Gå til innhold

diskusjon ong sitrus/appelsin/ sitron osv....

Anbefalte innlegg

Skrevet

fortsetter denne debatten her..

mange sier sitrus er farlig mange sier det ikke er det... hva er fakta og hva er ikke?

på helsestasjonen da sønnen min var 6 uker fikk vi utdelt en flaske tran med sitron so0m han skulle ta hver dag.... har jeg en tilbakestående helsesøster? eller er det ikke så farlig som noen tror?

ditt innspill taes imot med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er sitrus farlig for barna???

Har jeg aldri hørt noe om!

Skrevet

visstnok allergi fremkallende.

Skrevet

Det er med sitronsmak :) er ikke jordbær i de røde seigmennene heller...

Det er fakta at man skal være forsiktig med sitrus, egg, melk, og kiwi før barnet er et år. Særlig kiwi og sitrus er allergifremkallende, i noen barnehager er det faktsik ikke lov å ha med kiwi pga faren for allergi.

Skrevet

De skal ikke ha det fordi det kan fremkalle allergi.

I tranen er det vel bare smaken.. så ikke sikkert det er ordentlig sitrus i?

Skrevet

Mami. føy til nøtter og jordbær til den lista der :)

Skrevet

men hvis man er allergisk vil man da være allergisk uansett eller er det sånn at det er større sannsynlighet for at man blir allergisk dersom man spiser det før man er 1???

Skrevet

Man er ikke nødvendigvis allergisk mot ting i utgangspunktet, men enkelte ting kan fremprovosere allergi. Og når ungene har fylt 1 år, er det mindre sjanse for at de utvikler allergi. Nøtter og appelsiner anbefaler de faktisk at man helst skal vente med til ungene er 3 år, men minst 1 år.

Skrevet

jeg har alltid trodd at de ikke skal spise sitrusfrukter før de er ett år. spurte om dette på hs, hun anbefalte meg nemlig å gi snuppa som da var 9 mnd sitronsaft i vannet for å bedre slimhoste. da sa hun at denne "regelen" har de gått bort i fra nå. så de kan visst få det tidlig, sikkert rundt 6 mnd! når det gjelder tran med sitron blir jo det noe annet da, det er nok ikke farlig:)

Skrevet

fisk??? Nei, den har jeg ikke hørt før...

Men min gutt fikk ikke melk og sitrus før han var 1 år, men når han var 13-14 mnd og fikk dilla på mandarin før jul så fikk han utslett over hele kroppen. Så vi holder han mest mulig unna sitrus... får håpe han vokser det av seg, og prøver heller med noen små doser etterhvert.

Skrevet

det med fisk gjelder vel mest dem som er ekstra utsatt for allergi, som atopikere, eller dem som har fiskeallergi i familien

Skrevet

gøy å høre forskjellige innspill.. tydelig at vi hører mye forskjelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...