Gå til innhold

hvordan løser vi dette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min ønsker å flytte sammen, men jeg lurer fælt på hvordan vi skal gjøre dette.

 

Vi er begge studenter. Jeg er alene, så får os osv. Han er bare student og har bare studielån som inntekt.

 

Om vi flytter sammen (til sommeren) så har jeg stønadene mine i et år etter at vi flytter sammen, men så mister jeg det. Det vil si at etter det første året så må vi leve på 2*studielån siste året i utdannelsen vår.

 

Slik vi har det nå leier vi hvert vårt sted, men han er her hele tida da jeg bor nærmest barnehagen. Vi syns jo det er veldig dumt at han skal betale på et annet sted når han bare er her liksom.

 

Vet at hvis vi venter et år ekstra med å flytte sammen så løser det seg av seg selv, men det virker liksom så sjangseløst å sitte å betale på noe man ikke bruker....

Noen som har noen tips?

 

takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tips og tips, dere kan jo sette boligadressen hans ett annet sted, men da får dere støtte dere ikke skal ha,

 

ellers kan dere vente og betale for noe dere ikke har bruk for.

 

ellers kan dere flytte sammen og ikke få støtte.

 

ser ikke så mange andre murligheter

Skrevet

Vet at det er alternativene våre da :)

 

Formulerte meg kanskje feil her.... Hva ville dere gjort er kanskje mer rett... :)

Skrevet

hehe.. lurte litt på om du trodde vi skulle sitte inne med en vidundermedisin :-)

 

jeg ville ha ventet med og flytte sammen han. eventuelt forklart saken til nav og håpet på forstårelse

Skrevet

forståelse fra nav?? kan man få det???

 

helt siden jeg fikk de siste slavene inn til slottet mitt i frankrike så har nav satt seg litt på bakbeina, så vet ikke helt om de har så mye velvilje igjen til meg gitt....

Skrevet

hehe... nei jeg tror ikke at det går. men det er jo lov og prøve da. de burde jo forstå at vi trenger litt flere slaver. vi er jo tross alt alene med barn....

Skrevet

Det varierer veldig fra kontor til kontor dette da. Vet at NAV der jeg kommer fra synes det er helt greit at man i praksis bor sammen så lenge man ikke er folkeregistrert som samboere.

Uansett er det helt lovlig å ha to leiligheter, men egentlig bo sammen, og allikevel motta støtte. Er bare hvis det er BF at dette ikke er lov.

 

Kan ikke han leie seg noe kjempebillig da? Tidenes minste studenthybel eller noe?

Så kan han være hos deg hele tiden, og ha sakene sine hos deg, men på papiret bo i den leiligheten han leier?

Skrevet

Eller han kan på papiret flytte hjem til mamma/pappa igjen på gutterommet og sette noe av driten sin der så lenge så slipper du rotet også;) Hehe...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Aner ikke hvor stort forbruk dere har, men det fungerte helt greit for meg og barnefar å kun leve av to studielån.

Skrevet

dere kan jo få dere en liten jobb i tillegg, eller mer han da siden han ikke har hovedomsorgen for barnet. Burde være fullt mulig å ha både en og to småjobber i forbindelse med skolen.

Skrevet

ja, vi har vært inne på den tanken vi også, men problemet er at han sliter mye med lese og skrive vansker, og bruker derfor en del mer tid på skoleardeid enn de fleste... jeg ser også nå som eksamen nærmer seg så kan jeg ikke forestille meg når jeg skulle rukket å ha en jobb.

 

men er det noen som vet hvordan regler det er for oss å bo i kollektiv slik som andre studenter?

 

de billigste og minste studenthyblene her koster 2800 i mnd, og det syns vi er mye penger å gi for noe som ikke er i bruk...

Skrevet

Hvis dere flytter sammen så får dere OS og slipper leieutgifter fra hans leilighet første året - masse tusen i pluss, pose og sekk! Året etter mister dere OS men sparer fortsatt hans boutgifter. I tillegg til at det er mye rimeligere å bo sammen med et sett strømregninger, matutgifter osv. Dere taper kanskje ikke så mye totalt sett på de to årene selv om du mister OS siste året. Og tenk på kosen det er å bo sammen også da - kanskje dere går mindre på byen og sparer penger på det også!

Hvis dere klarer dere på den løsningnen tror jeg ikke jeg hadde giddet å juge.

Skrevet

ønsker ikke å lage kvalme her inen altså, men liker ikke helt den oppfordringen til å lyve tilseg til penger. skjøner det er kjipt for dere og det kan bli tøffe tider. men hva med at en av dere får seg en helge jobb eller noe? den stønaden er beregnet for foreldre som bor alene med sine barn ikke for kjærestepar som har lite penger. Igjen beklager og ønsker som sagt ikke lage kvelme, men syntes detter litt på kanten...

Skrevet

Til HI!

Er kjæresten din faren til barnet?

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva problemet er jeg...

Dere bor hver for dere nå, ikke sant? De pengene som han bruker på husleie vil jo ikke forsvinne, men kan settes inn i husholdningen, eller?

Og hvor lenge skal dere studere, egentlig?

Hvis dere skal leve på to studielån i ett år, så kommer det til å gå helt fint. Dere har fri hele sommeren = sommerjobb, juleferien = ekstravakter, påske = ekstravakter... Søk om å få jobb på feks et sykehjem. Ta noen nattevakter i helgene, så kan du lese samtidig. Hvis det er snakk om en eller to helger i mnd så klarer du å sove deg inn igjen uten å ødelegge hele helgen eller uken for den saks skyld.

 

Jeg er helt i mot å snylte på trygdesystemet, og kjenner at jeg blir irritert av i det hele tatt å tenke på det. De som oppfordrer til sånt gjør det sannsynligvis selv, og det gjør meg skikkelig forbanna. Å snyte på et system gjør at noen andre taper på det samme systemet. Det er ganske lite solidarisk og enormt egoistisk! Get a job!

 

Syns dere skal flytte sammen i din leilighet, jeg, så kan dere heller leve litt sparsommelig i ett år. Det går helt fint! Selv har vi vært to voksne på ett studielån, men med ekstrajobber i alle ferier. Det var tøft, men det gikk helt fint siden vi visste at det bare var ett år det var snakk om.

 

Lykke til :)

Skrevet

For å gjøre det helt klart: jeg ønsker IKKE å snylte på noen. Det er jo derfor jeg legger ut tråden her. Får å få råd og innspill om hvordan andre har løst dette osv.

 

Kjæresten min ikke barnefar. Jeg har 2,5 år igjen på skolen og han har egentlig 1,5 år igjen, men ønsker å gå master og det er ytterlige 2 år.

 

Det vi antagelig kommer til å gjøre er at vi flytter sammen til sommeren, og da har jeg jo os i 12 mnd til. Så venter han med å ta sin master-utdannelse til jeg er ferdig, slik at han jobber mens jeg gjør meg ferdig på skolen.

 

Så jeg regner med at vi klarer oss fint, UTEN å snylte på noen. Og det var jo hovedpoenget fra begynnelsen av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...