Mild, Marcus & Mille Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Jeg skal bli dagmamma. Holder nå på å tenke ut hvordan jeg vil at det skal foregå i praksis. Selv har jeg en gutt som ble født juli. Fra januar skal jeg være dagmamma for gutten til venninna mi som er født i juni, og fra februar en jente født i mars. Så blir litt aldersforskjell mellom gutten min og eldstejenta da. Er litt smånervøs, men tror det kommer til å gå bra. Grunnen til at jeg vil dette er at jeg vil være hjemme med sønnen min helst til han blir 3 år gammel. Vil ikke at han skal bli "isolert", derfor vil jeg gjerne passe andre barn. Også er det mange som mangler barnehageplass her, så jeg vil jo gjerne stille opp Dessuten får jeg jo en ekstrainntekt, har ikke opparbeidet meg rett til permisjon. Vi bor i en 3-roms leilighet i sentrum av Jessheim. De vi leier hos har stooor inngjerdet hage som vi kan bruke så mye vi vil. Har også fått lov å sette opp sandkasse der til sommeren. Tenkte å melde oss på babysang en gang i uka. I tillegg er det åpen barnehage 300 meter unna 2 ganger i uka. Åpningstiden vil være fra 7 til 17. Jeg vil stille med bleier og mat. Prisen tenker jeg blir 5000 i mnd. Kommer selvfølgelig til å ta en lang prat med foreldrene før jeg skal begynne å passe, slik at vi løser alt på best mulig måte for barnet. Nå sover lillemann på rommet vårt. Men vi har et ekstra rom som står tomt. Hadde uansett tenkt til å innrede det etter jul til barnerom. Men tenkte å bruke det som lekerom for barna i tillegg til stua. Men lurer på hvordan jeg skal gjøre det med soving? Er jo vanlig at de sover noen timer på dagen. Men nå har ikke vi muligheten til å ha vogner under tak ute. Lurer på om jeg skulle kjøpt inn 2 senger og satt på barnerommet og latt min fortsette å sove på soverommet vårt, 3 senger på barnerommet - eller annen løsning?:/ Er nok av plass til det, så det står ikke på det. Men vet ikke hvordan det blir for minstemann å sove der om natta da, med to ekstra senger der. Hmm.. Hjelp? Videre kan jeg jo si at jeg skal være hvit dagmamma. Skal gå barnevaktkurs hos barnepasseren i desember. Kanskje jeg lærer noe nytt? Kurset tar opp bla hvordan unngå uhell og ulykke, hva gjør jeg hvis noe skjer, kommunikasjon og avtaler, foreldrenes forventninger, om barns atferd og behov, etikk, regler og normer, organisering og profesjonalitet. Skal ta kontakt med kommunen så de kan komme å ta en titt på leilighet for å se at alt er trygt. Men, lurer på en ting. Er det nødvendig for dagmamma å ordne med ulykkesforsikring for barnet? Dette gjør de jo i barnehager. Eller skal jeg få foreldrene til å ordne med dette? Er jo best med forsikring.. Selv skal jeg til trygdekontoret for å få sykeforsikring, sånn just in case. Vet at jeg kanskje blir litt overivrig, og dette innlegget ble en smule lengre enn jeg hadde tenkt Tankene bare strømmer på! I allefall: Vil bare at barna skal få det best mulig her hos meg. Hva hadde dere syntes som foreldre? Noe dere vil tilføye? Blir glad for tilbakemeldinger!
Mild, Marcus & Mille Skrevet 16. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 16. november 2007 Ingen som har synspunkter? Eller ble det litt for lang lesning kanskje?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Her kunne eg hatt barna mine. Virka som du har da meste i tankane! Har lurt på om eg oh kanskje skal bli dagmamma en gang- har søkt på en jobb no so får vi sjå ka som skjer. Fnt å kunne vere heime me barna- og so får dei leike me andre. Minstemannen vår var hos dagmamma, fungerte veldig greit.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Så bra at du får det til. Ser ut som om du har tenkt nøye gjennom det. Mine tanker......stiv pris, men holder du all mat og bleier så kanskje... Barnehage vil bli billigere. Ang. sengeplass så vil det bli lettere for deg å ha soveplass inne. Om et barn er våken så vil de andre sove i fred. Om du har vognen ute vil det sikkert bli litt vanskelig å løpe frem og tilbake. Jeg hadde avtalt med foreldre ang. vask av dyner osv. Bli enige om hvor ofte og hvem som skal vaske. Greit om dere klarer dere uten senger og bare har madrasser. Da kan dere også bruke rommet som lekerom. Bare til å rydde bort dyner. Og lag regler for bruk av smokk. Ikke så lett når den ene skal slutte med smokk - og så ser man andre barn med smokk. I bhg er smokk bare lov ved leggetider. Ellers ville jeg hatt egne leker når dagbarna er der. Stakkars gutten din om han må dele kosebamsen sin med andre. Greit for han å skille mellom dagmamma og bare mamma. En lekekasse for alle. Er også greit at din sønn har en egen plass bare han og du får være på kveldstid og helgene. En plass som han ikke må dele. Rommet hans f.eks. Jeg tror en klar avtale er det beste for alle parter. Hva gjør du om sønnen din er syk, om du er syk osv. Greit å ha alt avtalt på forhånd. Ellers hadde min dagmamma måtte kunne førstehjelp. Lykke til! Dette går så bra så
Regnbuens barn™ . Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Syns prisen er helt fin, det er veldig vanlig å ta 5000kr svart tilogmed i Oslo, kun inkl. mat ikke bleier. Husk at folk får jo kontantstøtta så de ender jo opp med å faktisk betale mindre enn oss som har bhg plass og som ikke får kontantstøtte. Foreldrene har vel egen forsikring på barnet, er ikke din plikt å betale for det syns jeg. =) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 ikke for å være ekkel eller noe, men jeg tror ikke jeg ville latt barnet mitt ha en dagmamma på kun 18 år.
Mild, Marcus & Mille Skrevet 18. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2007 okai, så da holder det at jeg kjøper inn bare madrasser? har forøvrig en reiseseng hjemme som eventuelt kan bruke.. har skrevet opp et forslag til kontrakt, og der har jeg tatt med at om jeg eller sønnen min er syk betaler de ikke. har lest en god del rundt om hvordan andre har gjort det. lærer førstehjelp på kurs i desember! takk, for tips
Mild, Marcus & Mille Skrevet 18. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 18. november 2007 hvorfor er en på 18 år dårligere enn en på 40 år? er da iallefall ung og sprek!
Mild, Marcus & Mille Skrevet 18. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2007 takk! vet, da betaler de jo 1700 selv, her er det vanlig med 2300 i barnehage, så blir jo 600 mindre i mnd eller litt over 7000 i året..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Jeg kunne gjerne hatt en 18 åring som dagmamma. Enorm undervurdering å ikke kunne det.
Bimmer´n Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Jeg synes dette hørtes helt supert ut!!! Virker som du har tenkt på det meste. Go girl! Lykke til!
Mammapudding Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 Du er slettes ikke dårligere på noe vis..synes faktisk du høres mye bedre ut enn mange eldre dagmammaer så bare overse sånne kommentarer:) Jeg har selv jobbet som dagmamma, og du kan glede deg, er sååå koselig å jobbe med barn, og mye bedre å ha dem hjemme hos deg selv enn å jobbe i barnehage (har prøvd det også) Ellers så syns jeg det høres ut som du har det meste under kontroll:) Jeg hadde 2 av de 3 barna som jeg passet sovende ute i vogn, det var det eneste som funket for dem da, den tredje sov ikke i vogn så hun sov på sofaen. Hadde ikke tak å ha vognene under, men det gikk helt fint..de sto rett utenfor stuevinduet og jeg hadde mygg-eller regntrekk på. Min erfaring er at det er ekstremt vanskelig å få ungene til å sove hvis de ser hverandre..da blir det gjerne mye tøys å tull:) Men du ordner jo deres og dine egne rutiner etterhvert som de har vært litt hos deg, så det går sikkert å ha dem på madrasser på barnerommet:) Hmmm..var noe annet også jeg skulle tipse om, men nå er det fullstendig glemt..skal skrive hvis jeg kommer på det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå