ruffen Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Hei! Er det noen som har noen gode tips til hjva jeg kan bake/lage og stappe i fryseren for å ha noe å servere til de som kommer på barselbesøk? Gjerne med oppskrift (men ingen tvang). Er litt tom for ideer.
Erisa* Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Noe av det beste er jo hvetebakst, syns jeg. Skillingsboller er min favoritt: 24 Skillingsboller: 125g margarin 5 dl melk 50 g gjær (jeg bruker den røde tørrgjæren til søte deiger. Veldig bra!) 125 g sukker 800-900 g hvetemel 1,5 - 2 ts kardemomme Fyll: smeltet smør/margarin, sukker og kanel + evt rosiner Smelt margarinen. Ha i melken og varm blandingen til 40 grader (lavere hvis du bruker fersk gjær). Hell gjærposen i bakebollen, og rør den ut med litt av væsken, ha så i resten av væsken. Tilsett sukker og mel blandet med kardemomme. Hold evt igjen litt av melet så deigen ikke blir for fast. Elt deigen smidig og god, 3-4 min i kjøkkenmaskin eller ekstra godt for hånd. Deigen skal bli som en god bolledeig. Den må være såpass fast at den ikke klistrer til fingrene. Dekk deigbollen med plast, heve i 40 min på lunt sted. Ta deigen på bakebordet. Kjevl ut til en rektangulær leiv, ca 35 cm bred, 60 cm lang og 1/2 cm tykk. Stryk smeltet smør utover. La det være igjen en 2 cm bred stripe som ikke smøres med margarin langs langsiden som ligger lengst fra deg. Pensle stripen med kaldt vann. Dryss rikelig med sykker og kanel over leiven og rull den sammen til en lang pølse. Deigstripen som er penslet med vann, vil lime seg fast til rullen, slik at skjøten ikke spretter opp under heving og steking. Skjær pølsen i 2 cm brede skiver med skarp kniv. Legg skivene på plate dekket med bakepapir. Beregn godt mellomrom mellom emnene så de får plass til å heve seg. Etterheves i 40 minutter. Sett stekeovnen på 225 grader (vår ovn krever litt lavere temperatur). Etter hevingen: dryss litt perlesukker på hver bolle. Stek dem midt i stekeovnen i 8-10 minutter. De er kjempegode å fryse. Hvis du liker rosiner, er det godt å drysse over sammen med sukker og kanel. Mamma bruker ofte å pensle dem med egg, og droppe perlesukkeret. Før servering tar hun litt melis på toppen. Det er også veldig godt:)
Tigermor. Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Jeg har fryst ned eplekake! Laget en kjempeporsjon og stekte i langpanne. Delte opp hver langpanne i 4 biter og frøys ned! Kjempegodt og lettvint å servere med is eller krem =) Horn som kan taes opp og servere med pålegg er også godt..og mettende. Langpanne-sjokoladekake. TORO har sånne poser med sjokoladekjeks som du enkelt og greit lager på 15-20minutter...de er kjempegode når de er lunkne, så de er superenkle og veldig populære her i huset iallefall
Smellt P. Tjukka Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Syns de som kommer skal ha ned seg noe jeg ;-) Ellers fins det masse sånn ferdigkakemix ...
Gjest Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 I gamle dager var det alltid besøket som hadde med seg mat. jeg synes ikke folk skal forvente å få servering på slike besøk jeg... Når det er sagt... Jeg har alltid Hatting rundstk i frysern. Litt kjøttpålegg, ost og syltetøy(evnt egg) gjør ofte susen. Det får holde ;o)
Maigullet Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Skolebrødstang (dette blir 3 stk) 50 gr. gjær Fyll: 3 dl. ferdig vaniljekrem 100 gr. smør ( jeg bruker hele pakka jeg...) 3,5 dl. melk 1 dl. sukker 1/2 ts kardemomme ca. 1 liter hvetemel Lag vanlig gjærdeig. Hev til dobbel størrelse (40min.) Del i tre emner. Trill ut til 30 cm. lengde. Legg på bakeplate. (Ikke mer enn to på et brett) Klem dem flate med hånden. Etterhev 30 min. Trykk med to fingre en stripe langs midten til å ha fyllet i. Fyll i vaniljekrem. ( Klipp hull i hjørnet på vaniljekremboksen og klem ut) Stekes på midterste rille. 225 gr. i 10 min. Avkjøles. Smør på melis på begge sidene og ha på kokos. (Dersom du skal fryse de så er det like greit å gjøre det rett før servering)
Maigullet Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Uff da... Teksten flytta seg litt ser jeg. Det er hele pakka med vaniljekrem jeg bruker - ikke hele smørpakka!!!
Birthen Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Jeg pleier ALLTID å ha med meg noe "kaffemat" når jeg skal på barselbesøk, og håper jo på at mine venner og familie er like omtenksomme... Men for sikkerhetsskyld så hiver jeg noen ferdigkaker i frysen (den Daim-kaken er vanvittig god!!) og har også noen supper og litt ekstra pølse/suppekjøttboller og grønnsaker på lur. Så kan gjestene settes litt i arbeid...
gullebaby2:) Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Lag Brownies, her er en kjemepegod oppskrift. Langpanne. Lett å fryse ned. 6 egg 9 dl sukker 450 gr margarin 5 dl hvetemel 9ss kakao eller tre plater med kokesjokolade 2 ts vaniljesukker 1/2 dl valnøttkjerner/ kan sløyfes. pisk sammen egg og sukker, stopp før eggedosis Smelt smøret sammen med kokesjokoladenhvis du velger å bruke dette. Blir best reultat med kokesjokolade. Hell dette i eggeblandingen under omrøring. Bruker du kakao blandes dette med det tørre. Bland i alt det tørre med en slikkepott. Stek kaken i langppanne i 15 min i vermluftsovn, eller 20 min hvis man har vanlig stekeovn. Prøv deg frem og lykke til:)
Vickikva Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Du kan jo lage horn med fyll i! Det gjorde jeg i går. Laget en søt gjærdeig (Bolledeig f. eks.) og kjevler ut til en sirkel eventuelt to sirkler og skjærer opp som en pizza med en pizzaskjærer til "trekanter". Da tar du jordbærsyltetøy som et eksempel og legger en liten dæsj langt "bake" på trekanten slik ikke alt renner utover. All syltetøy kan brukes! Spesielt godt med bringebærsyltetøy i:) Supert til frys!
HoneyBee <3 Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Pizzasnurrer! Lag vanlig pizzabunn fra pakke eller miks selv, lag pizzafyll eller tacofyll. Ha på mais, ananas eller det du måtte ønske. Kjevle ut deigen og smør ut fyllet og rull sammen! Deles opp i snurrer, strø ost på og sleng i ovnen! Lett å ta opp fra frysern og kan varmes i mikro! Veldig godt
gullebaby2:) Skrevet 16. november 2007 #12 Skrevet 16. november 2007 forresten så skal det stekes på 175 grader, browniesene altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå