~nino~ Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 har vært hos legen pga en skade i en muskel, og han ba meg spise ibux i mange dager fremover for at muskelen skal få slappe av. fikk en ekstra sterk ibux på resept. men når jeg leser i pakningsvedlegget holder jeg på å falle om. det står at ibux gjør det vanskelig å bli gravid!!! "ta ikke ibux hvis du prøve rå bli gravid eller sliter med å bli gravid" Hva skal jeg gjøre? Tør ikke ringe legen å si at jeg prøver å bli gravid. Og for alt jeg vet så kan jeg være gravid nå. Har IKM den 24. Er det fralig med ibux så tidlig i svangerskapet eller er det bare etter 6 mnd? (som det står i pakningsvedlegget) Noen som vet om det er sant at man blir "infertil" av å spise ibux? Og gjelder dette kun de dagene man tar ibuxen eller varer det lenge etterpå også.
mom2agirlandaboy Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Hei nino! Stakkars deg, jeg kjenner følelsen du må ha nå. Jeg har selv gått på Ery-Max pga bihulebetennelse, og fikk tilfeldigvis vite at det kunne medføre hjertefeil hos barnet... Så jeg må vente en måned før vi kan prøve igjen, medisinen sitter i kroppen så lenge.... Jeg slo opp i felleskatalogen på Ibux og fikk opp følgende: "Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig." Er det mulig at det er noe annet enn Ibux som kan hjelpe deg? Tror jeg ville tatt kontakt med legen og sagt det som det er. MEN, jeg blir fryktelig provosert av at ikke leger SPØR unge kvinner om de er gravide eller forsøker å bli gravide, FØR de utsteder medisiner!!! "Vanlige folk" som ikke har spesiell medisinsk innsikt VET jo ikke hva som kan være farlig. Iallefall visste ikke jeg det.. Håper det går bra med deg. Tror du at du kan være gravid?
lana<3 Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Du må ik spise ibux..du kan spise fortodol som virker helt likt, har selv nettopp gått over til det og det er helt ufarlig når man prøver å bli gravid el er gravid...du får det på helsekosten
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Hei Nino Jeg synes du skal kontakte legen din å få noe annet for det. Det stemmer at ibux kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Dersom man er gravid skal man ikke ta ibux heller.
~nino~ Skrevet 16. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2007 uff, nå blir jeg stresset. Har tatt mange allerede. Får håpe jeg ikke er gravid denne mnd da, men det er jo typisk at jeg er det... Tror jeg venter med å ta flere til jeg ser at jeg ikke er gravid. Får heller gå med denne muskelen til des. Vet dere om det kan ta lang tid fra man har tatt ibux og til man kan bli gravid igjen?
honey,5pp Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Grunnen til at du ikke skal bruke ibux når du prøver å bli gravid er fordi den inneholder ibuprofen. Men du kan trygt bruke smertestillende som ikke inneholder dette. Om paracet,panodil el pinex kan hjelpe deg,så hadde jeg heller brukt det..(men så har deg seg jo slik at ibux er veldig fin på muskel- og leddsmerter da...)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Stemmer honey. Om det nå skulle vise seg at du e rgravid så ikke begynn å stress. Rekner med at det er ibux over tid som kan skade fosteret, tor ikke det er noe galt siden dette bare er snakk noen få piller, eller noen få dager. Men hvorfor ikke ringe legen din å rpør etter noe annet
lana<3 Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Du trenger virkelig ikke gå rundt med senebetennelse, i verste fall kan det utvikle seg til å bli en kronisk skade...en annen ting man kan ta i svangerskapet hvis man har senebetennelse er prednisolon(kortison) det er det mange som er gravide som bruker når man ikke kan ta de vanlige ibux. Uansett syns jeg at du burde prøver Fortodol(Gurkemeie) en uke, kan love deg at du blir bedre ellers har jeg lagt ved en link som du kan kikke på.... http://matoghelse.custompublish.com/dempe-eller-forsterke.338197-48909.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå