Gå til innhold

Å se tegn til downs på 3d???

Anbefalte innlegg

Skrevet

skulle jo egentlig tro det..jeg var på 3d i uke 26 og tilbake uke 27 ..sjekket først at alt var ok ved vanlig ul..

var på privat ul litt før dette også ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde ikke man så det før barnet er blitt noen år jeg.. ? Vet at man kan se det på nakkefolden rundt uke 12 på ul, men etter dette er det vel bare ved fostervannsprøve de finner ut av det?

Skrevet

Nå har ikke de fleste gynekologer lov til å sjekke slike ting da, som nakkefold. Er bare fåtall klinikker som får lov il å drive med fosterdiagnostikk. Derfor blir vel dette ikke gjort heller vil jeg tro. Tror ikke downs er lett å se forsåvidt, men ofte feiler vel barn med downs noe med hjerte og andre ting som kan sees - og deretter utredes av spesialister. Hjertet og organer blir jo sjekket grundig på ordinær ul... Men hva om man fikke vite at barnet kunne ha downs på 3d ul i uke 27 - ikke mye man fikk gjort med det, oxo evt måtte g å grue seg til noe som kanskje ikke var tilfelle.

Skrevet

De ser det på sykehuset om barnet har downs. Ofte er de slappe, sløve og har tungen litt ut av munnen. Dessuten er det ett eller annet de ser etter inni hånden. Har de mistanke om at barnet har Downs tar de blodprøve for å bekrefte/avkrefte dette.

Skrevet

Jeg spurte spesifikt om dette på UL og fikk forklart at en aldri kan fastslå eller avkrefte downs med mindre en tar en fostervannsprøve.

Det hun fortalte meg var at nesten alle med downs har samme type hjertefeil, og det ser de jo ofte på ul. I tillegg har barna med downs en litt "flatere" profil og litt kortere lårbein.

Så hun sa at dersom hjertet ser bra ut, og en får et bra profilbilde på barnet, så kunne en ta det veldig med ro selv om en ikke har fått det 100% bekrefta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...