Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man googler det kommer det opp mange negative artikler om temaet og hvordan man ikke skal bruke det. Jeg er faktisk helt enig. Tror dette er noe helt nymotens, som kom med dette Nanny-styret paa tv. Det er en enkel maate for foreldrene aa bare putte barnet i et hjörne eller i verste fall bruke soverommet og senga som straff. Personlig tror jeg det gjör vondt verre i de fleste situasjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker en form for time out når jenta trosser som værst. Da tar jeg henne med inn på rummet hennes og seter henne på en benk der og sier at hun kan komme når hun roet seg ned.(Med døra åpen) Med det resultatet at hun som regel begynner å leke på rommet sitt og glemmer hvorfor hun var sint. Så her fungerer det som bare pokker.

Skrevet

Akkurat. Barn er ikke ferdig opplärt og vi skal väre gode veiledere, så de har absolutt ingen grunn til å stå i en skammekrok.

Jeg er redd for at foreldre er så slitne og stressa i dag at de glemmer at det faktisk går ann å forklare og snakke med ungene.

Skrevet

Det jeg føler jeg gjør er å ta henne ut av en situasjon der hun jager opp seg selv og blir bare verre og verre. Når jeg da tar henne med på rommet har jeg tatt henne bort ifra det som jaget opp henne og hun får en distans til sitt eget sinne.

Dette trur jeg fungerer individuelt hos barn og det er ikke sikekrt det fungerer hos alle. jenta er som sagt aldrig innlåst, kan komme når hun vil og jeg tar altid imot henne.

Skrevet

Tror ikke jeg liker den metoden. På tv så har jo foreldrene sørget for at barna får en dårlig oppførsel. Hadde de tatt tak i problemet før det ble så stort, hadde de ikke trengt og bruke slike metoder. Det samme med belønning for god oppførsel i form av klistremerker ol. Glir fort ut, og i hvertfall der oppdragelsen har glidd ut for lenge siden. Gidder de å gjennomføre det tro?

Skrevet

Joda, Cat. Forhåpentligvis tilpasser alle seg etter sitt barn. Foruten de som absolutt vil låse barnet inne...

Skrevet

Ok så hva bør jeg gjøre da mener du når jenta raser og raser og raser, og for lenge siden har lukket ørene for alt som heter pedagogisk forklaring.

Bør legge til at jeg ikke bruker noen form for belønningssystem for god oppførsel annet en ros og masse skryt. Dårlig oppførsel belønnes ikke med oppmerksomhet her i huset. Da får hun gå på rommet sitt og roe seg ned (noe hun gjør, derfor fortsetter vi med dette) og så koser vi og klemmer og forklarer hvorfor ting blir slik det blir når man ikke hør etter og gjør slemme ting..

Skrevet

Nei låste dørrer og frihetsberøvelse mener jeg er slemt og unødvendig!

Skrevet

Den artikkelen roter til en del. Den blander både timeout og generell straff for dårlig adferd, og kaller alt timeout. Greit at det i den artikkelen var mange rare eksempler på straff av barn.

Selv har jeg brukt timeout på min mellomste, når han gikk i overkant bananas( slo søstra si på 6 mnd, sparket mora si etc) fikk han være på rommet til han var ferdig med å være tosk. Det var like mye for min del, ja sånn at jeg ikke skulle kaldkvæle han.

Skrevet

Nå var ikke dette et angrep på deg, mere en tanke jeg har pga. disse nannyseriene. Synes akkurat de er grusomme, mest pga at foreldrene samtykker til å henge ut ungene sine som underholdning. Og synes ikke noe om at unger blir stengt inn på et rom for å lære å oppføre seg. Ungen din blir ikke stengt inn. Og ja. Min kan havne i lekegrinda når han står på som verst. Ikke så sinna, riktignok, men en racer på å kaste kaffekopper osv. for moro skyld:)

Skrevet

Ja man skal jo ikke oppdra ungene lenger..;-)

Kun snakke med de med roooooooolig stemme, og bruke helst lille venn etterpå , uansett hva slags faenskap de finner på...

Alldri heve stemmen, eller ta de i armen, la de slå løs på seg og spytte en i ansiktet og kaste ting på en uten å få noe som helst straff for det, for det kan jo være skaaaaaaaaaadelig med konsekvens.... hehe..

Vett du hva,, ungene tar ikke skade av konsekvens for handling....

Og om du ikke har prøvd time out, så er det ikke noen ENKEL metode med time out,,

og det kommer helt an på hvordan det gjøres....

Skrevet

Akkurat den setningen der, at ungen ikke tar skade av konsekvens for handling (konsekvenser?) er en setning som folk gjerne bruker for å forsvare fysisk avstraffelse.

Hva vet du om hva barn tar skade av?

Barn som blir banket lærer jo også hvordan man skal oppføre seg for å unngå å få bank, ikke dermed sagt at det ikke har tatt skade av det.

Selv mener jeg det er tanke å behandle unger med respekt, og ha i minne hvordan man selv ønsker å bli behandlet.

Følelser som raseriutbrudd og hysteriske anfall er også noe barn (og dæven døtte, mange voksne også..) er nødt til å lære å håndtere.

Jeg har vanskelig for å se at det kommer noe godt ut av å avvise, stenge inne barnet sitt når det går gjennom vanskelige følelser. Hva annet gjør det enn å fremme enda vanskeligere følelser?

Om ikke annet, så sier sånt noe om avmakten og frustrasjonen hos foreldrene, ikke noe om hva som er gode måter å håndtere situasjoner på.

Skrevet

Jeg gidder bare aa bry meg om den förste setningen di, bördi. Jo det er nettopp det du skal, oppdra de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...