F-mor Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Jenta mi har just fyllt tre år. Hun var ikke veldig tidlig å snakke og klarer ikke å uttale alle ord rent enda. Mange i familien har påpekt hvor sen hun er å snakke lalalala(jeg bekymrer meg ikke) Nå babler hun i veg om alt mellom himmel og jord. Men saken er den at hun faktisk har startet å skrive bokstaver Hun kan skrive navnet sitt på dataen, tre bokstaver da og gjenkjenner en del tall. Hun kan også peke på forbokstaven til en del i familien(kansje hun kan 10 bokstaver) Hun kan f.eks skrive en M på tastaturet å si det er Mummi sin bokstav. Hun kan også skrive bokstavene I,S,T,A og J med penn og papir. Hun gjennkjenner også noen ord og vet at der står sitt navn, der står søsterens osv osv Er ikke dette flott vel?? JEg har overhodet ikke øvt med henne, men vist henne hvordan hennes navn skrives fordi hun spør og graver. Hun har derimor en 9år gammel søster som elsker å lære i fra seg:-) Søsteren leste når hun var 4.5år
Fabelaktiv Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Hun er kjempeflink men de er ofte litt flinkere når storesøsken også er flinke da kos deg med 'geniet'
Monajenten Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Så flink hun er:-) Min datter som snart blir fire lærte seg også bokstavene veldig tidlig, og kan bokstavene til veldig mange. Hun har nettopp lært seg å skrive navnet sitt. Hun heter Adine. Hun kan også telle til 20, og 10 på engelsk, sååå herlig:-) Så heldig jenten din er som er en storesøster som liker å lære fra seg da, det hjelper nok veldig på!! :-)
Dronningen! Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Der er datteren min også.... Men hun er forfferdelig vitebegjerlig - hvem er ditt, hva er datt:o) Akkurat nå er hun veldig inne på kongehuset.....
mammat2goll Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Gutten min kan også skrive navnet sitt på dataen, skriver også m, c, o, i, l, j, nesten b, s, t med penn. Han er 3 år synes det er kjempeflott Vet ikke når det er vanlig å begynne å skrive da, men jeg er vertfall stolt av gutten min!
happybirthday Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Synes hun er tidlig ute, men ikke sånn avskrekkende tidlig ute da. Men det er kanskje fordi jeg har en sønn som var likedan. Han lærte seg å spillle Byggmester Bob-spill på dataen da han var 2 år. Og fordi vi hadde opprettet hver vår skjerm på fellesskjermen med passord, ville han også ha det. Tror han var rundt 3 år da han maste på det, og valgte selvsagt navnet hans for at det skulle være et lett passord å huske. Han hadde veldig interesse for særlig tall, men også bokstaver. Nå er han 5 år og går i 1.klasse. Og ligger relativt langt foran en del andre i klassen, siden han nå både kan mulitplikasjon ( 3 x 6, 5 x 4 ol), addisjon og subraksjon. Har kunnet alfabetet med både små og store bokstaver før han begynte skolen, og leser nå relativt ok. Og klarte å lage hodebry til meg da han spurte hva som kom etter tallet milliard....(er det billion og trillion eller er det noe annet tro?). Og slik kunne jeg ramse opp. I tillegg viser han en utrolig evne til å ta ting kjapt, om det er fysiske utfordringer såvel som instruksjoner. Han har foresten lært seg sjakk ordentlig også nå i en alder av 5 år. (he-he). Selv om han har tullespilt sjakk siden han var 3 år, da. Utfordringen til oss foreldre med unger som er tidlig ute, er å passe på at de ikke kjeder seg, og får for lite utfordring i skolen, som jo helst er mest opptatt av de svake i klassen (og det er jo veldig bra - har også en gutt til som har slitt en del på skolen. Men det er veldig lett å glemme de som er såkalt flinke, da)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå