JANUAR GLEDE Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 jeg var på kontroll igår, og da sa legen at babyen veide 2,5kg hun mente dette var et sort barn i forhold til gjennomsnitts størrelse: Hvor stor er barne deres fikk dere vite noe om det?
JANUAR GLEDE Skrevet 15. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2007 Jeg har en veldig lavt liggende morkake, som legene på KK over våker så hun tokk ultralyd: Det gjøres ca to ganger mnd. Jeg synes det er ubehagelig med så mye ultralyd und. men nødvendig.
kløver Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Hei. Jeg har også termin i januar (18.). Skal på ultralyd på onsdag, så da skal de måle og estimere (i tillegg til å sjekke morkakeplasseringen da). De kan se på ultralydskjemaet (det blå) hvor stort et gjennomsnittlig barn er i de forskjellige ukene. Det står helt nederst til venstre. 2500 g er babyen gj.snittlig rundt uke 35, ser det ut som. Så da er det avhengig av når din termin er...
JANUAR GLEDE Skrevet 15. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2007 Hei, jeg har termin 6. januar, jeg går i uke 33 nå og jeg skifter uke imorgen om 16 minutter he he. Mulig det er normalt men på min side står det at babyen skal nå være ca 1400g. Lykke til imorgen da;)
januarblomst Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Jeg går også ofte på kontroll (ul kontroll) pga små barn i tidligere svangerskap. Er i uke 30 nå og min var 1600 idag. Det er vel på gjennomsnittet det. Han regnet det ut til og bli ca 3800 ved fødsel. men henger meg ikke så mye oppi de målene,bare alt er bra. Men ja, 2,5 kg var ganske stort.
JANUAR GLEDE Skrevet 15. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2007 Nei jeg er helt enig med deg. Vekt er ikke så viktig bare barnet er frisk. Enklere å føde normale størrelser enn store barn, så ja jeg ble litt engstelig når hun sa at jenten min ble stor ved termin=0 Håper for en behagelig fødsel for alle av oss;)
4blågutteøyne Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Heihei!! Jeg skal ha KS den 4des pga stort barn...(nå teller jo også min tidligere fødsel med da, som endte opp i KS) 31+2: ca 2,5kg 34+2: 3,4kg..
raia81 ♂2008 + spire 2010 Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Hei! Jeg var på UL i uke 32 + 0, og da målte de guttebabyen min til å være 1920 g som hun sa var helt gjennomsnittlig (=sluttvekt på 3550 g). Vekten de oppgir her og på babyverden er mye mindre, men jeg stoler på hun som tok ultralyden
Gjest Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Det skriver jeg under på: vekten de oppgir her inne er utrolig mye mindre enn mine 3 andre kilder (en bok, og 2 "hefter"). Utrolig teit, siden det kan føre til akkurat dette-at vi blir forvirret og skremt :-( I svangerskapsboken (hefte fra helsestasjonen) står det at vekten er ca. 2100 g i uke 33. I "den nye boken om svangerskap og fødsel" av Kitzinger står det at vekten i uke 35 er ca. 2500 g. I heftet "graviditet, fødsel og den nye familien" står det at vekten i uke 34 er ca. 2200 g.... Så utifra det vil jeg tro at du ligger bittelitt over gjennomsnittet, men at det ikke er mye i det hele tatt!!!!!
gravid me nr 8 :-) Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Heisann:) d er jo fullt mulig at du bærer et stort barn...jeg fødte en datter i uke 34 å hun veide 2665 gram så hun va jo stor...å da trodde di at d var en liten baby som ville komme...så di fikk litt sjokk der inne på føden kan du si:) hun var 47 cm også...nå er jeg i uke 30+1 å babyen min er stor sier di....så d gjenstår å se denne gangen også..kjenner selv at hun er stor da:) lykke til alle sammen....måtte vi alle få friske babyer..klem
Galskapens overhode Skrevet 16. november 2007 #12 Skrevet 16. november 2007 De kan ta så veldig feil når de estimerer vekt. Jeg var innlagt på sykehuset forrige uke, og de estimerte størrelsen på ei jeg delte rom med.. Hun fikk beskjed om at hun MÅTTe få keisersnitt, for barnet kom til å veie rett under 5 kg. Da barnet ble hentet ut dagen etter var hun 4020 gr.. De bommet da med 1/5 del av vekten.. Jeg ville tatt en slik vektestimering med en klype salt med mindre du har fått store barn tidligere..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #13 Skrevet 16. november 2007 Er i uke 32 + 2 , og fikk vite at snella i magen veier 2000 g! Heeelt etter skjemaet i følge jordmor & lege. Dere kan trøste dere med det , at hvis barnet i magen er for stort , vil dette bli fulgt opp og vurdert , om det er forsvarlig for mor å føde ut. Selve vekten er jo ikke den skumleste , men omkretsen rundt hodet som er avgjørende.. ( siden hodet mest sannsynlig kommer ut først ) Hvis du /dere bekymrer dere , snakk med jordmor/lege. Ikke stol blindt på alt som blir sagt og skrevet pådisse sidene. Forhold deg til en "levende solid fagmann"
Heiaar har blitt 2-barnsmor Skrevet 16. november 2007 #14 Skrevet 16. november 2007 Jeg har fått vite at snuppa mi ligger ann til å veie ca 4.3 kg ved termin. Har fått litt småhetta etter det og vurderer å få en ny estimering. Har født før en på 3.9 kg og sleit nok med han. Vet de kan ta feil, men det betyr jo begge veier....
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #15 Skrevet 16. november 2007 Tok de UL da? Hvis de bare brukte symfyse-fundus målene er det veldig store avvik, men trodde UL skulle være sikkert. Da måler de jo "diameteren" på hode og mage. Skjønner ikke at de skal klare å bomme så mye da, kanskje jordmoren var skikkelig dårlig til å måle...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #16 Skrevet 16. november 2007 Dette var svar til Sfinx'n ~hybelboer nr 2 forresten
raia81 ♂2008 + spire 2010 Skrevet 16. november 2007 #17 Skrevet 16. november 2007 Det stemmer jo veldig bra med min babys mål og det jordmor sa til meg om helt gjennomsnittling Så da kan jeg i hvertfall stole på det Jeg skrev innlegg litt høyere opp forresten.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #18 Skrevet 16. november 2007 Jeg har motsatt problem... Har termin 10.januar. Var på ul i uke 31+5 å da veide babyn 1,6 kg og låg langt nede på skjemaet. Legen sa at alt var lite,bortsett fra lårbeinet som tilsa at jeg var så langt på veg. Synes det er skummelt å få et lite barn (vil jeg rekke sykehuset??) Siden jeg fikk en gutt på 4,5kg der fødselen tok 6 timer,og var veldig.. enkel. Så det er ikke så skummelt å få et litt stort barn. Har du plass til det-går det ofte greit!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #19 Skrevet 16. november 2007 Meg med 2 kg tuppsa... Meg tok de Ultralyd av :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå