Gjest Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Hvordan kjefter, straffer, snakker dere til barna deres i en stresset hverdag.?
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Han er bare 1 år, så det blir lite med straff her.. Sier bare nei på en streng måte når det er ting han ikke får lov til..
Gjest Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Jeg har ei på 16 mnd så det blir nei med kraftstemme og et intenst nei blikk også valser hun videre...
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 alle kjefter jo på barna sine.... men er vel måten man gjør det som er forskjellig. Jeg prøver å ikke hisse meg opp i en stresset hverdag for det gjør ting mye værre. Jeg snakker med en litt hevet stemme og legger litt mer i tonefallet. vi inngår avtaler som for eks at hvis han er hjelper til så skal vi gjøre noe morsomt som for eks å lage muffins eller andre ting. Vi har brukt time out en del. men ikke på en god stund er blitt veldig skjeldent nå i det siste. han har bedret seg mye. Når han straffes så er det noe han har gjort som å slå eller bite, noe han kan gjøre hvis han blir veldig sint, og da sier jeg at det vil jeg ikke ha noe av og sier at jeg vil ikke være sammens med han når han skal bite og slå og han får komme å si unnskyld når han har tenkt over hva han har gjordt. Hvis han er sur og grinete så ber jeg han om å gå et annet sted å være sur og grinete og kan være der til han har bestemt seg for å være blid igjen. evt at han kan være på romme å leke osv. Når han kommer for å si unskyld så setter jeg meg ned med han og jeg spør om han har tenkt over saken og om han vet hvorfor han gjorde som han gjorde. Bare for å nevne han er nå snart 5 år
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 prøver så godt jeg kan å la være, men det hender at jeg hever stemmen ja. men må også si at jeg er flink til å skvære opp etterpå! da setter vi oss ned og snakker om hvorfor jeg ble sint, og hva VI kunne gjort annerledes
Zalinamor_Isabelle_og_Robin Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Gutten min er snart 2 år å finner på så mye rart.. energien han har er helt utrolig.. og det sier alle som kommer bort på han. jeg kan kjefte litt på han, si strengt nei. og si at han må jo inn på rommet sitt hvis han ikke er snill.. om om han er sikkelig pøbel får han 3 min i senga si..det funker bare å si det. men jeg forteller han alltid hvorfor han må legge seg eller gå inn på rommet, og det forstår han. avisning er den beste måten, det nyter ikke å så å stå å kjefte og være sint.. da lærer ungen det og vil oppføre seg på samme måte. Om jeg blir virkelig sint, så bevarer jeg roen, sier nei det får du ikke lov til. så går jeg inn på badet og banner litt for meg selv.. jeg at det er sånn unger er og som regel så blir det bedere om litt
Hva skjer'a?♂ Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Så og si aldri, har ikke så sterkt temperament selv, og er ikke vant til kjefting hjemmefra heller.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Det høres ut som om du vet hva du driver med iværtfall:)
Gjest Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 Brøler til den eldste om nødvendig, yngste kan snakkes til helt rolig om alt.
bambi på isen Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 Med 3 små (snart 2, snart 4 og rett over 6 år), så blir den høye sinte mamma stemmen brukt ofte, litt for ofte tenker jeg!!!! Blir litt stressa om morgenen når alle 3 bare sitter rett opp og ned og ikke begynner å kle av seg og så på seg igjen!!!! Skal tross alt rekke å levere pappaen på jobb, skolegutten og 2 barnehage unger, før jeg kan kjøre hjem, dusje å kjøre på jobb til pappen med bilen og så komme meg på jobb selv, begynner heldigvis ikke før 10.00!! Ellers bruker den sinte mamma stemmen å komme når de krangler og slåss og bare tuller!! Nekter å gå ned på badet når det er leggetid osv!! Huff, må prøve å ta meg sammen "hører" jeg!! Har igrunnen begynt å kjefte mer og mer til flere unger vi har fått, det er godt vi ikke skal ha flere:-)
Gjest thricane Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 hva mener du med kjefte da? jeg sier selvfølgelig nei, stopp, ikke gjør det osv, har en på 3,5 år, så man må jo snakke til dem av og til. bruker time out i gangen hvis han slår seg vrang, som feks han slår fordi han ikke vil pusse tennene. da må vi jo være strenge. men jeg ser ikke på det som kjefte egentlig.
mizz25 Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Mini e 15 mnd,blir endel nei iløpet av dagen,men prøvå å geleide han te noe han får lov te =) vi har veldig lite han ikke får lov te,men får ikke lov å trykk på dvdspilleren osv,ta vinflaskene ut av vinhylla.. Ellers har vi sikra skuffer og skap =)
WP-TLogPeanut Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 Jepp,kjefter og smeller og står i dagen lang ;p Neida..hehe... ikke så ofte
Gjest Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Så lenge jeg har tid og de er lydhøre for det prøver jeg å snakke til dem med rolig stemme og forklare i første omgang (til de to største på 3 og 5 år), eller er det vel litt mer mas og litt irritert tone i stemmen min om jeg er stresset i gaten "Åååå, nå har jeg sagt TUSEN gangen at du skal begynne å kle på deg, se å få opp farten!", "Nå slutter du med å plage broren din!" osv. Om de absolutt ikke hører etter og jeg ikke har mulighet til å løpe etter dem så roper jeg til dem med sint stemme, men jeg prøver å unngå det da. Hører de ikke på hverken rolig snakk, irritert/sint stemme, forklaring eller noe og er helt hysterisk,tar vi time-out eller gir konsekvens, f.eks "Dersom du kaster den leken på gulvet nå, tar jeg den og du får ikke leke mer med den i dag". Gjør de ting de vet de overhode ikke har lov til, f.eks slår eller biter broren uten grunn er det rett ut i trappen for time-out uten advarsel, og det vet de godt. Da må de sitte der til de er rolig og vil komme inn igjen og si unnskyld. Har vi mulighet sitter en av oss der med den det gjelder, spesielt da 3 åringen siden han er så liten. Dette går forøverig i perioder, noen perioder kjefter jeg overhode ikke i løpet av den dag, i høyden maser jeg litt, andre perioder føler jeg at jeg ikke gjør annet :-(
☆Anonymia☆ Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 nå er min kun 7 mnd,så jeg kjefter ikke så mye enda.. har beggynt å si nei med litt streng stemme men han ler bare av meg da. hehehe..
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 14. november 2007 #17 Skrevet 14. november 2007 Ja dessverre hender det at kjeftingen kommer. Har lagt merke til at det er umulig å komme unna at før eller senere opp gjennom oppveksten ender mor med å kjefte for noe. Som en her oppe sa, i stressa situasjoner og det har kommet ettersom ungene har blitt flere. Tror alle foreldre før eller senere får en liten kjeftesmelle i magen, trikset er å fjerne seg fra konflikten og ta den når ting har roet seg men dessverre ikka alltid så lett eller i det hele tatt mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå