Nusseline♀♀♂ Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Tarmbakterier. Ofte årsaken til UVI.
M&K+Påsan <3 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2007 Jamen hva kommer det fra? Vet at det " kommer " når man vasker først bak, så frem .. Men åssen utdyper jeg dette ?
Ikke bytt kone, bytt kjøkken! Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Det er ikke noe som heter E-Coli. Mulig du mener Escherichia coli, eller E.coli.
Ikke bytt kone, bytt kjøkken! Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Beklager hvis du synes jeg pirker, men siden jeg har utdannelse i mikrobiologi så mener jeg det er viktig med korrekte betegnelser;) Vil forøvrig gjerne svare hvis det er noe mer du lurer på, men jeg skjønte ikke helt hva du mente da du ba om utdyping?
M&K+Påsan <3 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. november 2007 Neida ! Går så fint atte Bare litt trøtt . Hehe . Altså, jeg må skrive hva det er, å hva det kommer av ..
Ikke bytt kone, bytt kjøkken! Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Hva slags oppgave skal du skrive? Hm.. Så du lurer altså på hva E.coli er? Men med "hva det kommer av", mener du da hvordan E.coli kan forårsake sykdom, eller er det noe annet du er ute etter?
Mmmmmammman Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 "Kommer ikke" av noe som helst, de er der i tarmen helt naturlig. Finnes flere tusen ulike arter E.coli. Noen blir man syke av, andre ikke. Enkelte blir syke av dem, mens andre ikke.. F.eks. derfor små barn ble syke av den sognemorren fra Gilde.
M&K+Påsan <3 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. november 2007 Bare om E.coli .. Det er en bakterie, men er det ikke noe om at du kan få det visst du vasker bakfra, så frem? Jobber med eldre, så er jo i denne sammenhengen ..
Ikke bytt kone, bytt kjøkken! Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 Så du mener hvordan man kan få urinveisinfeksjon av E.coli? Jo, det er som du sier, man kan få det dersom man tørker seg bakfra og fremover ved f.eks toalettbesøk, eller vasker seg nedentil med samme fremgangsmåten. Vi kvinner kan også få det av å ha sex, fordi tarmbakterier dyttes opp i urinrøret ved samleie. Det som er viktig å vite på når det gjelder E.coli er at den er en svært nyttig bakterie, som vi ikke hadde klart oss uten. Den lever i tarmen vår, og er nødvendig for fordøyelsen, og for produksjonen av K-vitamin blant annet. E.coli skaper så godt som aldri problemer eller sykdom hos oss så lenge vi har en god hygiene, og er oppmerksomme på at den korte avstanden mellom endetarmsåpning og urinveisåpning lett kan føre til at bakterien sprer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå