Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Hei dere.. Trenger desperat råd om hva jeg skal gjøre. Mine barn går begge i barnehage, de er 1 år og 3 mnd, å 2 år og 10 mnd. (altså snart tre). Eldste har gått i barnehage siden han har vært et, så jeg fikk gjort unna litt skolearbeid da jeg gikk gravid med nummer to. Når jeg ser tilbake på tiden som har gått har jeg egentlig fått altfor lite tid med barna. Skulle ønske jeg fikk mer. Alle kan bli sliten inni mellom, og det er derfor også godt for både barna og meg og pappaen å få avlaste litt gjennom barnehage. Minsten begynte i høst fordi jeg skulle gå på skolen, men så sluttet jeg pga jeg syntes det ble for mye. Ungene ble syke, å jeg havna til slutt langt etter i undervisning, og det ble tøft å følge opp både det og barna. Jeg kjente at jeg ble sliten av å ha de alene (mannen min jobber i nordsjøen), og også ha alt skolearbeid og slikt å tenke på. Hadde også 40 min å kjøre hver vei, så dagene ble lange. Jeg har sluttet nå ihvertfall, og lurer nå på hva som er det rette å gjøre. Jeg syntes barnehagen er bra for barna å VET at de trives der, men jeg savner også å ha mer tid til dem. Hva er deres erfaringer, hva ville dere gjort i min situasjon? Det koster jo også litt å ha dem i barnehage, så om jeg skal ha råd til å ha dem der så må jo nesten jeg jobbe... vi har jo høy husleie (renten gikk nettopp opp), nyetablerte og greier, så god råd har vi ikke. Det spiller selvsagt også inn på alt. Og skal jeg ha full jobb blir man jo sliten av det også? Skulle så gjerne være der 100% for barna mine jeg.. :/ -Mor til to små gull!
LBK1 Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Hei, gutten min er to år og går i barnehage. Vi har full plass til ham selv om jeg jobber 70%. Jeg kjenner at det er passe mengde å jobbe, så får jeg tid og energi til gutten og hjemmet også. Jeg vil anbefale deg å jobbe deltid (selv om det ikke er politisk korrekt å si for tida!) og har barna i barnehage. De har godt av å leke med andre barn og få den pedagogiske stimuli som barnehagene er gode på. Du har godt av å ikke ha dem rundt deg 100% av tiden. Spesielt i de ukene hvor mannen din er på jobb og du er alene med dem. Jeg forsøker å ikke ha dårlig samvittighet de dagene jeg har fri og jeg likevel leverer gutten i barnehagen... det er ikke lett, men jeg vet jo at både han og jeg har godt av at jeg får tid alene, og kan gjøre litt husarbeid eller andre ting. Så er jeg veldig tilstede for ham når vi er sammen. Barna har det bedre med en mamma som er veldig tilstede for dem når de er sammen enn en som er knallsliten fordi hun er sammen med dem hele tiden i tillegg til alt det andre hun skal gjøre!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Tusen takk for svar! Det hørtes faktisk ut som en god ide. Jeg tror heller ikke det er rettferdig å ta dem ut av barnehagen de trives så godt i. Deltidsjobb er tingen
rystet Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Det kommer an på mye! Hvor mye du orker å engasjere deg i barna når de er hjemme. De er jo tette i alder og har mye glede av hverandre, men er jo godt for alle å lufte hodet og treffe andre iløpet av en dag! Om du har råd til å ha de fulltid hjemme Om du har overskudd til å ha de hjemme.. Jeg har en mann som jobber 2-4 i nordsjøen, vi har to barn 1 og 3, og jeg studerer høyskolestudier over nettet.. Det går fint og det passer veldig bra for meg!! Men forstår meget godt at det faktisk ikke passer for alle! Har ikke mor det bra, har ikke barna det bra!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Hei Skjønner problemstillingen din veldig godt. Jeg var ikke klar for barnehage når han var rundt året, fikk vondt i magen bare ved tanken. Ville være sammen med han hele tiden. Men når han ble 2 år var jeg veldig klar. Er kjempeglad for barnehagen nå, han får leke med andre barn, trygge og gode omgivelser, supre ansatte, lærer mye i barnehagen av alt mulig. Nå kunne jeg ikke tenke meg å ikke hatt han i barnehage. Det er ikke så lett å aktivisere en 2-3 åring hele dagen, spesielt ikke når det ikke er barn hjemme på dagen som han kan leke med. Jeg har derfor fulltids barnehageplass og deltidsjobb. Jobber ca. 60 % i måneden. Trives veldig godt med dette. Har overskudd på jobb, og overskudd hjemme. Det er selvsagt fyfy som en over her skriver å jobbe deltid, kvinnefelle og alt det der..... Men jeg vet for min egen del at jeg ikke hadde hatt det gode overskuddet verken hjemme eller på jobb med fulltid. Alle må velge det som er best for deres situasjon. Hvis du har råd og anledning tror jeg at barnehageplass til barna dine, og deltid til deg selv er en løsning å vurdere. Med deltid så har jeg ikke behov for å ha han fulle dager i barnehagen 5 dager i uken. En dag i uken er han gjerne hjemme, noen dager er fulle, mens stort sett så er han ca. 6 timer i barnehagen for dagen. Da har vi rolige gode morgenstunder og han blir hentet ca. 15.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå