Gå til innhold

Kalde føtter ang Thailand tur....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestilt tur til Thailand denne vinteren med babyen og gledet oss masse. Jeg har vært der to ganger før, men det var før barn og uten samboer. Vi skal til Phuket. Men nå har jeg begynt å få kalde føtter og lurer på om vi skal droppe det. For det første har det vært en ransbande som har slått til og ranet turister i det siste. Det har også vært en kraftig økning i volds- og krimsaker den siste tiden. På toppen av det hele fikk jeg nettopp vite at det har vært flere tilfeller av kolera på Phuket nylig... Ikke akkurat ting jeg vil utsette babyen min for.

Nå er jeg veldig i tvil om hva vi bør gjøre, jeg eeelsker jo Thailand og hadde gledet meg stort til å komme tilbake, men..... Noen som har vært på Phuket nå nylig og kan fortelle litt om hvordan det er der nå? Og da mener jeg i 2007 (jeg var der selv i 2004 og slutten av 2005 så jeg vet hvordan det var da). Er det mye som har forandret seg? Vet at turismen har økt VELDIG og det gjør vel gjerne at en del av sjarmen forsvinner dessverre...og prisnivået kryper oppover...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært der de siste årene jeg.. men vi reiser dit 15 februar.. gleder meg sykt jeg!

Er nok farligere å gå over gata for å si det sånn.. større sjangs å bli påkjørt enn at det skal skje noe der nede! Men må selvsagt alltid ha øynene åpne når man er ute å reiser da!

Har selv reist en hel del.. mer en mange vil jeg vel tro.. bla alene i asia i 2 mnd... og vet du hva? Jeg har følt meg mer utrygg i oslo enn jeg har på turene i utlandet! men har vel tatt forhåndsregler og ikke gått i parker på kveldstid etc... hold dere inne eller kun der det er mange mennesker hvis dere føler dere utrygge!

Kolera er såklart ikke gøy.. har ikke erfaring og vet lite om det, men er vel greit å prøve å holde seg unna folk som ser syje ut ect.. spis på steder som ser bra ut osv...

Håper dere reiser!

Skrevet

Joa, ting går som regel bra. Og jeg har også reist mye og følt meg trygg i asia. Vennlige folk etc. Og greit å passe seg, ikke gå alene etc. Men da var det kun meg, nå gjelder det barnet mitt også. Hvis du ikke har vært på phuket de siste årene så blir du nok overrasket, det har skjedd en del de siste 3 år....

Det er dessverre ikke mulig å se på folk om de bærer på kolera smitte, det tar nemlig 2-5 døgn før sykdommen bryter ut. Heller ikke infisert vann eller mat kan unngås ved å se det an. Det rammer ikke turister særlig ofte, men dersom man blir syk er det en alvorlig sykdom. For et lite barn fatal....

Skrevet

Vi er på Phuket nå med to små. Har vært her to uker og ikke blitt syke, bortsett fra litt forkjølelse. Merker ikke noe kriminalitet heller. Vet ikke hvordan det var her før, men det er i hvertfall mye turister nå...

Skrevet

Hei, HI her!

Godt å høre at dere er friske og ikke har merket noe kriminalitet. Kan jeg spørre om hvor i Phuket dere er? Det er meningen at vi skal til Kata Beach hvis vi drar. Når du sier at det er mye turister, hva legger du i mye da? Vanskelig å få plass på stranda? Masete og trangt å gå i gatene? Fullt på spisestedene? Vanskelig å få drosje? Får dere kost dere og slappet av føler du? Kriminaliteten er nok mest merkbar for de som er ute i de små timer og ferdes alene. De fleste ranene har vært av unge menn alene på vei til/fra Rawai (tror det er litt høy "partyfaktor" der?) midt på natta. Men det har vært ganske stygge saker hvor de har blitt sparket av mopedene etc.

Når det gjelder dette med kolera så har jeg undersøkt det nærmere og det er visst sjelden turister rammes. Men det har altså vært uvanlig mange tilfeller av kolera på Phuket i det siste. Det anbefales å være ekstra nøye med de vanlige forhåndsreglene som håndhygiene og gjennomstekt mat, skrelt /kokte grønnsaker etc. Sjekk vannflaskene at det har merkelapp fra helsetilsynet som garanterer at det er rent! Og hvis man skulle få diarè så oppsøk lege istedenfor å se det an. Hvis det skulle være kolera så er nemlig væsketapet ENORMT i forhold til ved "vanlig" diarè og krever som oftest væskebehandling. Men som sagt så rammer det nok oftest innfødte som lever under ikke så gode sanitære forhold som de har på turiststedene. Ønsker dere en fortsatt fin ferie i Thailand!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...