Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Alle kan jo få et barn med Downs Syndrom , men % ligger vel mest hos eldre kvinner. Hvordan er det da med eldre menn , dvs jeg er 25 og samboeren min er over 40 år. Har vi en høyere risiko for å få et barn med Downs Syndrom?
frøydis m/ 4 Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Mannens alder har iflg. min lege ingen betydning
Slalotte Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Venninnen min var 22 år og fikk ei liten jente med downs syndrom, men samboeren hennes var 22 år han også.. Men har hørt at det ligger i gener også.. men også kommer hvis paret er eldre enn 40.. men tror ikke du burde uroe deg for hos deg er vel sjansene små.. du har vel ikke noe i genene du eller samboeren din?
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Sjansen øker med alderen!! Er som regel mor sin alder de snakker om da! Men det er fullt mulig dersom man er yngre og... Selv hatt en dødfødsel. Viste seg at barnet hadde en kromosomfeil hakket værre enn downs. Jeg var 21 da. Men som regel oppdages sånt på ultralyd. Så ikke bekymre deg om det du=) Har alt vært fint på kontroller skal det mye til!
Maigullet Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Vil ikke tro dere har no høyere risiko enn andre nei. Grunnen til at risikoen øker med kvinnens alder er at downs kommer av en feil på et kromosom. Kvinnens egg dannes jo mens hun ligger i mors liv og selv er et foster, så dess eldre kvinnen er, dess eldre er eggene hennes. - Og jo eldre eggene er, dess større sjanse er det for at det kan ha skjedd noe med genene i eggene. Mannens sædceller produseres derimot kontinuerlig, så de er ferske og fine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå