Gå til innhold

Dere som har små gullunger på 3 årsalderen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere lang tid når det er leggetid? Tenker hun er kjempe flink vaske seg å pusse tenner skifte blei og kle seg. Så ser vi barne tv (hun er foresten stup trøtt kl. halv seks om kvelden etter som morningen her begynner kl 6) Vi leser som regel 3 bøker, synger 4 sanger +. Så er det kos og finne en bamse og så legge tid. Meeen, da skal hun ha masse leker, må ha mer vann, bare hoster sier hun(noe hun ikke gjør) vil vi skal leke og synge mer osv.

Så får hun da en leke så går vi ut så begynner hun å gråte igjen.

Så hva gjør mann da? har ei lita på 2 som sover vegg i vegg med eldste jenta som blir 3 i desember.

Andre som har dette problemet? Tror vi holdt på i ca 45 min. i dag med dette. Er litt slitsomt :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du bare må holde på det du har bestemt, hvis hun stadig får viljen sin med mere vann og flere bamser så vil hun bare fortsette. Det får heller bare bli litt skrik en liten periode, for da vet hun at hun ikke når igjennom.

Skrevet

Her er det vask,puss, 1 eventyr,litt kosing/kiling og så sover vi!

Tar nok 10 min.....

Begynner hun å mase om annet sier jeg bare rolig at nå er det natta.

Skrevet

Må nok bar det ja:)

Skrevet

tar vel 20-25 min her ca. Vask, bleie, pysj, tannpuss og astmamed og litt kos. Finne leker han skal ha med i sengen, vi leser litt i en bok, så er det natta. Og dermed basta. han legger seg fint til å sove. Jeg er streng om han tuller seg og ikke vil sove, så om han prøver seg på tull gir han seg på første forsøk. :)

Skrevet

Vår ble 3 år i august så er i rette trass alder..

Legging om kvelden går stort sett greit.. Vi spiser kveldsmat, ser barnetv, pusser og tar på pysj før vi går inn på rommet.. Der leser vi to bøker før vi sier natta og går ut..

Stort sett går det greit selv om hun innimellom kommer ut å sier hun må tisse, eller er tørst eller at hun hørte en rar lyd eller noe..

Vi har imidlertid hatt noen kvelder med trass og leggenekt, mas om alt mulig rart.. Da har vi bare satt hardt mot hardt, hatt litt grin, men så går dt så mye bedre dagen etter..

Vær konsekvent, si at nå er det natta, godta at det blir litt grin de første dagene så går det seg nok til skal du se..

Lykke til:-)

Skrevet

Her kan hun begynne å mase om tannpuss kl 17.30, men da sier jeg at hun må vente litt.

Kl 18 tar vi pussen og vask.

Fra hun er i senga til hun sovner tar det 5 min. Hun vil selv gå å legge seg. Hun blir 3 i desember.

Skrevet

Legger han ikke før halv åtte. Pysj, vask, pusse tenner -har slutta med bleie for en stund siden. Inn på rommet -et eventyr eller en bok, litt kos og natta. Ikke noe tull, bruker kanskje 15 minutter.

Tror du stimulerer for mye med masse bøker, sanger, leker.. Faste rutiner som gjentas hver kveld fungerer greiest synes jeg. Lag en ny rutine, forbered deg på litt protester den første uka så tror jeg du vil få det lettere etterhvert.

Skrevet

har en gutt på 4 år og 3 mnd og ei jente på 2 år og 8 mnd.

de går på badet ca kl 19. pusser tenna, vasker seg og får på pysj..

så synger vi nattasang for dem (både meg og pappan) også hører de på lydbok mens de sovner. de sover før kl er åtte begge to. som oftest...

Skrevet

Her spiser han kveldsmat når han ser barne-tv. Kl 18.40 går vi på badet og pusser tenner, tisser og tar på pyamas. Så er det i seng. Der synger vi 1-2 sanger og så går jeg ut av rommet. Lyset er av og døren åpen. Han har noen biler med seg i sengen, men han sovner innen 5 min. Noen ganger sovner han mens vi synger.

I begynnelsen var det ikke så enkelt. Da kom han inn 20ganger for å spørre om noe, drikke, fortelle noe osv... Da gikk vi inn på rommet med ham, la ham i sengen og gikk ut igjen. Sa ingenting annet enn "nå er det natt. Du skal sove nå". Noen ganger sa vi ingenting. Det ble grining og hyling, men vi holdt på vårt. Heldigvis, for nå prøver han seg ikke en gang.

lykke til :o)

Skrevet

kanskje du skal snu litt på rutinene? Hva med å lese bøker før stelletid?

Josephine legger seg rundt kl 20, må ha lillebror i seng først. Ved 19-tiden spiser hun en yoghurt og så er det stell på badet. Bruker vel en 10-20 minutter der, alt ettersom.

Så er det legging. Da har jeg lagt de to kosedyrene og kosekluten i sengen hennes så vi ikke behøver å lete etter det. Hun har også fått tilbud om et glass vann etter tannpussen og før fluor.

Synger 3 sanger når hun ligger i sengen, og så er det god natt. Dette funker, av og til prøver hun seg. Men hun får ikke viljen sin, så lenge jeg vet at hun har fått tilbudene om drikke osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...