Gå til innhold

Når man ikke har råd til julegave...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man? Jo, hei og takk for julegavene... desverre får dere ikke noen tilbake, for vi har ikke råd til en eneste julegave.

Huff...... Dette er sårt.... :(

Er så fortvilet og flau... har så mye ut og så lite inn, at ting strekker ikke til...

For en tragisk jul/tid dette er... Syns synd i ungene, selv om vi skjermer dem fra og vite at vi har en eneste krone omtrendt... :(

Prioriterer mat og slikt til dem, mens ellers har vi ikke penger til noe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bør kontakte frelsesarmeen eller andre som driver med veldedighet. Kan være mulig at de kan hjelpe deg.

Skrevet

Skal på sosialen på torsdag.. de hjelper nok ikke med julegaver, men med penger til diverse andre ting... ser ingen annen mulighet. Hva kan frelsesarmeen gjøre?

Skrevet

Pose med julemat

Tror det er til Frelsesarmeen at man kan gi julepresanger til barn som igjen blir gitt til barn og familier som trenger det.

Skrevet

Har dere så dårlig råd, så bør du/dere kutte ned på utgiftene.

Ang julegaver, det går an å lage f.eks godterier, eller annen julemat, å gi bort.

Min far fikk i alle år delfiakake i julegave av en tante, helt frem til hun strøk med. Og det var den gaven med størst suksess.

Folk flest har det de ønsker seg, siden de kjøper det selv.

..og uansett, julen handler ikke om gaver, selv om det er blitt slik for mange.

Og jeg er anti-jul så det holder, pga kjøpe- og spisepress.

Skrevet

Synes du skal være ærlig å si det som det er. Hvertfall til familiene deres og deres nærmeste venner. Er ikke noe å skjemmes over! De fleste har vært der en eller annen gang i livet og vet hvor vanskelig det kan være!

Vi har en bekjent som fortalte oss det i år. Jeg ble bare utrolig glad for at de sa det som det var. Det finnes nok av overfladiske folk, og folk som later som alt er så utrolig bra.

Da kommer man mye lengre med ærlighet!

For oss er det helt greit at vi ikke får eller får mindre gave enn vi pleier fra den kanten. Vi vet jo hvorfor! Dessuten kommer vi nok til å være ekstra behjelpelig om det behøves, fordi vi vet hvordan det er, og fordi vi har råd til det denne julen =)

Når det er sagt, synes jeg du skal si det som det er. Deretter prioriterer dere mat og gaver til barna deres. Det er for dem julen er! Har dere ikke råd til noen dyre gaver til dem, så forklar dem hvorfor. Barn har ikke vondt av det, så lenge de ikke får inntrykk av at det er deres feil, eller at "nå klarer vi oss ikke".

Barn blir også glade for kreative gaver. Lag feks en adventskalender uten å kjøpe noe. Skriv lapper med aktiviteter. F.eks besøke en åpen gård, bake kakemenn, lese eventyr på senga, tegne sammen, akedag, gå tur, osv osv.

Sosialkontoret og frelsesarmeen er også et godt tips som du fikk lengre oppe.

Håper dere får en fin jul!

Skrevet

Gi barnet ditt papir og fargestifter og be det produsere julegaver;)

Skrevet

en pakke med kjøkkenglass, en pensel, en glassmalingsboks og et barn+ mandler, sukker og en forelder= mange gaver

bruker dere alltdi være såpass blakke eller er det bare nå? finnes det noe dere kan kutte ned på? noe dere kan selge? noen ekstrajobb du kan ta?

Skrevet

signerer libido.

om dine nærmeste får kjennskap til situasjonen kommer de garantert til å utvise full forståelse. og hvem vet, kanskje det finnes noen nisser blant dem som vil stille litt ekstra opp for dere i år?

og bare for å ha det sagt, de aller beste gavene kommer fra hjertet og er ofte gratis.

Skrevet

Vi hadde ett år hvor vi hadde veeeldig dårlig råd. Ikke så ille som du har det kanskje, men da lastet jeg ned musikk og lagde musikk-cder til de som skulle ha gave. Prøvde å lage de litt individuelle så de skulle få den musikken de likte. Går også ann å gjøre noe sånt med bilder. Det var bare en del av familien som ikke forsto og syns det var en grei gave. De er veldig rike og likte ikke å få brente cd er....

Skrevet

Frelsesarmeen har leker, tøy, og litt mat. Slik at går en der og titter litt, så får en kanskje litt gaver til unger, og slikt som en kan slippe å bruke penger på.

Men, har en ikke penger til å kjøpe julegaver syns jeg man bør begynne å tenke litt utradisjonelt. Syns ikke det å kjøpe er så stas jeg. Slik som farsdagen som var her om dagen, ingen av ungene kjøpte noen gave (min mann og barnefar så to menn, og min far) Ungene laget sjokolade. Kjøpte to kokesjokolader på kiwi a 8kr stk. lys og mørk. (eldorado, og de smakte vist godt også) Som vi smeltet i vannbad og ungene laget små plette rpå ett bakepapir. Blandet fargene og strødde på litt hakkede mandler vi hadde i skapet. La de i muffins former, og tok slik plast, som en oftes bruker til å pakke inn mat med. Og litt pakkebånd til å knyte igjen. 3 menn som ble rørt til tårer her.

Så til jul skal resten av slekta få slikt, kanskje bake noen andre kaker også. Gir en slike gaver trenger det ikke koste så mye, og det ligger litt mer bak slike gaver.

Nå vet jeg ikke helt hvem du skal gi gaver til. Men du kan lage noen fine lapper og gi gavesjekk på barnepass, vask, plenklipp osv osv. Jeg hadde blitt veldig glad for slikt av min søster, tanter osv.

Send meg en mld, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt. Jeg har litt stoff, symaskin og litt tid til over. Og vil gledelig hjelpe deg om du ønsker.

Skrevet

Det er vondt å ha det sånn, veldig tøft at dere klarer å skjerme barna. Men det er ingen skam å ha lite penger, husk det - og det er kjærlighet og omsorg som betyr mest for ungene dine.

Likevel skjønner jeg jo at du gjerne vil gi julegaver - litt avhengig av hvor store ungene er, og om du tenker gaver til noen utenfor familien også, er det noe du kan lage? Klippe, lime, sy, strikke, bake? Unger er faktisk ikke så kravstore som reklamen vil ha det til. Sønnen min lekte mye mer med skoeskegarasjen han fikk enn med plastlekene... Skoeskegarasje (klipp i skoeskeveggen så det blir dør, klipp reklamebilder fx fra Biltema-katalog så han får "verktøy" i "hylla" du tegner på veggen, lag en liten "kommode" av fyrstikkesker med papir rundt, tegn rutete spor på gulvet der bilen skal stå, tegn eller klipp ut et stort fin skilt å ha på ytterveggen med "Kristoffers Garasje og Verksted".) Han og søsteren har også fått skoeskehus til kosedyr da de var i den alderen, samme opplegg men enda morsommere å lage - kommode, en stoffbit til fillerye, en liten eske som passer som seng med "dyne og pute" av stoffbiter med bomullsfyll, eskebord med plastilinaklump som blomstervase og stråbiter som blomster, klipt vinduer og limt/tegna gardiner, etc., og til og med do av en bitteliten firkanta eske med klipt hull i. Alt trenger ikke være dyrt - vi gir altfor sjelden ungene mulighet til å se at det finnes andre muligheter.

Skrevet

Ungene dine hvor gamle er de ? Små unger er jo glade for små ting (de bryr seg ikke om pris eller störrelse på gaven) Fargestifter, ark, leire, snurrebass hårpynt til jenter - ting de kanskje trenger og du måtte kjöpt uansett ? (strömpebukse, truser, ny lue, votter . - her jeg bor er det og bruktbuktikk med barnetöy så da kan man jo kutte prisen litt på töyet til barna)

Til besteforeldre :

Kjöp kakeboks på IKEA eller Nille og putt litt av julebaksten oppi der ? Evnt lag rispuffer (sånn med puffetris og sjokolade)

Få ungene til å male ett bilde og så kan du kjöpe ramme til A4 str på IKEA koster det 69,- (sikkert billiger på Europris, Nille eller noen annen rimelig butikk) Kanon gave !

Invister i 2 -3 porselensmalingpenner på Panduro og kjöp krus til 15 ,- som ungene får male på (de kan efterpå brennes i stekeovnen hjemme)

Skrevet

De fleste har alt det de trenger og mere til. De som kjenner deg og er glad i deg vil forstå.

Du har tydeligvis datamaskin :-), så skriv et langt, personlig og innholdsrikt julebrev, gjerne med bilder av familien. Har du anledning til å legge ved en pose med hjemmelaget julesnop (brente mandler, noen julekaker e.l.) er det bare bonus.

Du kan også gi bort tjenester, som barnevakt, snømåking, husvask, en søndagsmiddag, leksehjelp, osv.

Hvis jeg var din venn eller din kusine, ville jeg satt veldig stor pris på å få en slik gave. Det er mye mer personlig og omtenksomt enn at noen løper på Glassmagasinet og drar kortet for å gi deg nok en telysestake.

Skrevet

Bare for å nevne så gjør jeg det ikke for å lette på noen dårlig samvittighet eller noe slikt, for det har jeg ikke. Kun for å være hyggelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...