Gå til innhold

sove ute uansett antall kuldegrader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå som vinteren står for døren har jeg begynt å tenke at jeg kanskje må venne gutten min på 17 mnd. til å sove inne (på dagtid) etterhvert.

I fjor husker jeg at vi ikke skulle ha barna ute hvis det var kaldere enn 10 minus. Er det noen slik grense når de har blitt såpass gamle også, eller er det bare å kle på dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal ikke sove ute dersom det er over minus 10 grader, men jenta mi ville ikke sove inne.... så hu sov ute i minus 15 også, og det gikk bra.

Skrevet

Tror det gjelder til de er 3 år ca faktisk.........

Håper på en ikke så altfor kald vinter så min minste klump på 9 mnd kan fortsette å sove ute hver dag : ))

Skrevet

Hmm.. det har jeg også tenkt på.. Lillegutt er jo i barnehagen, og der sover de jo ute. De har jo ikke senger inne til barna, så da blir det vel å sove ute hele vinteren? Det må jeg nesten ta og spørre de om!!

Skrevet

Forrige vinter lot jeg Tulla sove inne når det var veldig kaldt. Det var helt umulig å få henne til å sove i senga på dagen. Tok inn vogna. Satt vinduet på god gap. Kledde godt på henne. La henne i posen, og der sov hun nesten like godt som ute (bare litt varmere da). Fungerte kjempegodt for oss.

Tror de forsøker å få ungene til å sove/hvile inne i barnehagene når der er for kaldt. Gudene vet hvordan de får mange barn til å sove inne ved siden av hverandre uten seng, men de har sikkert sine metoder.

Skrevet

Hvis de skal få lillegutt til å sove på madrass på gulvet, så må de være utrolig flinke! Han er 12 mnd og veldig aktiv. Tror de i så fall må sitte og holde han fast.........

Skrevet

Hei, det er helt klart en grense på 10 - 15minus, men ... det har også mye å si med vind, om det blåser blir det jo mye kaldere enn gradestokken tilsier. Så lenge du har en god pose med gode ullklær under, vogna står i le, gjerne med regntrekk over (så ikke det blåser lett inn) så kan de stå ute i mye vær egentlig.

Har alle sovende ute i barnehagen der jeg jobber, det er vår første vinter men vi kommer rett og slett til å trille vognene inn i hall og garderobe om det virkelig fryser til og blir for kaldt. Men regner ikke med det er snakk om mange dager her nede egentlig.

Skrevet

og nei, vi kunne ikke fått ungene til å sove sammen på madrasser i en vending, det hadde aldri gått. Noen om gangen går fint, særlig om de er litt større, men småttisene sover bedre i vogn og sprinkelsenger:)

Skrevet

Har hatt to små på Svalbard, og mange venninner der med barn. De sover ute i allslags vær, og der kan det bli KALDT. Bare pass på at de ikke står i vind. Underlaget de ligger på er superviktig, ikke bare posen som teller. Gjerne et tilpasset liggeunderlag med lammeskinn oppå. Også en varm pose oppå der. Lag på lag med tynne ullklær, også helt ytterst (nylondresser og fleece puster dårlig). Ull er gull :-)

Hvis veldig kaldt (minus 15 eller mer), heng et helseteppe av ull el bomull foran vogna, så varmes lufta opp innenfor kalesjen. Ikke lukk det helt til!

Hvis du er bekymret for at ungen er kald, kjenn rundt halsen og på hendene. Du vil bli overrasket over hvor varme de er :-)

Skrevet

Bor i finnmark og det blir mye av det samme som anonym over her skriver. Er overraskende hvor mye varmere det kan være, i lufta, inne i vogna enn på yttersiden, selv uten helseteppe.

Skrevet

Jeg sov en del ute når jeg var baby. Og jeg fikk frostskader i kinnene. Sov aldri ute hvis det var mer enn 10-12 minus.

Skrevet

jeg ville ikke latt snuppa sove ute når det er så kaldt... du kan jo ev bare sette vognen inn i gangen eller noe? det gjør ofte jeg når jeg har vært på tur..

det gjør dem sikkert i barnehagen også. triller vognene inn..

heldigvis så har vi ikke det problemet her i bergen..at det blir kaldere enn minus 10 grader...;)

Skrevet

jobbet i barnehage og der var det en unge vi måtte "holde fast" til hun sovnet. Men det funket fint det. De venner seg så fort til nye ting:)

Skrevet

Tror nesten du bør vurdere det litt selv.. Hvor kaldt det egentlig er, varierer jo også med luftfuktighet osv.. Jeg er ikke så glad i å ha min ute om det blir skikkelig skikkelig kaldt, men samtidig; så lenge han holder seg godt nedi voksien sin, så blir lufta rundt hodet ganske så varm likevel. men nesetippen er ofte kald uansett da.. :( Sunt med kjølig, frisk luft, men blir det altfor kaldt er det ikke så bra. Det er en grunn til at et stort antall vintersportidrettsutøvere (på litt seriøse nivåer ihvertfall) har astma. De trener jo stadig hardt i sterk kulde. Nå trener jo ikke unger flest så hardt når de sover men.. du skjønner hva jeg mener! Iskald luft kan fort bli litt for kald.. Lammeskinn i bunnen er nok en fin ting, og ikke har for mye klær i voksien; etter det jeg har lært virker posen best når de ikke har for mye klær på seg..

Skrevet

Svalbard her igjen. Som sagt - Hvis veldig kaldt (minus 15 eller mer), heng et helseteppe av ull el bomull foran vogna, så varmes lufta opp innenfor kalesjen. Det blir lunt og godt, og ingen frostbitte kinn! Jeg har testet med mine fra ca 1 mnd alder (født januar, og da er det KALDT på Svalbard). De var aldri kalde, og faktisk aldri syke....

Frisk luft er godt for ungene, de sover bedre da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...