Fruen i huset Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Hos a mor har vi alltid laget den med kakao, sukker og melk. Men hvis jeg skal lage med sjokoladeplate, hvilken plate lønner seg? Og trenger man sukker, vaniljesukker...? Annet? Og lager man med melk eller vann (hva blir best?) Noen med den "perfekte oppskrift"? )
Nosa Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Jeg har laget med Dronning sjokolade og fulgt oppskriften som står bak på. Smelte sjokoladen i litt kokende vann og hell på 6-7 dl melk, kokes opp forsiktig... synes den er enkel og god!
Maigullet Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Her er en oppskrift jeg brukte endel i fjor. Tror den kommer fra Trond Moi. 1 ss. smør 1 ss. kakao 1 ss. sukker stekes litt - for å redusere bitterheten i kakaoen (bare surres litt) 5 dl. melk 2 ss. smeltet sjokolade Tilsettes, og kok opp. Jeg bruker dronningsjokolade og H-melk. Smelter ikke sjokoladen først jeg da, bare har oppi ca. ei plate på en liter melk tror jeg. Bare å smake seg litt fram
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 En gang vi skulle ha gjester, ble de forsinket så kakaoen ble stående i kasserollen på platas svakeste varme i nesten to timer før den ble drukket. Overraskelsen var stor da vi drakk den. Den hadde fått en litt tykkere konsistens og en helt fantastisk smak. Dette har jeg senere gjort med kakao både fra pulver og fra sjokolade, resultatet blir like godt hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå