Linnea&Julie Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Vi venter vår første baby i januar, og det begynner jo endelig å nærme seg og jeg lurer på mange forskjellige ting.. F.eks så har vi d kaldt på soverommet vårt. Ingen varme på, og vinduet står alltid oppe..Vet ikke hvor mange grader det er! Men det jeg da lurer på er hvor mange grader ca. er det beste for en baby og ha på soverommet?? er redd for at det skal være for kaldt!
lille_me85*Fødeklar* Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Var på et svngerskaps kurs og der sa de at du bør ha rundt en 18 grader på soveromet, men jeg tror ikke det er krise om man har ned i 16/17grader heller. Tror du bør lukke soveromsvinduet nå om vinteren både for grader og det at det kan komme kald trekk på babyen.
Linnea&Julie Skrevet 14. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2007 oki takk..ja tenkte å lukke vinduet! og få meg et temp.måler på rommet også
MegOgAlleMine Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Også kan du jo lage senga lun, passe på trekk osv.. og ha noe foran vinduet når det er oppe
Maigullet Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Vi sover så og si alltid med vinduet åpent på soverommet, bortsett fra de dagene det er sprettkaldt ute. Venter nå nr. tre i januar, og kommer til å ha vinduet på gløtt. Spurte om dette på helsestasjonen da vi fikk vår første (født i slutten av sept.) og de sa at det er ikke no farlig å ha det kaldt på soverommet,- bare å ha på babyen en lue. Det bir jo uansett ikke minusgrader inne da! Dersom du har voksipose er den kjempefin til kalde dager - også i senga. Da blir det så lunt og godt rundt babyen. Ingen av våre barn har noen gang blitt syke av det! Passer jo på at de ikke ligger i trekken da!
Gjest Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 det er anbefalt at barn ikke sover med lue...
Erisa* Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Det er jo anbefalt å la barn sove ute, fordi det er gunstig for lungene deres, så et litt kaldt soverom skal da vel gå bra? Ullpysj og saueskinn i bunnen av senga, og en liten lue som ikke strammer på hodet, skulle ikke det være greit, da? Mulig at babyer ikke bør ligge med lue, det har jeg ikke hørt noe om før nå. Vi kommer til å la senga til tuppa stå i andre enden av rommet enn vinduet, slik at hun ikke ligger midt i trekken. Venter barn i januar vi også. Et tips er jo å varme opp senga med en varmeflaske før du legger ungen oppi, og så ta vekk varmeflaska når ungen legges i senga.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Risikoen for krybbedød øker dersom spedbarnet sover med for mye klær på seg, har for mye tepper eller dyne på seg eller er svøpt, sover med lue på innendørs, eller sover på for varmt rom (Fleming et al. 1990, Fleming et al. 1996, Ponsonby et al. 1992a, Ponsonby et al. 1992b, Gilbert et al. 1992). www.lub.no men sikkert mange som sover med lue ja..tror det har noe med at barnet regulerer kroppstemeraturen dårligere. skal ikke legge meg opp i hva andre gjør, ville bare si det, siden ei hadde fått anbefalt å gjøre det:)
Erisa* Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Jeg hadde tenkt at det var hvis rommet var normal temperatur også. Men det går vel an å prøve seg frem, poenget er at barnet ikke må være for varmt. Kjenne i nakken for å undersøke temperaturen. Takk for informasjonen, det er ikke skadelig med saklig informasjon!
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 beste temperaturen å sove i er 17-19 grader. Vi har kjøpt ovn med termostat. veldig hendig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå