Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Oppdaga klumper i bryste, eller mer et felt som er hardt. Usikker på om det har vært der, eller om det akkurat har kommet. Brystbetennelse? Har dere noen gode kjerringråd for å bli kvitt det?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 har du prøvd å dusje med varmt vann og massert fra armhulen og mot brystknoppen? da presser du ut melk som sitter i melkekanalene.. hvis du ikke får bort disse klumpene kan det utvikles brystbetennelse etterhvert..
lemontree Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Signerer ovenfor her... massér uten å klemme for hardt, stryk over det flere fingre. Du kan også håndmelke, med raske og ikke harde tak innenfor det brune området rundt brysktknoppen, simmulér barnets sugetempo- og styrke (ikke klem). Dersom du begynner å føle deg litt dårlig (jeg kjenner det som en rar, tung følelse, samtidig som jeg liksom blir merkelig urolig, samme følelse før jeg får urinveisnfeksjon) og klumpene begynner å bli vonde, kan du forsøke å pumpe begge brystene helt tomme, pump mens du masserer, slik at du får ut all melk, ikke gi deg før alle klumper er løst opp, da skyller du godt ut. Dikk masse vann! Håper du slipper å bli dårlig! Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Hei, hei lemontree! Takk for raskt svar! Hun har nettop amma, tror hun amma brystet tomt... Nå sover hun til ca 8 i morgen tidlig, burde jeg pumpe før jeg legger meg? Kan vel likesågodt pumpe framfor håndmelking? Har i hvertfall aldri fått det helt til det der med håndmelking.. Når burde klumpene være vekke? I dag? I morgen? Mye vann?? Skal bli! Med en gang! Kamomillete og kanskje? Og Honning? Eller Ugh, ugh! Vil ikke ha dette her, håper det bare er falsk alarm! Takk igjen!!
lemontree Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Hei, du, nei du greier nok fint å ta det, du er jo tidlig ute virker det som! Tenk på det som en urinveisinfeksjon... Jeg drikker masse vann, kamillete høres jo kjempegodt ut, ellers kan du jo forsøke c-vitiaminer: sitronvann eller det du måtte finne... Pumping er nok mest effektivt, men om du går i dursjen og masserer, slik det ble foreslått av anonym over, med masse varmt vann på brystet er jo det litt vanskelig. Prøv å stryke ut alle klupmene du måtte finne nå med en gang. Klumpene er rett og slett melk som ikke kommer ut fordi melkegangene er litt for trange, og så hoper det seg opp, og det er disse boblene du bør prøve å få ut. (Jeg begynte å føle meg i ørska da jeg skulle dra fra sykehuset. Da satte en myndig barnepleier meg på pumpa og ba meg ringe pappaen og si at han bare kunne komme senere. Hun ga seg ikke før brystet var tomt tomt tomt og det ikke var noe hart noe sted. Da fikk jeg reise. Hun var en engel, det tok helt knekken på det og siden har jeg ikke kjent noe til det.) Lykke til, dette går kjempe fint!
Hello superbaby Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Hei, jeg hadde en omgang med sånne klumper/harde felt som du skriver. Slet veldig med å få dem bort, men klarte det til slutt. Det jeg gjorde var: Først masserte jeg klumpene med olje, så tok jeg en VARM dusj hvor jeg masserte og klemte ut det jeg klarte av melk. Så tok jeg på meg varme klær og satt meg ned med en kopp te. Deretter la jeg baby til amming i tvillingstillingen. Fikk klumper igjen noen uker etter og da funket samme metode. Var i kontakt med ammehjelpen. Hvis du har sånn hvit prikk på brystvorten (melkeblemme) så må du legge på saltvannskompress i 5-10 min før du ammer.
Bellen^2 Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Jeg sleit også med klumper i det ene brystet i sommer, og det viste seg å være tette melkeganger. Jeg fikk røde, varme områder på puppen, og det gjorde vondt hvis noe kom i nærheten (selv å ha på bh var vondt). Jeg gjorde som foreslått over, varm dusj og masse masasje av området. Jeg ble så sliten i skulder og nakke av maseringen at jeg fikk gubben til å hjelpe til:) Jeg la et lett hådkle foran og lot bare melken strømme og sluttet ikke før puppen var helt tom. Jeg ble også anbefalt å ta Lecitin. Inne på ammehjelpen kan du finne masse nytting informasjon: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=33 Lykke til og håper du får løst det opp. Jeg måtte bruke litt tid, men ble etterhvert kvitt det uten at det gikk viderer til brystbetennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå