han ble født. (og ja, han ble født til termin)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå