ZamZam Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 I går var vi ute å handlet, mannen min glemte noe og jeg og barna satt igjen i bilen... Det er vanlig at folk tigger eller prøver å selge noe her og siden de lokale her kan være ganske fiendtlige mot franskmenn snakker jeg alltid engelsk til dem. Pleier å si ifra høfflig at jeg ikke har noen penger å gi dem, eller at jeg ikke vil kjøpe noe. Som regel går de unna bilen å lar meg være i fred, eller de bare ser på meg i håp om at jeg forandrer mening. Noen sender barna sine ut på tigging, hadde det da endelig gjort noe for barnet å gi penger så hadde det vært ok, men pengene går til Khat ( blad som gir rus) Iallefall i går sendte jeg bort to damer som ville selge meg kurver som jeg ikke vil ha, så kom det en liten gutt og ville ha penger. ( syntes synd på han faktisk) og så kom det to jenter. Til jentene sier jeg på engelsk at jeg ikke skjønner hva de vil så svarer hun eldste ( 6-7 år)" Jeg snakker ikke engelsk, du må snakke til meg på fransk!" Jeg gjentar på engelsk at jeg ikke skjønner hva hun sier hvorpå hun svarer " Du, hør her, jeg snakker ikke engelsk, er du dum eller? snakk til meg på fransk og gi meg penger!" Sa igjen på engelsk at jeg ikke snakket fransk. Da begynnte de å klatre på bilen min, lene seg inn igjennom vinduene for å se på barna mine. Jeg ble irritert nok til å vurdere stekt å sette dem på plass, men bare sa skrapt get down from my car now! Så kom moren, hun hadde stått å sett på, med fine klær ( de vanlige tiggeren har slitte klær og er faktisk fattige), masse smykker og hufser dem bort til iskrem baren for å kjøpe is. Uten et ord til meg eller jentene.. For det første på fransk tiltaler man en voksen person med respekt formen De, for det andre så går man ikke på bilene til folk uansett. Det verste er faktisk at de virkelige tiggerene er så høffelige å ydmyke, de fleste gjør noe for deg evt selger blomster de har nappet av et tre, hjelper deg å bærer et eller annet, men de har aldri fornærmet meg! Kanksje jeg overreagerer litt, men jeg ble helt sjokkert da jeg så moren tid disse to komme å belønne deres oppførsel med is. Eller kanskje hun bare ville provosere frem en reaksjon hos de franske for å få enda mer penger! Mygg, fluer, mus og uhøfflige småjenter kan jeg spare meg for!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå