1+1=2+1+x Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 noen som veit? Jenten min sitter stødig med litt støtte - når kan hun sitte uten at det er farlig mtp belsting?
Gjest Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Vi fikk beskjed at vi ikke skulle la henne sitte alene før hun klarte å sette seg opp selv :-)
Gjest Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Når de setter seg opp selv! :-) Når det skjer varierer veldig, alt fra 6-12 mnd er normalt, snittet er vel 8-9 mnd. Men når det er sagt har alle mine fått sitte litt med støtte i vognen (fra 4-5 mnd alder) og høystol ved bordet (fra ca 6 mnds alder) selv om de ikke satte seg opp selv da, men har begrenset det til korte perioder.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 babyer bør ikke sitte på gulvet før de kommer seg inn og ut av stillingen selv! Dette pga hoftene blir utadroterte når de blir satt på gulvet og blir sittende der. Hoftene skal innadroteres rundt 3-4 mnd alderen for å gjøre klar til videre motorisk utvikling (ligge på magen, leke med leker på magen, krype, krabbe osv), etter hvert som hoftene er klar for det vil barnet sette seg opp selv, eller komme seg ut av sittende stilling selv, da er det greit å sette barnet opp. Det er ikke et mål i seg selv at barnet skal sitte tidligst mulig, da dette kan motarbeide den naturlige motoriske utviklingen! Hilsen fysioterapeut.
1+1=2+1+x Skrevet 14. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. november 2007 Hva med å sitte i fanget med støtte da?
1+1=2+1+x Skrevet 14. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2007 Folk på besøk sitter med vesla i fanget...
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 når hun sitter i fanget har hun god støtte og kan skifte stilling ofte, så det er ikke så farlig:)
Leetha Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Sette seg opp selv?? vil det si at ungen ligger på gulvet, kravler seg opp selv uten hjelp og sitter på gulvet selv??? da har jeg ødelagt storebror for han satt ikke selv før han var 10 måneder, og enda da klarte han ikke sette seg opp selv!! han satt nå litt i høystol med teppe og støtte bak ryggen fra han var 7 mnd mener nå jeg. storebror klarte ikke reise seg opp selv fra gulvet før han var 1,5 år han...
Bippe77 Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 ja, begynte å bli bekymret jeg nå... lillegutt her er 3 mnd og vil stort sett bare sitte når han sitter i fanget.. ikke snakk om å ligge bakover å slappe av altså!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 glemte å skrive at det ikke er farlig å la barn sitte på fanget etc, de får ikke samme press på hoftene da som når de sitter på flatt gulv! Beklager at jeg skremte noen La barna sitte på fanget med god samvittighet dere Hilsen fysioterapeut igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå