Gå til innhold

Ang. vekt uke 21.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Hva er normalt å ha lagt på seg av kilo i uke 21?

Fikk veid meg idag, er 21+3 og veier 66.2 kg. Er det mye? Min vanlie vekt ligger på rundt 60 kg.

Og hva har dere lagt på dere?

Ble en del spm. men:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du veier ikke mye.

Her er en oversikt over gjennomsnittlig vektøkning i svangerskapet:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Jeg er 26+0 og har lagt på meg 10,5 kilo

Skrevet

Takk for svar:) Kjempekjekk oversikt!!=)

Skrevet

Jeg veier også vanligvis 60 kg, og nå i uke 21 har jeg gått opp til 66,6. Spurte legen om hun synes det var mye, men det synes hun ikke. :)

Skrevet

Jeg spurte jordmoren jeg også, men hun så liksom så rart på meg og sa at det var normalt å gå opp mest i slutten av svangerskapet og at det normalet var 10-15 kg. Så fikk liksom ikke noe ordentlig svar tilbake fra henne, hehe...

Skrevet

Uke 22 i morgen, og har lagt på meg 7 kg. Fra 58 kg - 65 kg.

Tar ikke vektøkningen så tungt, regner med jeg får beskjed om det tar litt av. Er så mye som går under "normalt"...

Ærlig talt så synes jeg det er altfor stor fokus på vektøkning under svangerskapet. Les- panikk for kiloene! Ikke det som går på helse..

Men det er nå bare meg =)

Skrevet

jeg gikk fra 78 ned til 70.5 (oppkast) er nå i uke 23 og har komt meg oppjen i 74.5 =)

Skrevet

Er ikke antall kg jeg er bekymret for nei, men lurer på hva som er "normalt" å legge på seg, med tanke på at jeg ønsker et sunt svangerskap. Er ikke bra for noen å legge på seg alt for mye, både med tanke på mor og barn.

Skrevet

Min jormdmor sa at 12-15 kg var normalt, og at man gikk ned 12 kg omtrent bare ved fødselen (man SKAL legge på seg 8 kg). Alt over 15 kg sliter man med å gå ned igjen etterpå.

Jeg er 18 uker og har bare gått opp 2 kg... Synes det var alt for lite jeg, håper bebisen har det bra! Føles som jeg har gått opp mye mer, da, men er kanskje mest fordi jeg er oppblåst og slapp og dvask av all kvalmen...

Skrevet

Min jordmor sa at vi som er normalvektige bør legge på oss 10-12kg. De eneste som det kan være litt sundt at legger på seg mindre, er de som allerede er overvektige, og har en del å gå på. (Hun skakket om dem på rundt 100kg da)

Skrevet

Hm - hvorfor er det bare 1 kilo fra uke 27 - 30 på den oversikten?

Jeg har gått jamt og trutt opp - ser ikke for meg at det kommer bare 1 kilo de neste 3 ukene. Magen vokser jo så sinnsykt nå + jeg er sulten som en ulv!

Skrevet

hmmm... tror umulig det kan bli riktig å sammenligne kilo på denne måten, fordi alle legger på seg forskjellig! I første svangerskap gikk jeg opp 10kg ml uke 20-30, mens i 2.sv .sk. hadde jeg lagt på meg 3 kg når jeg kom til uke 20. Fikk litt hetta, men jeg veide jo i utgangspunktet mindre enn med 1.mann. Denne gangen er jeg nå i uke 16 og er fortsatt 55 kg. Forstår ikke helt hvorfor man skal legge på seg i første trimester?? Det er ikke babyen som veier hvertfall.. Har forstått det som a det er mer vanlig å gå ned.. pga kvalme/oppkast o.l.

Å skulle følge et skjema blir jo helt håpløst.. er jo mange som ikke legger på seg før de nærmer seg 30 uker.. og overvektige legger jo ofte ikke på seg i det hele tatt... nei, spis sunt, og tenk fornuftig.

Hva med de som får mye vann i kroppen da? Da blir det hvertfall håpløst å telle gram..

Personlig har jeg hvertfall ikke hatt noe problem med å gå ned 10-14 kg... har blitt mer minus 20kg etter de to første sv.sk. Har rett og slett bare sett syk ut... drit i kilonene! Spis sunt!!

Skrevet

jeg veide 60 og veier nå 66 er 20 uker på vei...

Skrevet

Babyen tar det den trenger, men du må sørge for at du får i deg nok vitaminer i hvert fall.

I forrige svangerskap gikk jeg opp omtrent som deg, men etter fetekur fra legen, klarte jeg 9 kilo til slutt. Jeg hadde trengt flere kilo. Sånt er individuelt, men jeg ville ha snakket med legen om det. Ikke så lett å legge på seg meg syv om dagen, tre meieriprodukter (helst lette), to liter vann og grovt brød. Her i gården er det ikke mye plass til ekstra kaolrier da, i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...