handygirl Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Dattera vår på 2 år er bare 84 cm lang, men likevel begynner hun å få dårlig plass til beina. I bruksanvisningen anbefales sete bakovervendt til barnet er 4,5 år (så lenge kommer nok ikke vi til å bruke dette sete en gang) og på en av monteringstegningene har de plassert sete langt ut på kanten av bilsete for å få bedre plass til beina. Noen som har prøvd det? Ser innvikla ut syns jeg og tror det blir trangt pga seteryggen på forsetet...? Må jeg snu sete forover allerede? Hun klager ikke over å sitte bakover, men det blir litt grining fordi hun ikke får strekt ut beina, særlig på lengre turer. En annen ting er at hun lett får armene ut av selen. Hjelper ikke at jeg strammer. Noen som har tips? Er ellers godt fornøyd med sete da!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Spiller ingen rolle at det er litt trangt for beina. Jeg fikk aldri til det der med å feste det langt ut, det tok da sannelig nok plass uansett. Vi hadde den forrige varianten, og brukte det bakover til han var 3,5 år. Gikk strålende, det! Og ikke får vel vi heller strekt ut beina på lengre turer. En annen ting er at jeg synes det var et skikkelig vinglesete fremover, men jeg lurer på om det har blitt bedre med den nye versjonen. Ellers anbefales det jo heller pute med rygg om man skal sette dem framover. Det at hun får av selene er jo selvsagt verre. Jeg tror det går an å få kjøpt noe som holder dem sammen foran på brystet, så ikke hun skal kunne få dem av. Spør i en barneutstyrsbutikk.
handygirl Skrevet 16. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2007 Vårt er nesten stødigere framovervendt. Har hatt det slik i en annen bil vi har hvor det ikke er mulig å hadet bakover. Så lenge barna er små og bruker setets seler anbefales vel ikke pute med rygg...(?) Får se hvor lenge det går. Snur det nok ikke helt enda..
Neijasså... Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Dersom datteren din veier over 11 kg så MÅ du sette setet ut på kanten av bilsetet, ellers så kan det løsne og bli slynget rundt i bilen ved en kollisjon. Se denne kollisjonstesten (video): http://hd.se/webb-tv/2006/07/01/webb_tv_bilbarnstol_akta_cosmic/ Testen her er gjort med en dukke på 15 kg med plassering av setet slik du har nå. Det er direkte farlig!!! Plassering lenger ute på setet for barn tyngre enn 11 kg er altså ikke gjort for at barnet skal få bedre benplass (selv om det selvsagt får det også), men for at setet skal være trygt i en kollisjon. Og ja, det blir trangt for bena til passasjeren i framsetet, men det får heller være. Ville ikke ha snudd henne framover nå, prøv å installere setet lenger ut i stedet. Datteren min på 2.5 har goood plass til bena da, og hun er ca 95 cm lang nå.
Synnøve_Solbakken Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Han er straks tre år, og sitter bakover ennå. Han er nok ca 95 cm. Skal ikke snu det ennå, han bare bøyer knærne, ikke skadelig det. De selger sånne seler som man fester selene sammen med slik st de ikke greier å ta armene utav, det koster ikke mye. Spør på en barneutstyrsbutikk.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 men gjør det egentlig noe om det er litt trangt for beina? sier barnet at dte har vondt liksom? det er somregel vi som synes det ser vondt ut, men det er jo ikke det for barna!! legg barnet ditt ned på gulvet, legger det seg langflat med beina strukket ut??? barn ligger jo alltid krøket sammen, det er somregel det de synes er best. og kjører man lange turer, så tar man jo å stopper og lar de få strekke på beina, slik som oss.. det der med at det er trangt er noe tull synes jeg, det somregel voksne som lager det til et problem! og dessuten kan man feste dette setet lenger ut som noen sier. gå i en barneutstyrsbutikk som selger dette/ der du kjøpte setet, så kan de hjelpe deg med å vise evt montere det for dere. bor du i stav området kan jeg hjelpe deg når jeg er på jobb i morgen..hehe
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 når barnet er over 15 kilo og hvis du vil snu det fremover, anbefales heller pute med rygg.. dette pga da bruker du bilens seler og den gir mer etter når man kræsjer. du kan jo se for deg et barn som sitter spendt dønn fast i 5 punktsele, fremovervendt, i en kollisjon.. spes hvis barnet er feks 18 mnd, da veier hodet 24% av kroppsvekten til barnet!!!!! se for deg hva som skjer, og hvor hodet havner:(
handygirl Skrevet 17. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2007 Alma Ata: Har sett filmen du sendte link om, men fant ikke noe å lese om testen. Hvordan vet du at dette bare gjelder barn over 11 kg og er du sikker på at det hjelper å sette sete ut på kanten? Virker nesten tryggere å snu sete fremover da(?) Helene og mini: Dattera mi har ikke direkte sagt "Mamma, jeg får vondt i beina fordi det er for trangt for dem med sete vendt bakover". Hun har prøvd å strekke beina og hylt mens vi har kjørt. Hun pleier ikke det på den dagligdagse kjøringen, men når vi kjører lenge. Har tatt vekk noe vi hadde hengende på seteryggen foran henne og funnet ut at hun foreløpig ikke har såå dårlig plass til beina. Jeg tror jo det er best hun sitter bakovervendt. Får prøve å flytte sete lenger ut på kanten da om det er direkte farlig å ha henne sittende slik hun gjør. Når jeg ser slike filmer + testen av sete i FB, får jeg lyst til å kaste hele dritten da. Har liksom tenkt å flytte lillebror over i dette sete til våren når han vokser ut av babysetet sitt (som også er Akta Graco).
Nette-mor Skrevet 17. november 2007 #10 Skrevet 17. november 2007 vil bare si at det kom frem i ettertid at setet var montert feil i den testen... når det var montert riktig kom det ut blandt de beste. er ikke den beste bruksanvisningen da, lett og montere feil...
handygirl Skrevet 17. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. november 2007 Syns sete er lett å montere både bakovervendt og fremovervendt jeg. De viste meg i butikken og jeg har lest bruksanvisningen. Skjønner ikke hva som kan misforstås. Håper jeg gjør det riktig da iallfall! Frustrerende greier med disse bilsetene!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå