MathildeC Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Vet at det ikke skal vaere noe stort problem at babyen ikke har avforing paa en stund naar h#n kun faar morsmelk, men naa er det 11 dager siden sist og jeg kjenner jeg blir stressa. Tror hun har det vondt ogsaa. Provde trikset med aa stimulerene endetarmsaapningen (ja, stakkars jente, jeg vet :-) ) og det kom pittelitt ut men ikke noe mer. Kan jeg proeve malt, f.eks smoere litt paa puppen foer hun ammer, eller ta litt paa fingeren og gi henne? Hun drikker ikke mme og spiser ikke groet ennaa saa kan ikke gi paa de "vanlige" maatene.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 hei. jeg lurer litt på det samme.Har en liten som ikke har hatt avføring på 2 og en halv uke. Begynner no å bli veldig engstelig. De sa på sykehuset at opp til 10 dager kunne være helt normalt, men no er jeg jo langt over det... bør jeg kontakte lege?
Marolla Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 hvis de har økedøgn, så er det sjeldent de har avføring. ( Det skjer ofte')
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Du kan jo pumpe ut litt på flaske å gi eller blande ut i kokt vann. Jeg ga i mm pumpet ut, men kun for hun hadde tydelige smerter og presset og presset men det var så sinnsykt hardt at hun gren av smerte og begynte å blø under avføring var forfrdelig stakkars liten. Vet ikke hvor gammel hun er, men hs sa og jeg kunne gi litt laktulose i melken 2-6 ml eller noe sånt, men da var hun 3-4 mnd
Marolla Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Spedbarn som kun får morsmelk bør ikke behandles med avføringsmidler med mindre legen har anbefalt det. Hvis avføringen er hard, eller det går mer enn 1-2 dager uten avføring hos barn som får morsmelkerstatning eller vanlig mat, bør det handles raskt. Tiltak: * Termometer, smurt med salve, i endetarmen kan sette i gang avføringsrefleksen. * Tilsett malteekstrakt i morsmelkerstatning/melk/grøt eller gi sviskesaft. Mest brukt fra gammelt av er maltekstrakt. * Ved treg mage kan du bruke legemidler hvis kostomlegging og andre forebyggende tiltak ikke er nok. Etter hvert kan du gradvis trappe ned og se om avføringen holder seg myk. Laktulose er mye brukt til barn med god effekt. * Du må selv finne ut hvor mye maltekstrakt eller laktulose som trengs for at barnet ditt skal ha minst en daglig avføring av passe myk konsistens. Det tar noen dager å få full effekt av laktulose. Noen barn kan få luft i magen av større mengder laktulose, særlig til å begynne med. * Ved smertefull akutt forstoppelse kan du gi et klyster i endetarmen. Dette skal ikke brukes regelmessig uten at legen kjenner til det. http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage_og_tarm/forstoppelse_hos_barn
Amazone Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Hei! Minien vår hadde veldig sjelden avføring helt fra fødselen, tilslutt gikk det nærmere to uker mellom, og hun bæsja kun på stellebordet. Det kom masse, og det var seigt. Tilslutt hylskrek hun. Veldig frustrerende, spesielt når det heter seg at det ikke er noe problem så lenge de fullammes. Vel, til oss var det et problem. HS råda oss til å gi malt, så vi ga 1 ts malt i utpumpa mm hver kveld. Nå har hun hatt mer flytende avføring hver dag de siste 4 dagene, så nå trapper vi ned med malt annenhver dag. Funka fint, og det er tydelig at mini ikke strever like mye med magen
MathildeC Skrevet 15. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2007 Hm ja, kanskje jeg skal prove malt. Vi har jo enda et problem da, og det er at hun ikke tar flaske... saa hvordan jeg skal faa den i henne hvis jeg ikke kan gi det "rent" vet ikke jeg.. Kanskje vi kan prove aa gi henne mm med skje. Huff..
babyboyღaug07 Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Jeg fullammer også og gutten plages veldig mye når det går mange dager mellom uten avföring... Selv om de fleste mener at det er normalt så er det IKKE normalt for meg at min sönn har det vondt.. Han blir en helt annen baby når han har bäsjet.. Da bestemte jeg meg for å pröve malt...koker opp 1/2 dl vann og dypper toppen av en ts med malt oppi og löser opp dette..( lurt å gjöre det i lunken vann da det löser seg opp lettere...) Gir en ts annenhver kveld...men det går sikkert an å gi det hver kveld også.. Mengden av malt ser du litt an, her virker det som om det er nok med ca en halv ts..(dypper toppen av ts)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå