Gå til innhold

TRENGER SVAR FORT SOM F!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det GREIT å låse inn ungen sin på rommet for å sove? Han er 3 år...Jeg ser ingen annen løsning. Han NEKTER å sove.Kveld etter kveld. Tap av privilegier blåser han på. Ellers hopper han bare rundt og spiller bajas. Jeg orker ikke mer. Jeg er så forbanna sliten!!! Hvordan kan en unge som er oppe kl 7 nekte å legge seg???? Han holder på enda!!!!!!!!!!

Desperat etter råd!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du han sovner da, hvis du låser han inne??

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke greit. Skaff deg hjelp på helsestasjonen om du sliter så mye at du vurderer å låse han inne.

Skrevet

Ja.Men er det greit?er det riktig??? Han blir ikke redd. Han er altfor trygg til det. Men vi er så slitne. Han løper ut og inn.Vil vi skal fange ham. Samme hva vi prøver og sier (unntatt fysisk vold og høylytt kjefting såklart) så hjelper det ikke! Han bare ler og tuller og jeg blir sprø!!!!!

Skrevet

Det virker litt kaotisk hjemme hos dere, men du låser selvsagt IKKE ditt barn inne.

Skrevet

Nei det er overhodet ikke kaotisk hjemme hos oss. Vi har en fin grensesetting og et lydig barn... HELT til leggesituasjonen de siste dagene...Det skjedde helt pluttselig.

Skrevet

Er det no' gærnt i å låse ungen inne til han roer seg ned? En kort stund? Er det ikke det de berømte timeoutgreiene handler om da? Slapp av, det er bare vi voksne som syns det høres ille ut, frihetsbevisste som vi er. :-) Hvorfor skal ungen ha fritt leide ut av soverommet femti ganger om kvelden? Gjør det du må så lenge han har det bra og ikke blir redd.

Skrevet

puh...Takk skal du ha. Ja timeout handler om å holde igjen/låse døra slik jeg har forstått det ihvertfall....?

Jeg låste ham inne i 2 minutt og så åpnet jeg og da lå han nå i senga han. Men i løpet av de to min var han febrilsk og sint.ikke redd.Reiv og sleit i døra som en gal. "Jeg tisser meg ut jeg tisser meg ut" Og så har han bleie på ja.... Ja naboene tenkte vel sitt.. Har vel barnevernet her over helga..

Skrevet

Du kan ikke väre seriös i en eneste setning av innlegget ditt, Prinzessin?

Skrevet

så da mener du timeout er feil da susse???? Timeout handler jo om å la ungene rase fra seg inne på rommet,om nødvendig. Det står i boka jeg leser "de utrolige årene".

Skrevet

Nei ikke lås inne barnet ditt!

Hvergang han kommer inn så tar du han med deg inn på rommet, legger han i senga og går ut igjen.

UTEN å si et ord.

Det kommer nok til å ta hele kvelden, men han vil gi seg etterhvert og tilslutt gidder han ikke mere.

Det er jo kjeeeeeeempe gøy for han at dere løper etter han osv, gir han oppmerksomhet and so on.

Gjerne forbered han godt på at nå skal han legge seg.

Si til han når han spiser kvelds at "nå skal du f.eks bade, pusse tenna, så natta historie så legge seg å sove"

Gjenta det til du faktisk kommer til senga. Etter nattahistorien er det natt.

Kommer han ut igjen så sier du første gang at det er natt, han skal sove og legg han i senga igjen.

Kommer han ut igjen så ikke snakk med han eller gi han noe oppmerksomhet.

Bare legg han å gå ut =)

Lykke til!

Skrevet

Timeout kan man begynne med fra tre års alder, tror jeg... Og den skal vare like mange minutter som alderen til barnet. Dvs. timeout i tre minutter til en treåring. Mem barnet skal være klar over at h*n får timeout dersom h*n er ulydig.

Skrevet

Timeout er vel heller å la barnet sitte f.eks i trappa i 5 min osv.

Ikke låse inne barnet???

Tipp den ungen får klaus da! :-O

Skrevet

Jo, på sett og vis er jeg seriøs. Hvis det brukes på timeout-måten; det må gjøres riktig.

Skrevet

Man kan la ungen ha timeout på rommet sitt, ja.

Skrevet

Timeout og å låse et barn inne er to helt forskjellige ting. Å låse inn et barn er jo galskap. Søk hjelp.

Skrevet

Jeg har aldri sett eller hørt at timeout gjelder på den måten at man stenger inne barnet???

(men nå er ikke jeg inne på timeout teori greia heller da) ;)

Skrevet

Timeout kan väre så mangt, men i mine öyne er det ikke å låse inn et barn på et rom. Tror kanskje du bör fokusere på noe annet når 3-åringen din er helt hyper så seint. Hvorfor er dere ikke på soverommet hans fra leggetida f.eks? At han ikke får opp av senga? Sitte der til han sovner en periode. Forberede han bedre på kveldsmat og leggetid. Lese bok osv.

Skyt meg hvis du vil siden jeg ikke har en 3-åring, men jeg kan ikke skjönne at det du driver med har noe for seg for ungen din.

Skrevet

men som stort sett alle pedagoger sier så skal ALDRI soverommet brukes til avstraffelse - å låse et barn inne på soverommetblir helt feil. Der inne skal man sove og kose seg....

Virker heller som om denne guttungen bare må løftes tilbake i sengen hver gang han begir seg ut. Ikke se på han, si bare still og rolig at nå er det nmatten.

Skrevet

Men er det ikke litt sånn at dem skal ha på en måte en "skammekrok"??? Er vel ikke greit å låse barnet inne på rommet sitt, det vil jo til slutt tenke på hele rommet som noe negativt da eller?

Og om man først skal ha timout på rommet, hvorfor ikke med døra åpen??

Kan ikke heeeeelt se hva som er bra med å låse inne et barn, vet jeg hadde blitt hysterisk hadde mine foreldre låst meg inne :/

Skrevet

Signerer Babbel her, slik skal det gjøres!

Og ja det kan ta tid, og dager før dere ser resultat. Men dere må bare være sterke, ikke si et ord og gjenta handlingen. Hvert lille ord eller avikshandling setter dere tilbake til start, så unngå det.

Til slutt innser han at det er null vits i å stå opp og at det ikke er noe gøy.

Skrevet

Mulig det... På dagtid kan man gjøre det, for det er oppholdsstedet til barnet da også. Men det er nok sant at det kan bli problemer når det er tid for søvn. Jaja, får dra en konklusjon her - bruk gjerne timeout - på dagtid. :-)

Skrevet

Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt.

Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Nå er jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt.

Etter dette er det sjelden vi har problemer, jeg sier bare at vil han ha kos, må han gå og legge seg, så kommer jeg snart. Og han skjønner som regel at det er det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga.

Skrevet

poden her hører dessuten på lydbok når han legger seg. fin måte å roe ned på.

Skrevet

Du trenger ikke henge meg ut libido. Jeg driver ikke og låser inn ungen min. Jeg gjorde det EN gang i 2 minutter i vill frustrasjon. Tilogmed "perfekte" foreldre kan bli slitne,oppgitte og gjøre feil. Jeg er bare et menneske.

Er ikke noe jeg har tenkt å gjøre igjen akkurat.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...