solstråle69 Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Litt pussig egentlig, her inne har jeg forstått det som at de fleste (som uttaler seg) er for velferdssamfunnet - med at jo mer du har, jo mer skal du betale til fellesskapet. Her skal alle bry seg om alle. Men når det kommer til snylting/svindel av de samme godene - DA skal man "feie for egen dør", "ikke bry seg om ting man ikke har noe med", etc. Pussig??
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Ja dette har jeg å stusset over. Men jeg er jo en av dem som enligt visse her inne ikke får uttale meg. Da jeg 'bare' er hjemme med barn og selv ikke 'bidrar' til velferdssamfunnet...
Nickeguri Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Nå har ikke jeg uttalt meg om det her tidligere, men min mening er i hvert fall at man skal være 100% sikker i sin sak før man evt griper inn i sånne saker. Og det er det vanskelig for en venn/ nabo/ familie etc å være. Man forteller jo ikke alle alt om en selv heller. Det kan ofte være grunner til at folk ikke jobber, for eksempel, som psykiske lidelser etc, men mange vil nok skjule dette for sine omgivelser. Mange har jo også fysiske plager etc som ikke synes utenpå, og kan virke frisk som en fisk utad. Derfor overlater jeg denne jobben til leger og trygdeetat. Skal man få uføretrygd, for eksempel, må man stort sett gjennom arbeidskartlegging etc. Når det gjelder andre typer trygd, er det ikke alltid vi vet hvordan situasjonen virkelig er, da heller.
Koala *g07* Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Men om en god venn / venninne av deg holdt på med tygdesvindel av noen sort, ville du da meldt i fra om h*n ?
klg,2 boys now:) Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 vet om ei som får støtte som alenemor,men bor sammen faren.det irriterer meg,men får meg ikke til å si noe.tenker på alle de som faktisk er alene som sliter for å få enden til å møttes,alle andre å får den saks skyld.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Jeg sa fra til ei venninne som fikk penger som om hun var alene forsørger (men bodde sammen med pappa'n til barnet) at om hun ikke sa fra eller flytta fra kjæresten så kom jeg til å si ifra. Hun sa ifra tilslutt... (og ja, vi er venner enda)
Gjest Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Jeg ser dobbelmoralistene bare hoper seg opp i disse typer debatter her inne til stadighet. Min mening er at det er like greit å si fra til NAV dersom man mistenker det. Så har de jo iallefall mulighet til å sjekke det opp om ikke annet. Og har man da tatt feil så får man stå for det. Og hadde jeg visst om eller mistenkt noen hadde jeg slett ikke vært redd for å si fra, hverken til vedkommende eller til NAV. Og stått for det, selv om jeg muligens hadde tatt feil. D beholder jo forøvrig vedkommende stønadene sine også.
Gjest -<<- Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Ja, veldig pussig. Velferdssamfunnets fundament er tillit, og det sier seg selv at man bør si fra når noen bryter den tilliten. Forøvrig burde det vel si seg selv at man forsøker å motvirke kriminalitet, og det er like lite logisk å holde kjeft om trygdesvindelen til naboen som om innbruddsraida, narkotikasalget og barnemishandlingen hans.
Nickeguri Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Vet man helt sikkert at noen misbruker systemet, syns jeg man skal varsle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå