Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om barna forandret seg når de begynte i barnehage? Og hvis så, hvordan?

Gruer meg så mye til lillemann må begynne i barnehage. Er så redd for at han skal forandre seg og at alt vi har lagt som grunnlag til nå skal bli borte.

Tenkte derfor at jeg skulle høre hva deres erfaringer var.

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi har ikke merket noen forandringer, annet enn positive. Begge barna har lært seg å vente på tur og å dele, i større grad enn de gjorde da de var hjemme.

Ellers er de samme søte, snille ungene som de var før de begynte. De er snart 2 og snart 4 år.

Skrevet

snuppa her er vel som før..;) hun elsker barnehagen da.. og er kanskje blitt en mer sosial person etter at hun begynte der..

så det ordner seg nok skal du se..;)

Skrevet

Bare positivt her også. Vet ikke om disse forandringene hadde kommet uansett, men hun har fått mye større ordforråd, har blitt flinkere til å vente, har begynt å tegne (ikke bare spiser på blyanten...), blitt flinkere til å spise (hun er en særing i matveien, men i barnehagen spiser hun faktisk en del!) osv osv.

Barnehagen har bare vært en lang rekke av positive opplevelser for oss iallfall. Har ingenting negativt å si om den i det hele tatt.

Lykke til, det ordner seg helt sikkert! Du kan jo også sikkert besøke barnehagen med barnet en del i forkant slik at du blir litt kjent også?

Skrevet

Min har forandret seg etter bhgstart. Eller kansje det har med utviklingen å gjøre.

Mer trassete, kaster leker, prøver å slå etter meg og er begynnt å skrike når han ikke får det som han vil.

Umulig å si om det har med at han er begynnt i bhg eller om det er noe som ville kommet uansett. Men jeg er bare positiv til at han går i bhg, supersosialt, han lærer så mye om å vente på tur og å ta hensyn til andre.

Skrevet

Utviklingen på lillemor har vært lynrask etter at hun begynte i bhg.en. En jevnaldrende jente har dagmamma, og hun er ikke så rask i utviklingen som jenta vår, og hun jenta lå faktisk litt forut vår jente før de begge begynte hos dagmamma og bhg.

Har bare masse positivt å si!!

Skrevet

Jeg grudde meg veldig. Vår jente begynte rundt 1 år. Nå er hun to og i forhold til andre 2 åringer vi kjenner er hun mer sosial og har bedre språk. Eg godt fornøyd med bordskikk og høflighet somcfølges opp i barnehagen.

Tror barna også lærer mye av å se på større barn, som ikke er mulig for oss voksne å prente inn, uanset hvor gode foreldre vi er.

Skrevet

Jeg forstår du gruer deg, det gjorde jeg også, veldig! Og var urolig for dt samme som deg. Men, nå kan jeg bare føye meg i rekken til alle de som forteller om at dette har gått helt fint, faktisk synes jeg barnehagen har vært positivt for gutten vår.

Han er mye mer sosial, i starten var han usikker på andre barn, men nå smiler han og ler sammen med dem, koser med dem, leker og har det fint. Jeg ser at han trives, sitter ved bordet f.eks. når jeg kommer og koser seg og spiser med de andre.

Det er lett å se om barnet trives, du vil helt sikkert merke om han ikke gjør det. Jeg tenkte sånn at hvis så skulle skje, ja da fikk vi gjøre noe med situasjonen da. Ikke ta sorgene på forskudd.

Det som er lurt er å forberede deg på at det er litt vanskelig i starten, han vil sikkert gråte når du går og vise at han ikke ønsker at du skal gå. Dette er helt normalt, de aller fleste må gjennom noen dager hvor det er litt tungt, men fokuser på at han har det bra der.

En ting kan jeg si, og det er det at det grunnlaget dere har lagt ikke vil ødelegges! Tvert imot tror jeg han er godt skodd for å takle utfordringen det er å starte i barnehage, og kommer til å trives. Uansett, dette vil barnehagen og dere studere fra dag til dag og vurdere fortløpende. Jeg er sikker på at det kommer til å bli veldig bra! Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...