Gå til innhold

din mening om mat til en på 7 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min spiser av den baby safe feeder, den "smokken med nett på"

i den får han, agurk, tomat, ananas, apelsin, clementin, melon, eple,pære, brokkoli og druer.han koser seg med alle de forskjellige tingene.

har fått høre av noen at apelsin er "farlig"..

men i spania f.eks får man jo kjøpt apelsinjuice fra 3 mnd...

han spiser forskjellige typer middags glass.

havregrøt

mme.og sukkerfri saft(lerum uten tilsett sukker) og vann

og får tran.

men han får lov til å smake på brødskive, baby kjeks og andre ting uten sterkt krydder o.l..

lar/lot du barnet smake på ting? eller følger du helt retningslinjene?

hva synes du? hva gjør du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville ventet med appelsin. du riisikerer å fremprovosere allergi. at man gjør noe i spania, betyr ikke at det er lurt.

Skrevet

kommer vel sikkert litt ann på dette med tenner, min har 6 tenner og blir 7 mnd på lørdag

Skrevet

fremprovosere hva slags allergi?

Skrevet

Det er litt dumt at du gir barnet appelsin så tidlig, sitrus er faktisk veldig allergifremkallende, og jeg føler jeg har god grunn til å uttale meg da jeg er allergisk mot så og si alt og har atopisk eksem i tillegg. Det er kjempe kjedelig å være alergiker, så jeg forstår ikke at du vil utsette barnet ditt for noe som KAN gi det plager senere.

Bortsett fra det så fikk snuppa masse forskjellig mat helt fra hun var 6 mnd, jeg laget babymat med både chilli og hvitløk for eks, men saft det fikk hun ikke før hun var godt over året :)

Skrevet

La han smake på det meste, men jeg ville unngått melk, appelsin, jordbær og egentlig fisk også en stund til.

Brød er helt ok å gi, selv om de ikke har tenner

Skrevet

Mini er straks ni mnd, og de siste par mnd har jeg latt han få smake mer og mer. Tror det gir han et sunt forhold til mat og han er velig intressert i det vi putter i munnen.

Jeg lager middag til han (pasta,potet,grønnsaker,kylling,fisk,kjøttdeig osv.), grøt,brødmat,fruktglass og frukt i babyfeeder`n. Ellers får han smake på litt av hvert.

Men holder han unna sitrus, egg,salt/krydret mat, godteri og søte drikker.

Selv om han har smakt på litt is da :)

Skrevet

Slenger meg på det Bluelady skriver :)

Skrevet

allergi mot sitrusfrukt. unngå appelsin, klementin, sitron, kiwi og annanas. det samme med jordbær og fisk. ville også ventet med usyrnet melk. nøtter skal de heller ikke ha.

sjansen er liten, men er det verdt risikoen?

Skrevet

gir han ikke melk eller jordbær, og fisk liker han ikke

Skrevet

krydder derimot, er ikke farlig. heller ikke sterke krydder, såfremt babyen din liker det. bare ikke salt.

Skrevet

men på helsestasjonen da han var 6 uker fikk jeg utdelt tran med sitron... er dette med sitrus fakta eller noe man antar?

Skrevet

det er et fakta. det er også et fakta at ikke alle helsesøstre er veldig dyktige. og det er et fakta at man kan lage sitronsmak uten å bruke sitroner, akkurat slik pistasjis ikke inneholder pistasjnøtter. vet ikke hvordan det er med sitrontran, men det er en brus som heter brus med sitronsmak (og ikke sitronbrus) nettopp fordi det ikke er sitron i den.

Skrevet

hehe.. det er litt artig å vite da:) visste du at det heller ikke er vanilje i vanilje sausen til tine?

Skrevet

Det er ikke ekte sitron i sitron-tran, nei. Kun aroma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...