PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Jeg kunne en gang lage sånne fine "fletter". Man klippte en runding i papp, klippte et visste antall hakk rundt på ytterkanten, og så stakk man ulike tråder i noen av disse hakkene. Så begynte man å lage fletten ved å flytte disse trådene fra hakk til hakk. Men jeg husker ikke hvor mange hakk i forhold til tråder, eller hvilken tråd man skulle begynne med, og hvor den skulle flyttes. Noen som skjønner hva jeg mener? HJELP i såfall :-) (",)
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 14. november 2007 Jeg er helt desperat her jeg sitter :-) Skjønner ikke bæret! Noen som vet? (",)
* 5 om dagen * Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 har ikke peiling jeg, men var det ikke nesten sånn vi laga dusker da?? har du forsøkt å google?? har aldri hørt om dette før forresten...
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2007 De rundingen jeg lager er lik de en lager til dusker, ja :-) Men til dusker lager du 2 rundinger, men til dette lager du bare 1. Jeg har prøvd å google, men jeg vet jo ikke hva det heter.... Hehe! Jeg lærte det da jeg jobbet på en SFO en gang............ For lenge siden. (",)
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2007 Jeg tror en lagde 13 hull og hadde 12 tråder. Og så skal man flytte de over hverandre i en bestemt rekkefølge .............. :-) (",)
sveis Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Vet jeg har en halvgjort sånn med skiva på et sted. Hadde jeg visst hvor den var kunne jeg sett etter.
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. november 2007 Jeg syns det blir SÅ fine "fletter". Tenkte å lage slike i julegaver, og henge de på en nøkkelring :-) Som en liten ekstrating, koster jo ikke så mye, bortsett fra tid, da :-) (",)
sveis Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Søkte litt og fant en litt uklar oppskrift: Ta en papplate og klipp en sirkel på 10-12 cm i diameter. Lag så hakka, min. 12+2 (antall hakk skal være delelig med 4 +2) eks. 16+2, 20+2. Det skal være fire tråder i hver farge. Lengde: Ønsket ferdig lengde X 2,5 = ferdig lengde på snurrebåndet. Hold bretten i venstre hånd slik at ett hakk peker opp og ett ned. Ta tråden til høyre for hakket, husk hø.....(utydelig skrift) tråd av fargen. (Nå har du tre like farget tråder...) Hold brettet i høyre hånd, ta den venstre tr.... av de tre like og flytt opp til venstre for h.......
sveis Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 Altså, hvis du skal ha 3 farger, f.eks. rød, blå og gul, så har du 14 hakk. Knyt de 12 trådene sammen i enden. Fordel trådene i hakkene rundt skiven som følger: gul, gul, rød, rød, blå, blå, ledig, gul, gul, rød, rød, blå, blå, ledig. (Knuten skal være i hullet i midten og trådene skal være stramme). Flytt en av de gule trådene som ikke er ved siden av et ledig hakk over til det ledige hakket på andre siden av skiva. Da har du tre gule etter hverandre, ta den gule tråden som er to hakk bortenfor tilbake til andre siden i det hakket som var ledig i utgangspunktet. De ledige hakkene har nå flyttet seg to hakk bortover, og du gjør det samme med de røde trådene, så de blå, så gul igjen osv. Tror jeg....
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. november 2007 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Tusen takk, da skal jeg prøve :-) Hva søkte du på? (",)
sveis Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 Forresten... Gikk litt fort her... Tror du må begynne med den gule like ved hakket, ikke den andre. Da blir det ledige hakket mellom to gule tråder når du flytter tilbake den andre tråden, så da må du flytte den ene et hakk bortover slik at det blir symetrisk før du begynner med de røde trådene.
sveis Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 søkte her... http://hobbyforum.poppyfield.net/tavle/
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. november 2007 Det ringte, jeg må prøve nå :-) (",)
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 14. november 2007 Nei, jeg måtte begynne med den gule som ikke var nærmest hakket :-) Takk for all hjelp! (",)
sveis Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 Bare hyggelig! Kjekt å få oppfrisket det selv også! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå