Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Barnet mitt (8 mnd) har fått atopisk eksem på magen. Jeg har til nå brukt A-crem å smørre på siden jeg har hørt den skal hjelpe mot slikt. Er det andre kremmer/oljer en kan bruke. Oljer i bad osv. Han klør bare på det om morningen, men ser ikke ut på magen. Og, er det noen som vet om ull evt annet stoff som tirrer eksemen? I går gikk han med ullbody og var helt rød og prikkete da jeg skulle ta på natttøy om kvelden. Er det noe matvarer en bør unngå når en har atopisk eksem? Og noen som vet om sider man kan lese mer om atopisk eksem? Setter stor pris på hjelp, da dette er mitt første barn.
selfangerkjerringa Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 norges astma- og allergiforbund har mange gode tips og råd på sine nettsider (www.naaf.no). Denne linken f.eks er fin: http://www.naaf.no/no/Fakta/Eksem/Behandling_av_atopisk_eksem_og_kontakteksem_-_NAAFs_informasjonsbrosjyre/ Og her er et par tips og råd fra en mamma med atopisk barn selv (Dette er ikke fasiten, men mine erfaringer): - ikke ull innerst mot huden. Helst bomull - og lyse farger! Mørke farger inneholder fler potensielt irriterende stoffer. - varme og fuktighet gjør huden verre. De skal ikke fryse, men det er lurt å unngå at de blir for varme og klamme. - Exomega fra Aderma fungerte mye bedre enn a-creme på eldstejenta vår. - olje: naf (norges apotekerforbund) sin olje er den beste vi har prøvd. Brukes også på endel sykehus. Ha i badevannet, eller smør direkte på kroppen. Trekker godt inn i huden til forskjell fra f.eks babyolje som blir liggende som ei hinne utenpå. - ikke skift nattkær hver dag. Hvis de er rene kan de godt brukes 5-6 dager i gangen. - bruk vaskemidler og tøymykner som er parfymefri. Lykke til, og spør gjerne om det er noe du lurer på
aa11bb22 Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Hvilke kremer som hjelper på barna er veldig individuelt, men det kan jo hende du må prøve kortison krem en periode. Ellers er a-kremen veldig god . Jeg liker også kremen a-derma exomega. I badet bør du bare bruke olje eller aloe vera. Smør godt på med krem etterpå. Hvis min gutt bruker ull blusser eksemen veldig opp. Men nå har de fått ullklær på cubus, som har bomull på den ene siden og ull på den andre siden. Det må jo være flott! Når det gjelder mat tror jeg alt er greit i små mengder, men jeg ville vært litt forsiktig med sitrus frukter. Det kan være lurt å ta en kuldekrem (uten vann) i ansiktet på han en stund før du går ut med han.
selfangerkjerringa Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 ang. kuldekrem så er det en god en på helsekost av merket Weleda. Den har begge jentene mine tålt - og den er uten vann NB! Husk å ha på kuldekremen minst 30min før de skal ut!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Jeg har atopisk eksem selv og ull er noe av det verste jeg kan ha rett på huden. Det samme gjelder kremer og slikt som inneholder lanolin. Svette gjør også eksemen verre, det er best med lette og luftige klær. http://www.helsenytt.no/artikler/atopisk_eksem.htm http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321255 http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/barneeksem
Lifelines Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Har du vært hos legen og fått krem med hydokortison? Det er ikke tvil om at det hjelper på datteren min, har brukt en som heter Locoid. Dessverre har det som oftest kommet tilbake etter en stund, gjerne på nye steder, men har brukt ulike fuktighetskremer som har virket i perioder. Har prøvd alle de som er nevnt over, og vil dessuten tipse om "Cosmica Medical Gjenfuktende myk hud krem" som selges på apoteket, den hjalp oss lenge. Hun er to og et halvt nå, og er mye mindre plaget enn før. Sier meg helt enig med de andre her, ull er ikke bra for eksem. Kanskje de med bomull innerst er bedre. Olje hjalp forresten ikke for datteren min. Det virket som om det bare irriterte mer. Antar det er individuelt om det hjelper.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 min datter på snart 3 år har hatt atopisk eksem siden hun var 1 år. Vi prøvde mye forskjellig på henne men det som fungerer best er å bade i NAF olje hver kveld'(med ganske mye olje) samt smører vi med HTH lotion 1-2 ganger hver dag. Når hun har fått mye flekker bruker vi litt kortisonsalve. Har også fått tips om å legge litt havregryn i en klut og ha dette oppi badevannet.. Har ikke prøvd dette selv ennå men skal det nå. Tips er å se etter kremer med karbamid da det er dette stoffet som hjelper effektivt med å gi huden fuktighet fikk vi høre fra allergilegen vår. Lykke til:)
selfangerkjerringa Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 kjører på med et lite kjerringråd på slutten her jeg... begge tuppene mine blir bedre av potetmel når de får utslett. Gubben har psoriasis og vi er skeptiske til bruk av kortison til små barn - derfor prøver vi å unngå det i det lengste. Ved kraftige utslett bruker vi mildison o.l., men må småflekker holder det ofte lenge å pudre med potetmel
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 Tusen takk for gode råd til nå.. Tar i mot flere og.. Har vært og kjøpt bodyer med bomull innerst og ull utenpå, A-derma crem + olje,så får vi krysse fingrene for at det hjelper, Og ja, skal prøve potet mel. Funket ivertfall da barnet var sår under halsen....
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #11 Skrevet 15. november 2007 Ja, vært hos legen.Hadde først vært på kontroll hos helsesøster og vist utslettet og hun sa det var atopisk eksem og ba meg gå til legen. Men der ble jeg møtt med er du helt dum eller opplegg og trodde jeg fant det. Klarte å tvinge henne til å skrive brev til barnelege for sjekk, da det og er matvare allergi i familien... Henger jo ofte sammen... Håper på at det ordner seg,,,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå