Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Skal ha planlagt KS, og i den forbindelse har jeg mulighet til å få gratis sterilisering. Hvis jeg skal gjøre det seinere koster det 6-7000 kr, og det er laang ventetid. Men jeg er bare 28 år, og dette er unge nr 2 Grunnen til at jeg vurderer sterilisering er: 1 Tåler dårlig hormon-prevensjon 2 Vi vil bare ha to barn 3 Jeg er veldig plaga med bekkenløsning, og ser ikke for meg å gå igjennom et svangerskap til... Er det drastisk å sterilisere seg? Må bestemme meg raskt. KS er om få dager...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Jeg ville ikke gjort det, når man tar alderen i betraktning.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Hvis du er sikker på at du ikke ønske flere barn, ville jeg gått for det. Da slipper man "overraskelser" senere, samt at du slipper å plages ved bruk av andre prevansjoner.
4blågutteøyne Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Samme dilemma her , jeg er 25 sambo 31, barn to kommer nå og vi skal bare ha to... Vi er jo veldig unge da, og det kan jo skje så mye uforutsatte ting i livet...så her blir det ingen sterilisering.. En ting hadde vært hvis vi var mye eldre og hadde flere barn etc..
Maigullet Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Skjønner godt dilemmaet ditt, og det er vanskelig å komme med råd. Har tenkt litt på dette selv også, hva jeg skal gjøre når jeg har fått siste barnet. Føles jo unødvendig å proppe i seg hormoner når man kan slippe. - Men så tenker jeg; hva om noe skulle skje med de barna vi har? Leser jo tidvis om folk som mister barn i brann, bilulykker o.l. og hva om dette skulle skje oss... Jeg hadde nok gitt mye for å få flere barn da! Dersom du er i tvil vil jeg anbefale deg til å vente. Du er jo tross alt bare 28 år, så det kan jo hende du endrer mening om ting etterhvert...Sterilisering er jo endelig! Hos menn er det vel mulig å koble sammen sædlederne igjen slik at det virker igjen, men det går vel ikke hos damer... Vanskelig!
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Jeg hadde IKKE gjort det i den alderen. Jeg lovet meg selv at jeg skulle heller ikke ha mer enn to barn da jeg fikk nr.2 når jeg var 28 år. Tenkte også på sterilisering da, men følte jeg var altfor ung. Det kunne jo hende vi ville ha flere barn i framtiden. Og nå sitter jeg her, 31 år og gravid med nr.3. Sier til meg selv nå også at dette er den siste.Og det det tror jeg faktisk det er. Men uansett... jeg er ennå for ung til sterilisering. Man vet jo aldri... Tenk nøye gjennom hva du vil. Det er for sent å angre når det er gjort.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Kjære deg! Jeg hadde ikke gjort det. Du er enda ung, og det er mye som kan skje i livet ditt framover som er uforutsett. Tenk ti år fram i tid. Jeg synes dette er ene og alene ditt valg. Du kan høre på hva mannen din har og si, og andre som står deg nær, men tenk deg godt om. Det med penger til sterilisering hadde jeg slettet som argument, for sånne ting ordner seg. Ikke la det presse deg til å gjøre noe overilt nå. Lykke til
Slalotte Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Jeg ville ikke gjort det.. du vet jo aldri om du vil ha et barn i senere tid.. Alle vi som er gravide og er veldig lei av å ha gått gravid, med bekkenløsning, kvalme og alt vet jo at det kommer noe godt ut av dette.. Jeg har hatt 2 besøk på sykehuset i ambulanse på grunn av veldig fæl bekkenløsning.. Jeg har veldig stor smerte tærskel men der å da trodde jeg at jeg kom til å dø av smerte..Men jeg tenker bare på det tidspunktet jeg skal holde min første mann i armene.. Gleder meg kjempe mye.. Håper virkelig ikke du gjør det for du vet aldri om du vil ha flere barn i fremtiden og da er det jo for sent..
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Jeg ville definitivt ikke gjort det. Det er som flere her sier, at du er veldig ung. Selv om du nå sier at du ikke vil ha flere barn, kan det jo hende at lengselen etter anda en kommer litt senere. Min arbeidskollega er 36 og har tre barn. Steriliserte seg etter sistemann som kom for 6 år siden. Nå har hun funnet seg ny mann som ikke har barn fra før, og hun angrer veldig. Kunne tenkt seg en liten en til... Nei, uansett hvor mye jeg er sikker på hvor mange barn jeg vil ha, kommer jeg ikke til å sterilisere meg før jeg er hvertfall 35 Livet er uforutsigbart, og det er ingen som kan si hvordan ditt liv vil bli Du er jo så ung.. Det kan jo hende at når yngstemann begynner på skolen, så kanskje dere får lyst på en til? Nei, ta å vent. Selv om du sparer 6-7000, vil du nok være villig til å betale mye mer for et barn til, hvis du skulle ombestemme deg om noen år Men dette er jo en beslutning dere må ta sammen Lykke til, og god helg
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Hei alle sammen, HI her! Uff...det er vanskelig ja! Jordmor sa til meg -dersom der er en aldri så liten tvil, så må du ikke finne på å gjøre det!! Jeg føler det er et vanskelig valg å ta når man er høygravid, er lei og har vondt. Dilemmaet er jo at jeg tåler dårlig andre prevensjonsmidler...Jeg kommer oppriktig til å frykte å bli gravid etterpå, og da er jeg redd for at det går utover sexlivet. Faren er, som dere sier, jeg er ung! Jeg vet ikke hva livet byr på. Hva hvis barna mine dør? Hva hvis denne lille dør rett etter fødselen?? Hvis det er mulig å hente ut egg selv om man er sterilisert, så tror jeg at jeg gjør det. For det er bare slik krise-situasjoner som gjør at jeg nøler på steriliseringa. Vet noen om det er mulig å hente ut egg når man er sterilisert?
Erisa* Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Jeg ville ikke gjort det, fordi jeg vet at mange som i utgangspunktet bare ville ha to barn ombestemmer seg etter at nr to har kommet. Og siden du er så ung, vil du da fremdeles ha en god sjanse til å få en til. Men det er meg! (og siden jeg vil ha minst tre, så er det kanskje ikke så lurt å spørre meg..) Lykke til med bestemmelsen! Du hadde gode argumenter for sterilisering, altså, det var ikke det;)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #12 Skrevet 16. november 2007 Hvorfor har dere ikke vurdert om mannen din skal sterilisere seg da? Det er jo mye enklere på de og de får jo ikke alle tilleggslidelsene som en kvinne gjør når hun steriliserer seg. Du er alt for ung til å sterilisere deg, ikke gjør det!
Erisa* Skrevet 16. november 2007 #13 Skrevet 16. november 2007 Jeg så ikke det med eggene før nå Men såvidt jeg forstår utfra min lærebok, så vil det være mulig. Det kan også være mulig å "åpne opp igjen" egglederene, men det er avhengig av hvilken operasjonsmetode som er brukt, og tydeligvis varierende grad av vellykkethet. Men det ser ut til at IVF er mulig, i alle fall! Jeg vil anbefale deg å ringe til sykehuset der du skal opereres, og be om en samtale med en gynekolog. Hvis ikke det går, så kontakt en privatpraktiserende gynekolog der du bor, og be om å få en time så snart som mulig til konsultasjon! Dette trenger du å snakke om med noen som virkelig vet hva det handler om. Igjen: lykke til!
Gjest Skrevet 16. november 2007 #14 Skrevet 16. november 2007 Hvis jeg hadde hatt muligheten, så hadde jeg gjort det. Eggene vil fremdeles være der inne, hvis en skulle ombestemme seg å få flere barn, men det tviler jeg sterkt på, for jeg orker ikke fler svangerskap. Så, hvis savnet etter et barn til ville blitt for stort, så velger vi fosterbarn eller adopsjon. Lykke til med avgjørelsen! )
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #15 Skrevet 16. november 2007 mannen din får helle gjøre det. Koster nesten ikke noe, kan av og til gjøres om igjen og du slipper å bruke annen prevansjon. IKKE GJØR DET når du er i tvil!!! Du får heller ikke høstet ut egg. Ikke om man har kreft engang får man det.
pandabjørn Skrevet 16. november 2007 #16 Skrevet 16. november 2007 du sier selv at dere bare vil ha 2 barn, så jeg ville ha steriliserte meg selv om du bare er 28 år.....jeg er en av de få som skriver her i tråden som sier at jeg ville ha gjort det, sikkert pga jeg skal ha ks til onsdag og skal selv sterilisere meg men jeg blir 40 i des + at det holder mere nok med 2 barn for meg! så er det noen som sier tenk om hvis om barnet dør, og du har sterilisert deg da kan jeg ikke få barn etter det.....men hvem er det som tenker slik da jente foruten noen av de som har svart denne tråden lengere opp......! jeg hadde bestemt meg før jeg ble gravid med nr 2 at jeg skulle sterilisere meg når jeg fikk nr 2... men er du veldig usikker så hadde jeg nok kanskje ikke gjort det.. jeg var aldri usikker et sekund! og jeg hadde gjort det hvis jeg var 28 år også... ønsker deg lykke til med valget og ks
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #17 Skrevet 16. november 2007 Hei! Lurer bare på hvilke tilleggslidelser en kvinne kan få når hun steriliserer seg? Kristine
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #18 Skrevet 16. november 2007 Hei Jeg steriliserte meg for 7 år siden,og er nå gravid med tvillinger. Du får tatt ut egg...men jeg møtte en mann som ikke hadde barn fra før av, og det var vel kanskje derfor vi fikk prøve ivf. Jeg har 4 barn fra før av. Men jeg ville nok være HELT sikker før jeg gjorde det....så tenk deg godt om. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå