Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Har ein venninne. Ho er 18 år og sammen med barnefaren, vært det i over 2 år nå. Babyen er 9 mnd nå. Ho får overgangsstønad, utvidet barnetrygd og peng til dagamma. Ho er så og si flyttet inn til han og. Eg veit at viss ho hadde mista disse pengene så hadde verken ho eller kjæresten klart seg siden han ikkje tjener nok til å betale lån på to biler, studielån og innbolån + forsikring+ leie+ strøm og tlfregning og så kjem jo mat og ting til babyen. Kva syns dere om denne saken? Skjønner dere jenta? Kva hadde dere gjort i lignende situasjon? Når eg tenker over det så har eg blandet meninger og veit selv ikkje kva eg hadde gjort viss eg hadde vært i hennes situasjon.
RundLurt? Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Jeg hadde gjort ting på ærlig vis, er ikke mulig å hverken sulte eller bo uten tak over hode hvis en har barn i norge i dag!! Da hadde jeg heller vridd hodet og innstilt meg på å jobbe knallhardt for å få den livsstandaren jeg hadde ønsket, så hadde vi heller hatt det på minimumsgrensen i noen år!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 hvordan skal ho jobbe, være mamma og gå skule samtidig?? Typen hennes jobber så masse overtid han kan men det strekker ikkje til alt. De klarer akkurat å betale alle regninger og ha det litt gøyt ein gang i måneden på de penga de har samlet.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 hadde de hatt penger nok til å klare seg, ville de nok ikke valgt den måten!? håper jg ihvertfall da. de får gjøre som de vil,det er min innstilling! tror jg ikke ville gjort det samme men har aldri vært i en slik situasjon!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Jeg er av den oppfatning at ærlighet varer lengst, og at man vil få igjen for ting senere. Og skriver under på det som ble skrevet over her. Er selv i en trang økonomisk situasjon. Selv permisjon fra studier, du får penger fra lånekassa i 10 mnd. Mine er over, og de to siste mnd nå får jeg ingenting. Kun barnetrygd. Sambo er uten inntekt nå, grunnet at jobben han hadde er sesongbestemt. Vi bor på et lite sted, så det er vanskelig å få seg noe nytt. Vel hva gjør man, vi har ikke flydd rundt for å få noe hjelp. Har heldigvis spart opp litt, så nå lever vi på det minimale, til vi etter jul ser frem til litt mer penger. Siden jeg selv skal begynne på skole igjen. Forhåpentligvis får han evt en deltidsjobb.. ellers blir det hjemmepappa med eneste inntekt; kontantstøtte. Vi vet det kommer bedre dager, når studielivet er over.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Jeg syns folk får ta ansvar for seg selv og sine egne handlinger. Jeg kjenner selv folk som gjør det slik, og det får stå for deres egen regning. Er de villig til å ta risken, vær så god, jeg syns ikke det er min plass å sladre. Personlig ville jeg ikke ha gjort det, ene og alene fordi jeg ikke hadde orket å leve med den konstante truselen om å bli avslørt. Konklusjonen min får bli at det virker som en stressende måte å leve på, i tillegg til at jeg syns det er en smule umoralsk. De tapper jo felleskassa. Samtidig kan jeg skjønne at folk fristes til å gjøre det når det er snakk om såpass mye ekstra penger i mnd.
RundLurt? Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Herregud!!!!!!!!!!!!!!! Klarer ho ikke det, bør hu gi fra seg ungen, når andre greier det, bør jo hun klare det, her er det snakk om vilje , guts og stå på vilje.. Men late snyltende folk har sikkert ikke problemer med å finne unnskyldninger til å få staten ( oss ) til å ordne opp i deres lite gjennomtenkte beslutninger!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 De gjør det fordi de må, ikkje fordi dei vil. Ho har sagt det ofte at ho hater det ho gjør men ho ser ingen annen utvei siden ho vil at babyen hennes skal ha det best mulig og så har ho mulighet til å spare noen hundre kroner kvar måned som skal gå til skulegangen til ungen.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Du er ikkje god i hodet du Rundlurt. Uvitne tosk.
___ Skrevet 15. november 2007 #10 Skrevet 15. november 2007 Gjør jenta noe galt da? Det er lo å være sammen med barnefaren, men de kan ikke bo sammen. Så lenge hun bare så og si har flyttet inn til ham har de nok sitt på det tørre. Kan godt hende NAV vet nøyaktig hvordan det ligger ann og at det er innenfor reglene. Det er ikke greit å lyve, eller unlate å fortelle relevante ting, for å få penger, men det er greit å bruke de mulighetene som finnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå