Gjest Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Jeg har hørt noen påstå at karies/tannråte er smittsomt, det har lett for å spre seg i munnen. Om dette er tilfelle eller ikke, vet jeg ikke. Jeg har jo selv opplevd å ha hull i mellomrom mellom fortenner, i den ene fortanna det ene året og den andre fortanna neste år. Jeg vet ikke om det da skyldes tilfeldigheter, eller om tannråte faktisk er smittsomt, eller om det skyldes at det i det mellomrommet ikke har vært rent nok slik at det har dannet seg hull i begge tennene.
Erisa* Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Det er vel en bakterie som forårsaker karies, så sånn sett vil det vel være smittsomt. Hvis du har dårlig tannhygiene, altså. Men jeg har ikke så mye peiling, er ikke tannlege;) Kanskje noen andre vet mer?
Gjest Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Jeg har også hørt dette. Det var en av grunnene til at man aldri skal ta smokken til barnet i egen munn... Men jeg er heller ingen tannlege ;o)
tiltiderensom Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Ja, Karies smitter visstnok. Bor i Finland for tiden, og venter nr. to. Her er det vanlig med förste munn/tannkontroll når babyen bare er seks mnd. Nettopp for å utelukke evt. få vite om babyen har karies bakterien i munnen (tar spyttpröve). Her blir man 'undervist' om hva man skal gjöre for å holde bakterien ute av munnen. klarer man å unngå bakterien de to förste leveårene er visst mye gjort for senere å hindre hull. I barnehagene får alle barna tyggis/pastill med xylitol etter maten, som de skal tygge på og spytte ut. Dette setter igang spytt produksjonen, som igjen er med på å rense munn. Visste ikke det för jeg kom hit, men höres logisk ut synes jeg.
Gjest Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Alle mennesker har masse bakterier i munnen. Det er høyst naturlig at vi har det. Men det kommer vel mye an på hvor sterke tenner hvert enkelt menneske har og hvor nøye man er med munnhygienen og om man bruker fluor, om man får masse hull i tennene eller ikke. Noen kan gå igjennom livet sitt med få huller i tennene, selv om de ikke er totalavholdende fra søtsaker. Mens andre får masse hull selv om de ikke spiser mye søtsaker. Så mye kommer nok an på hvor sterke tenner man har, også, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå