Gå til innhold

Noen andre som har gutter som er omskjært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt som nettopp fylte 4 år er omskjært.

Lurte egentlig på om dere fortalte de så "annerledes" ut eller om de fant det ut av seg selv. Evt når?

Er usikker på når jeg evt skal fortelle han det. (Han har nemlig ikke lagt merke til at han er annerledes enn de andre guttene enda)

Eller skal jeg vente et år til kanskje? Vil ikke at han skal få det sjokket liksom eller bli lei seg hvis noen kommenterer det. Vil at han skal ha noe å svare hvis de spør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo hvorfor dere gjorde det. Religion f.eks., da må han vite grunnen slik at han kan forklare.

Men omskjæring er ganske sjeldent i Norge, med mindre det er medisiniske eller religiøse årsaker.

Skrevet

Ehhh... Ventet dere med å omskjäre han til nå ? - Til han var 4 år ????

Ellers så kan jeg ikke svare deg utifra egen erfaring for jeg har jente , men de jeg kjenner med gutter som er omskjärt har aldrig hatt noen problemstilling med dette för de begynner på skolen - ville latt det vente til han spörr selv. Dattern min er 3.5 og har for noen dager siden spurt om forskjell på gutte og jente tiss. Når dette kommer opp hjemme hos deg så kan du jo ta det da ? Fortelle at noen gutter har slik tiss og andre sånn og at han har sånn grunnet ene eller andre (det som er årsaken til omskjäring hos dere ) Evnt og nevne venner som har samme som han ! (feks fetter Tor har og slik som deg)

Skrevet

Takker for svar.

Neida, han ble omskjært da han var 18 mnd gammel. Han ble født med for kort urinrør og de forlenget dette ved bruk av forhuden.

Er liksom så usikker på hvordan jeg skal gripe fatt i det. Unger jo ofte veldig direkte så vil jo at han skal ha et svar å komme med om noen av barna i bhg spør. Off, vanskelig dette her. Hvordan skal jeg ta det opp med han liksom?

Skrevet

Veit du, det ville eg berre sagt til han som det er.

Så enkelt. Forklar han kvifor det måtte gjeres, og derfor ser tissen hans sånn ut og andre gutters tisser ser annerledes ut.

Eg ville fortalt han det før han får høyre det hjå andre. Da har han ei forklaring når andre barn spørr, og barna vil da lettere forstå.

Få tak i bøker som viser forskjellen, bilder fra sjukehuset å vise til han etc.

Skrevet

AHA ! Da ville jeg ha sagt (om det var min unge) sånn ca : - Når du var liten så var det en feil på tissen din så dro vi til legen og han reparerte det - da fikk tissen din ett litt annet utseende enn tissen til x (en kompis) Men den er like fin og virker helt likt som den de andre guttene har. Er det noen jöder eller andre i bhg med relgion som tilsier omskjäring så er det bra og vise til dem ! - Ellers er det jo fordel i forhold til hygiene for gutten din, men det forstår han ikke så mye av nå !

Selv har jeg bodd flere år i USA i en delstat hvor det var MEST vanlig å omskjäre alle guttebarn ved födsel pga hygiene så der var det jo mere rart om man ikke hadde gjort det :o)

Skrevet

Barn er flike på sannhet. Og han vil vel etterhvert se pappaen sin naken. Eller andre gutter. Og da er det jo bare å si det som det er.

At pga..... osv. Tror nok han takler det bedre enn du tror. Og i og med at han sikkert ender opp på skolen med andre gutter som er omskjært så går det så bra...... Nå ble jeg plutselig usikker på om muslimer kan være nakne sammen med andre??? Nei jeg er ikke rasist, men har lest et sted at muslimske jenter ikke dusjer i fellesdusj. Vet ikke om det gjelder gutter.

Men det er jo helt utrolig at de kan fikse små tissetasser på det måten da.=0)

Skrevet

PS

Antar bhg personalet er klar over dette og grunnen for det ? Ville sagt til ped leder at dette er noe hun kan ta med barna om det blir snakk eller evnt problemer rundt det.

Skulle det bli noe "mobbing" kan hun da sette seg ned med alle guttene å forklare om kroppen og dens funksjon og at sönnen din måtte operere som liten og derfor ser tissen han anderledes ut, men at den fungere helt liks som de andre sine tissemenn :o)

Skrevet

Tror ikke de legger merke til sånt før de er såpass gamle at de allerede vet hva det er,og hvorfor.

Men du kan jo fortelle han om det korte urinrøret og problemene hans,dersom det faller seg naturlig. Men han er såpass liten enda, at jeg glatt hadde latt være å bekymre meg om det.

Jeg ville ventet =o)

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å fortelle det enda, men heller ikke til å nøle den dagen han lurer. Du har jo også en rent medisink grunn å legge frem, det er jo enda enklere enn å feks forklare en religiøs årsak :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...