Gå til innhold

Spm ang fødselsjournal...

onam * mai 07 + september 08

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå endelig fått fødselsjournalen... Men det er noen ting jeg ikke skjønner. Håper noen kan svare her. (Har prøvd å google, men fant dessverre ikke noe jeg ble klok av)

Det jeg ikke skjønner er:

- Fødsel barn: Presentasjon: Occiput anterior

- Navlesnor: antall kar:3

- Medikament: Konakion (har ikke fått vite at småen har fått noe med!)

- Barsel mor: hva står Tidl. hj. b for

Det var alt foreløpig :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke jordmor eller lege men tolker det sånn:

- Fødsel barn: bakhode fremme ( alltså født med hode først og bakhode først)

- Navlesnor: inneholder 3 blodkarl (det skal det være)

-Konakion...det er det du fikk i sprøyte i låret. Legemiddel som skal hjelpe livmoren å trekke sammen.

- Det siste vet jeg ikke. Tidligere hjemme besøk? Vet ikke

Skrevet

Fikk nettopp min fødselsjournal også lurer på hva d står i din,står det alt fra du kom på sykehuset,og hvor mye åpning du hadde til en hver tid,om du fikk bedøvelse og andre ting.stod ingenting slik i min,stod bare fra de siste 15 minuttene,og det var skrevet av en gynekolog som kom fordi han ble tatt med vakum,sto bare at vakum ble utført kl .....og var ute på 1 ri,levendefødt frisk gutt,og at fostervannet var missfarga.

Syntes jeg burde få noe skriv fra jordmora som hadde min fødsel,ba om å få alle pappirer og journal fra fødselen,ble skuffa og håper det er mer,ringte sykehuset og jordmora som hadde fødselen min skulle ringe meg.

Skrevet

Konakion er K-vitamin.

Dette gis til babyen like etter fødsel, forbyggende mhp blødninger.

Skrevet

Takk for svarene. Nå ble jeg klokere av alt det rare som står der :-)

Må si jeg er skuffet over hvor lite som står der. Stå ingenting om riene, når jeg kom, hvor lenge pressrier, åpning... Heller ikke om ammeproblemer etterpå pga at han ikke hadde sugerefleks.

Skrevet

De har andre papirer hvor de rapporterer barseltiden, dette papiret beskriver fødselen og tiden like etterpå. De andre papirene blir lagt i journalen din, du kan få innsyn i den, koster vel litt å få kopi, og man skal vel gå gjennom den sammen med helsepersonell som kan forklare litt. Ta kontakt med fødeavd din på dagtid, de kan sikkert hjelpe deg.

Men i fødejournalen skal det stå hvilken fødestilling du hadde, hvor lang tid det gikk fra vannavgang til fødsel, hvor lenge du presset, hvor mye morkaka veide og hvor lang navlesnoren var etc.

K-vit får alle nyfødte sprøytet inn i låret for å unngå indre blødninger.

Skrevet

Det nederste står for tidlig hjemmebesøk, blir ofte valgt ved ammeproblemer f.eks. Men det ser ut som du kanskje har barnejournalen foran deg, siden du mangler så mange opplysninger, og det står om tidlig hjemmebesøk. Står det fødejournal eller partogram øverst på arket??

Skrevet

Hadde ammeproblemer ja...

Øverst på arket står det epikrise til helsestasjon :-) Så er det følgende punkter:

barnets mor og far

fødsel barn 1

barsel barn1

barsel mor

Skrevet

Fødejournalen er et svært ark (A3) med masse punkter, der det står om hvorfor du ble lagt inn, masse info om fødselen, det står hele tiden hvilken styrke riene har og hvor lenge de varer. Det blir tegnet inn på en kurve hvordan barnet ligger, hvor langt nede etc. Det står også om barnets vekt, apgar score, hvem som tok i mot etc. I tillegg står det om hvor mye blod du mistet, hvordan vannet, morkaken, navlesnoren så ut. Der står det også en liten kommentar om hvordan det gikk etterpå, om barnet ble lagt straks til brystet f.eks.

Høres ikke ut som du har dette arket, de fleste får ikke dette med seg hjem, men klart du kan få se det hvis du ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...