Gå til innhold

Søskenbarn i dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg er uenig i forhold til å ha barn i barndåpen. Jeg kommer fra en stor familie hvor det ikke har vært vanlig å be søskenbarn i dåp, konfirmasjoner, bryllup osv. Jeg tenker som så at de andre barna tar oppmerksomheten fra hovedpersonen. Ikke at det er så ille for et lite barn, men verre for en konfirmant + at det blir jo veldig mange gjester. Mannen kommer fra en liten familie, og han er vant til at alle er invitert. Har kun en tante og kusine utenom søsken.

Vi blir etterhvert flere og flere. Han har to søsken og jeg 3. Mine har ikke fått barn enda. Ser for meg at det kommer mange barn etterhvert. Både biologiske og utenfra. Har liten plass i stua, og har egentlig ikke lyst å invitere søskenbarn. 5 barn i tillegg blir mye i forhold til plassen. Flere som velger og bare invitere voksne?? Eller er det bare jeg som er sær her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange tror du kommer i dåpen da hvis du ikke inivterer søskenbarn, er ikke bestandig like lett å få barnevakt til søskenbarn. Synnest du er litt smålig jeg. Jeg ble konfirmert sammen med kusina mi, men jeg fikk da min del av oppmerksomheten. Jeg har aldri tenkt over det i ettertid at folk også snakket med søstra mi eller andre søskenbarn, og jo det var faktisk små barn i min konfirmasjon. Når enn er 15 er enn nesten voksen.

Når enn er baby så synnest jeg det ikke gjør noe at andre også får oppmerksomhet. Så jeg er enig med mannen din, ser ikke problemmet jeg. Lillegutt har ikke søskenbarn ennå men når lillebroren hans skal bli døpt så håper jeg jo at han største får mer oppmerksomhet enn hovedpersonen fordi storebror trenger jo en del oppmerksomhet da. Nå er han jo enebarn en stund til da. Jeg har termin i april

Skrevet

At andre barn "stjeler" oppmerksomheten synes jeg hørtes ut som en utrolig merkelig grunn. Jeg kommer fra en familie slik som mannen din har. Vi har et veldig nært forhold til hverandre og alle sammen kommer i bursdager og dåper og konfirmasjoner. Har aldri tenkt tanken at oppmerskomheten stjeles fra den personen som feires.

På navnedag til lillegutt som enda ikke er født kommer vi til og invitere mine foreldre, søsken, tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. Mens hos sambo blir det foreldre, søsken, stesøsken, halvsøsken, steonkelbarn og halvonkelbarn. Selv om jeg inviterer tanter og onkler så inviteres det ca 20 på hver sin side. Det blir 8 barn i alderen 1 år til 8 år, de tar da vel ikke oppmerksomheten fra lillegutt, de er jo søskenbarna hannes og noen mine søskenbarn, familie som han skal vokse opp sammen med.

Så ja jeg synes du er litt sær som ikke vil invitere andre barn.

Skrevet

Problemet var vel heller plassmangel enn oppmerksomhet. Syns det er litt ille å leie lokaler bare pga at man på død og liv skal invitere barna. Et par av barna er stebarn, men syns jo at hvis vi først skal ha barn så må vi ha alle. Ser for meg i fremtiden at det kommer til å bli mange stebarn og egne barn etterhvert. Hva gjør man da?

Skrevet

Jeg er vokst opp som enebarn, og må si at jeg er glad for en ting. At vi i min familie alltid har invitert alle på slike ting.

kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn min egen konfirmasjon uten søskenbarn f.eks kun tanter og onkler.

Søskenbarna til våre barn er også en del av familien og ihvertfall så lenge de er barn og bor hjemme hos våre søsken (som da er tanter og onkler til barna våre) så ser jeg på det som en selvfølge å invitere dem. Dette er familiefest, og da syns jeg alle skal samles.

Forstår at dere har det trangt, men hva med å leie et billig lokale eller noe slikt da?

I bryllup kan jeg til en viss grad forstå det.. Det er ofte et litt stivere selskap og kan bli kjedelig for barn. Men jeg ville ha invitert da også, og latt det bli opp til foreldrene om de ønsket å ha med seg barna.

Skrevet

Nei, du er ikke sær. Det er ikke vanlig hos oss iallefall, og de aller fleste klarer å finne barnevakt til barna sine om de får god tid å gjøre det på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...