Gå til innhold

Møkkasjef!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare blåse ut litt irritasjon over sjefen min!

Vi var ute og spiste med jobben i går,er ei som skal slutte.Jeg ble sittende rett overfor sjefen vår,ei dame.

Etter hvert dreier samtalen seg over på sykmeldinger.Hun sitter og skryter av hvor bra det er at Nav har begynt å overprøve sykmeldinger,for da kan de få tatt alle de som sykmelder seg uten grunn.Som de som sier de er slitne,har en senebetennelse o.l....for det er visst ingen grunn.(Er man sliten så får man ta seg permisjon uten lønn!)

Sitter også og hoverer med at hun har myndighet til å nekte å godta en sykmelding,som f.eks hvis en kommer og sier at de er sykmeldte på grunn av at de er veldig slitne.

Følte meg som en idiot der jeg satt,og har vært sykmeldt i lengre perioder flere ganger pga en kronisk sykdom,som jeg mer enn en gang føler hun har trodd jeg har bløffet på meg.Fått spørsmål som at:selv om du har dette,går det ikke an å møte på jobb i det hele tatt da eller?Har du fått diagnose eller...?Ja,jeg har fått diagnose!Og jeg har ikke så lyst til å sitte å utdype foran deg hvordan det er når det herjer i kroppen!Men har gjort det allikevel.Og legen søkte hos Nav om å få fritak fra arb.giverperioden pga kronisk sykdom,så arb.giver slipper å betale lønn de første 14 dagene jeg er sykmeldt.Og fikk innvilget på dagen.Men føler vel egentlig enda at hun ikke syns grunnen er god nok til å være borte fra jobb...så sliter mye med dårlig samvittighet som ikke gjør sykdommen min bedre akkurat....

Men når hun sitter og sier sånt som at hun kan nekte å godta sykmeldinger hvis hun mener grunnen ikke er god nok....da lurer jeg litt...hva hvis en sliter veldig med personlige ting man ikke har lyst til å fortelle sjefen om....har man plikt til å si hva det er?Selv om de fleste sikkert gjør det,inkludert meg selv.Kan man ikke utelate å si hva som er grunnen,sånn egentlig?Har egentlig arb.giver krav på å få vite hva som feiler deg?Kjenner bare jeg blir så irritert,kan jo hende noen syns ting blir så private at de ikke har lyst til å utlevere seg til sjefen,og istedet sier de er slitne...Når folk er syke hos oss er det egentlig henne vi skal si fra til først.Men hun jobber bare dagtid,og vet om mange som venter til ettermiddagen og sier fra til kollegaer på kveldsskift istedet.Nettopp fordi man føler man blir mistrodd og hun svarer deg i en kort,sur tone...

Uff,det her ble litt lang og sikkert rotete,men måtte bare få blåst ut litt..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den delen av sykemeldingen som skal leveres til arbeidsgiver, så er det jo bare blankt der som det står hva du feiler. Arbeidsgiver har ingenting med det å gjøre. Mener legen at du trenger sykemelding så holder det. Du trenger så absolutt ikke å utdype til arbeidsgiver hva du feiler, det er da strengt personlig! Sjefen kan ikke 'nekte å godta' en sykemelding - dummeste jeg har hørt!! Høres ut som ei skikkelig bitch hun der.

God bedring da!!

Skrevet

En sjef bør selvfølgelig ikke være sur på folk som blir syke og heller ikke hovere over makten sin (er er det riktig å so det sån, gramatikalsk?), likevel kan jeg godt forstå at hun er fornøyd med at reglene er slik at en sykmelding kan overprøves. Det skal mye til, men det kan gjøres. Jeg har gjort det selv i forbindelse med egenmelding. Da var jeg 100% sikker på at fraværet skyltes at han det gjaldt var fyllesyk til stadighet. Jeg har også gjort det etter sykmelding fra legen. Da var både jeg og NAV enige om at jeg hadde lakt arbeidet godt nok til rette slik at vedkommende kunne jobbe på tross av skade. Hun ble ganske sur, men det fikk jeg bare godta.

Det å være sliten er i seg selv ikke sykmeldingsgrunn.

Som regel vil bare overprøving av sykmelding skje etter en tilretteleggingssamtale. Det er jeg som arbeidsgiver pliktig til å ha i løpet av de første ukene. Da må den sykmeldte fortelle hvorfor h'n ikke kan jobbe og så må vi prøve å finne en måte å ordne det på.

Grunnen til at din sjef snakket om dette mens du satt rett ved siden av var kansje at hun var så sikker på at du ikke skulket slik at dette var et trykt emne å ta opp?

Skrevet

Dette er foresten en del av folketrygdloven. Du plikter ikke å oppgi hva som feiler deg, men du plikter å oppgi hva du kan gjøre. Den enkleste måten å gjøre dette på er jo selvfølgelig å fortelle hva som feiler deg.

§ 8-8. Medlemmets medvirkning

Medlemmet har plikt til å gi opplysninger til arbeidsgiveren og Arbeids- og velferdsetaten om egen funksjonsevne og bidra til at hensiktsmessige tiltak for å tilrettelegge arbeidet og utprøving av funksjonsevnen blir utredet og iverksatt, se også § 21-3.

Retten til sykepenger faller bort dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å gi opplysninger eller medvirke til utredning, eller uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling, rehabilitering, tilrettelegging av arbeid og arbeidsutprøving eller yrkesrettet attføring, se også § 21-8.

Skrevet

Takk for det:-)

Tenker det samme selv,det er jo bare på delen du beholder selv det står årsaken.Og det er vel nettopp fordi ingen andre har noe med hva det er.

Men jeg sier jo som regel hva det er,syns det er greiest.Men ikke moro å føle at du blir møtt med tvil og mistanker.

Vet det er veldig mange på arb.plassen som ikke liker henne,og gruer seg for å ta opp ting med henne.Og det er synd:-(

Skrevet

Nei,det er det jeg syns blir så feil.Folk kan ikke noe for at de blir syke,selv om hun aldri blir det tydeligvis.

Og jeg har full forståelse for at en sykmelding kan overprøves hvis det virkelig er grunn til å mistenke unnasluntring.Som fyllesyken du beskriver.

Og å tilrettelegge arbeidet syns jeg også er helt greit.Har fått tilrettelagt selv i de periodene det er verst,og det er fint syns jeg.Men får et inntrykk av at hun syns det er tull,at en egentlig burde jobbet som normalt.Har nemlig fått noen ganske krasse,ekle bemerkninger.Og det er ikke ok syns jeg!Men hjalp noe etter at legen min ble irritert på henne og søkte om fritak fra arb.giverperioden for meg.

Syns bare måten hun sa tin på ble så dum....

Skrevet

herregud for noe surr!! selvfølgelig kan man være sykemeldt for å være sliten!!! det er det dummeste jeg har hørt... man kan få mange diagnoser på det altså, er kanskje ikke utbrenthet eller forstadier til det gyldig sykemeldingsgrunnlag??? er du lege du eller som mener dette??

nå ble jeg skikkelig provosert!!! det kan ligge VELDIG MYE bak en slik diagnose som ikke du bør eller trenger ha kjennskap til... og hvordan skal man tilretteligge på arb. plassen hvis man er så sliten at man ikke klarer komme seg opp om morgenen f eks?

Skrevet

Må si meg enig med deg i akkurat det,hvorfor skal det ikke være grunn for enkelte til å sykmelde seg på et slikt grunnlag?Det er det jeg også mener med at man skal vel ikke måtte behøve å utdype årsakene til hvorfor man er sliten?

Jeg har en hudsykdom som forverres av stress og hvis jeg blir sliten.Og det gjør jeg av og til pga en datter med mulig ADHD,skal snart utredes,og en liten gutt som har vært utrolig mye syk i vinter.9 pennicillinkurer på like mange måneder,siden mars.Hatt masse øreverk og halsbetennelser+overaktive slimhinner.Men nå skal han endelig få sette inn dren,fjerne polypper og falske mandler.Så da blir det vel bedre:-)

Og datteren vår krever veldig mye,også med lekser,som kan være et mareritt å få gjennomført.

Og når jeg i tillegg jobber turnus og sliter med søvn de gangene jeg jobber til 22.30 om kvelden,og skal på jobb igjen 07 morgenen etter....ja da blir jeg sliten og stresset rett og slett.Og da blusser sykdommen fort opp:-(Spesielt hvis jeg har masse avtaler og ting å følge opp ved siden av i tilleggg.

Skrevet

Må også si at jeg har fått prøve meg noen uker nå i et annet yrke hvor jeg jobber bare dagtid.Og det har vist seg å fungere mye bedre for meg,mindre stresset.Som igjen er bra for sykdommen.

Kunne få en halv stilling der,men har desverre ikke mulighet til det økonomisk pga at det bare jobbes halve dager der.Og da vil jeg få mindre utbetalt i lønn,måtte ha full barnehageplass(har 3 dager nå),og da mister jeg absolutt all kontantstøtte,og betale for full barnehageplass.Og da taper jeg flere tusen i måneden.Men hadde det vært fulle arb.dager hadde jeg ikke nølt.

Men når jeg ringer for å si at jeg kommer tilbake i stillingen min snart,virket hun nesten sur.Som om hun håpet jeg ville begynne den andre plassen.Og det er jo ikke så veldig hyggelig akkurat:-(

Så nå satser jeg på å ta litt mer utdannelse ved siden av jobb,så jeg etterhvert kan gå over i et annet yrke

Skrevet

Nå legger vi muligens litt ulike ting i det å være sliten.

Hvis du er sliten fordi du i tilleg til å jobbe 100% natt tar deg av barn på dagtid og prioritrere venner på kveldstid for eksempel så er det ikke sykmeldingsgrunn. Utbrenthet er noe annet. Det jeg snakker om er folk som blir så slitne pga alt de ønsker å få gjort på hjemmebane ol, at de ikke orker å gå på jobb. Da må de rett og slett prioritere anderledes.

Skrevet

Noen arbeidsgivere ( og andre, for den saks skyld) skjønner ikke hva sykdom kan gjøre med en før den dagen de selv blir syke. Og da tenker jeg særlig på sykdommer som kanskje ikke er så lett å se for andre. Og for å bli bra igjen, er det absolutt ikke bra å presse seg, slik mange dessverre gjør.

Som de andre har sagt her; arbeidsgiver har ingenting med hvorfor du er sykemeldt.

Skrevet

Nei,det er klart.Jeg mener det sånn at hvis man har en stressende jobb,det skjer mye stressende og slitsomt i privatlivet man ikke kan velge bort.Da mener jeg at folk kan bli slitne og treneger å få hentet seg inn igjen.

Men selfølgelig ikke om man velger å prioritere som du sier.Da er det jo selvforskyldt.

Men sånn som det har vært hjemme hos oss i perioder,med en tung psykisk og fysisk jobb,en datter som krever veldig mye,en liten en som er konstant syk og må til lege og sykehus støtt,mye våken om natta fordi han har vondt,da blir jeg rett og slett sliten iblant.Og jeg kan kjenne på kroppen at et utbrudd er på gang,og da har legen valgt å sykmelde meg for at jeg skal kunne hindre et utbrudd.Fordi hun har sett hvor ille det kan bli hvis jeg presser meg selv for lenge.

Men selvfølgelig gjør jeg det jeg kan for å unngå det..

Skrevet

Sjefen har ittno med hvorfor du er sjukemeldt.

Og er man sliten så synes jeg at legen kan sjukemelde for en kortere periode.

En som t.eks jobber i en klesbutikk er itte mye koselig om de sliten med søvnen og jobber 8 timer pr dag. Den ville itte jeg ha spurt om hjelp iallefall.

Og vi kjenner vår egen kropp best, og føler vi at vi itte orker så orker vi itte.

Skrevet

Bare lurer litt på hvordan en arbeidsgiver skal kunne overprøve en lege.

For man kan jo ikke avvise en sykemelding på mistanke,man må være 100% sikker. Og for å være sikker, må man muligens krysse noen personverngrenser og bruke metoder som ikke bare hører fortiden til. Eller?

Skrevet

Irriterer meg bare så over måten hun sier ting på,blir så feil.Hun blir ikke akkurat en sjef man får lyst til å betro seg til...

Og hun presterer å si at det som er så dumt med sykmeldinger er at folk blir altfor fort komfortable med å være hjemme!At sykmeldte automatisk ekskluderer seg fra arbeidslivet fra dag en!

Jeg kan ikke være mer uenig.De aller,aller fleste tipper jeg har lyst til å slippe å være syke,å kunne få være frisk og gå på jobb hver dag.Er sikkert unntak der også,men for min egen del skulle jeg jaggu gitt mye for å slippe denne sykdommen

Skrevet

Jeg mener at de aller fleste leger sykmelder ikke uten at det er en god grunn for det.Skjønner at det sikkert er folk som sluntrer unna med en egenmld iblant....

Men for at en sjef skal kunne overprøve en sykmelding må de jo kunne vite hvorfor personen er sykmeldt.Og det er det jeg mener en ikke er pliktig til,å opplyse hva det gjelder.Selvfølgelig er vel det beste å være åpen om ting,men da er det jo en fordel å føle at man blir møtt med forståelse og respekt.

En ting er jo hvis man er sykmeldt over lengre tid,å kunne si hva man er i stand til å utføre av arbeid,og kanskje kunne gjøre noe.

Skrevet

Det er riktig at arbeidsgiver ikke har noe med hvorfor du er sykmeldt, men vi har noe med hvordan vi skal få den sykmeldte raskest mulig tilbake i jobb. I praksis er det ganske vanskelig å gjøre fornuftige tilrettelegginger uten å få vite hva som faktisk er problemet. Det er nok av dem som kunne gått på jobb om det ble tilrettelakt for det, men som synes det er mer behaglig å være hjemme.

De fleste som er sykmeldte har selvfølgelig behov for det, men det finnes de som spekulerer i sykmelding og nærmes ser på det som en ferie. Da er det greit at det finnes muligheter for å overprøve en sykmelding. Kontrollregler er en fordel for dem som blir syke. Det hindrer at sykmeldingsregelverket hules ut og kansje svekkes på sikt. Desuten fjerner det grunlaget for spekulasjoner og surmuling fra arbeidsgiver. Det må da være en fordel for alle.

Skrevet

"Det er nok av dem som kunne gått på jobb om det ble tilrettelakt for det, men som synes det er mer behagelig å være hjemme".

Hvordan vet du dette? Har du lest det noe sted, sett forskningsrapporter, eller er det bare noe du rent subjektivt antar?

Begynner nemlig å bli lei av stigmatiserende antagelser i slike diskusjoner.

Skrevet

Arbeidsgiver kan IKKE overprøve sykemeldinga, MEN arbeidsgiver og NAV kan nekte å utbetale sykepenger. Det er det som menes når det snakkes om å overprøve sykemelding. Det er faktisk en rekke tilstander som ikke berettiger sykepenger (uten at jeg husker alle nå, her jeg sitter syk(!) og hjemme fra jobb), men f.eks ekteskapsrelaterte problemer og kosmetiske inngrep (dvs hvis du får op inn silikonpupper, så har du IKKE rette på sykepenger i etterkant av operasjonen).

Arbeidsgiver har heller ikke krav på å vite hva som feiler en ansatt, men den ansatte har plikt til å fortelle hva h*n kan gjøre (ofte vanskelig å ikke komme innom hva som feiler vedkommende da - det er min erfaring)

Skrevet

Da det gjelder kosmetiske operasjoner så får man itte pr idag lønn under sjukemelding om man velger selv en slik operasjon, MEN er man henvist av fastlegen pga smerter psykisk/fysisk så har man krav på sjukemelding de ca 6ukene man er borte fra jobben.

Skrevet

Skjønner at det kan være de som prøver å snylte seg til en sykmelding,at det er noen som syns det er behagelig å være hjemme.Men tror vel det gjelder et fåtall.

Men det er klart,har man en sterk mistanke om at det er tilfelle,så syns jeg det er helt på sin plass å sjekke det grundigere.

Men føler for min egen del at jeg har måttet utlevere meg selv til de grader for å bli trodd,og det er ikke noe hyggelig i det hele tatt.Hjalp noe når jeg fikk innvilget fritak fra arb.giverperioden,da tror jeg hun skjønte at det blir vel ikke innvilget uten at det er god grunn til det,og at diagnosen faktisk er reell.

Men føler fortsatt at hun blir sur....

Skrevet

Tror du har helt rett i at det er stort sett i de to tilfellene det skjer overprøving, ved egenmeldinger og ved langt sykefravær når man skal prøve å tilrettelegge. Slik overprøving skjer veldig sjelden. Den viktigste grunnen til det er selvfølgelig at de fleste som er sykmeldte har en god grunn for det. Dette er bare en mulighet for de helt spessielle tilfellene der det ikke faktisk er grunlag for sykmelding.

Skrevet

Jepp, men da regnes det ikke som kosmetisk operasjon lenger heller!

Skrevet

Jeg har også overprøvd en sykemelding, dette på sterk mistanke om at personen hadde gitt legen feilaktige opplysninger om arbeidsoppgaver og vår mulighet til å tilrettelegge arbeidet. Vi har bedriftslege hos oss og kan forlange at folk går dit dersom vi mistenker feilaktig bruk av egenmelding eller sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...