Gå til innhold

Noen som har arvet penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forskuddsarvet en god slump penger og er litt usikker på hva jeg skal gjøre...

Oppdaget ved en ren tilfeldighet at jeg skal melde dette innen en mnd.

1.Skal jeg melde hele summen?

2.Trekke fra 250' før jeg melder inn?(de er jo skattefrie)

3.Melde kun inn det som har blitt overført til min konto minus 250'?. (fikk litt kontant også)

Dette er de sureste pengene jeg noen gang kommer til å betale... De er jo allerede skattet av!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å heldiggris!!! Har ikke peiling på hva du skal gjøre, men må si du er heldig!skulle det bli noe til overs så må du bare hoie ut

Skrevet

Du skal melde i fra ja. Fra hvem (hvilken del av familien, bestemor, foreldre, søsken ol), og så tror jeg du skal oppgi hele summen.

Jeg vet det er sure penger :-) De er oftest skattet på i mange år før du får dem også.

Du kan jo ringe skattevesenet om du lurer på noe.....

Kos deg masse med pengene :-)

(",)

Skrevet

Du kan forresten arve 550.00,- tilsammen av dine foreldre skattefritt.

(",)

Skrevet

Fant dette på internett.

Arveavgift

Arveavgift ilegges i utgangspunktet all arv. Hvilke gaveerverv som omfattes av avgiftsplikten, er angitt i arveavgiftsloven § 2. Arv og gaver inntil 250 000 kroner er fritatt for arveavgift. Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn – herunder stebarn som arvelateren/giveren har oppfostret – og foreldre, svares det 8 pst. avgift av arv/gave mellom 250 000 kroner og 550 000 kroner og 20 pst. avgift på det overskytende. De samme innslagspunktene gjelder for andre arvinger/gavemottakere, men avgiftssatsene er henholdsvis 10 pst. og 30 pst. Forsørgede arvinger under 21 år har krav på et særskilt fradrag ved avgiftsberegningen. Dette fradraget er større jo yngre barnet er. Arv og gave til ektefeller og samboere (definert ved arveavgiftsloven § 47A) er ikke avgiftspliktig. Arv og gave til institusjoner med almennyttig formål er unntatt fra avgiftsplikt. Visse typer gaver er avgiftsfrie, som for eksempel periodiske ytelser til oppfostring eller utdannelse. Ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter er det en rentefri avdragsordning over 7 år for avgiftsbetalingen.

Les mer på: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/andre/Bedrifts--og-kapitalbeskatning/Arveavgift.html?id=450559

Skrevet

jeg og og min bror + mine foreldre har solgt en tomt som vi fikk 1.1 mill for, vi har delt det på 3 og får 366.666,- hver og av de pengene så må vi betale 28% skatt! og det blir 102.666,- men vi skal ikke betale det før til neste år sier min bror som har greie på dette...

kanskje du også slipper å betale skatt i år??

tror kanskje du må betale 28% skatt av de arvepengene, men er ikke sikker...

Skrevet

De summene som står over her gjelder altså pr. person du arver fra, og det gjelder for foreldre - barn og besteforeldre - barn.

Så i lettere ord:

Du kan arve 250.000 skattefritt fra din mamma

I tillegg kan du arve 250.000 skattefritt fra din pappa.

Pluss 250.000 skattefritt fra hver og en av dine besteforeldre.

Gir din mor, far eller en av besteforeldrene MER enn 250.00, så må du betale 8 % av det som er over 250.00 i skatt. Og om en av dem gir deg mer enn 550000 så må du skatte 20% på det som er over 550.000.

(",)

Skrevet

Hvorfor må dere betale 28% i skatt?

(",)

Skrevet

det er lover sier, trodde de som arvet også måtte betale 28% skatt også jeg......

Skrevet

Du skal ikke betale 28% arveavgift på kr: 366.666,- Om dette er forskudd på arv kan du motta kr : 250.000,- av hver av foreldrene dine skattefritt. Men om dette er ren inntekt etter salg stemmer det nok at du må betale 28% skatt.

Skrevet

snakket med mamma og spurte hvorfor vi måtte betale 28% skatt det er pga vi eier tomta, (mine foreldre bor ved siden av og mine besteforeldre bodde også ved siden av) derfor må vi betale så mye skatt :( og det er sure penger :((

Skrevet

Ser ut som jeg skal betale intet for de første 250'

8% for de neste 300'

20% for alt overskytende

Tenk 20%!!??! Sinnsykt!

Men finnes det noen smutthull? Hva med kontanter? Hvordan blir det oppdaget? Kan jeg bare føre opp det som har blitt overført til min bank konto?

Skrevet

det er ikke noe vi har arvet av mine foreldre eller besteforeldre....

etter hvert så kommer vi til å arvet hele huset etter mine besteforeldre + en leilighet og et hus i byen som jeg og broren min arver...

Skrevet

Men eier dere eller foreldrene tomta? Syns det er rart om det er foreldrene dine som eier tomta. For da kunne jo dere ha fått den delen av salgssummen som forskudd på arv, og ikke skattet noe. Men da kan det igjen hende at dine foreldre måtte skatte mer (på hele salssummen).

(",)

Skrevet

Om dere alle står som eiere av tomta skal dere betale 28 % skatt. Om bare dine foreldre står som eiere kan de velge og gi deg og din bror den delen dere skal ha som forskudd på arv..............

Skrevet

Ja, og da kommer dere jo til å overstige de summene uansett, så da skjønner jeg jo at dere velger å skatte nå :-)

Lykke til i allefall :-)

(",)

Skrevet

Dersom du har barn er det mulig at du kan la noe av arven gå til barnet og på den måten unngå endel arveavgift. - Men husk at overformynderiet kan gå inn om barn har mer enn 100.000 kr på konto.

Skrevet

marina

jeg og broren min har arvet første etg.......og 2 etg eier mine foreldre

og det huset står på den tomta som vi har solgt til byggmester

så det er riktig at vi bet 28% skatt sure penger :(

vi kunne sikkert ha gjort slik du skrev over her, men etterhvert så kommer jeg eller min bror til å arve hele huset + en leilighet og et hus i byen.....blir nok noe skatt å betale der også tenker jeg....+ at mine foreldre bor i et hus som vi kommer til å arve...

Skrevet

Ja, du skal ikke betale noe for de første 250, 8 % på de neste 300 og 29 for alt over. Men HUSK, dette er pr person. Så om du har arvet dette fra foreldre så kan du doble summene. Og det samme gjelder pr. besteforelder. Er en av besteforeldrene døde, men den som er i gjen sitter i uskiftet bo, så mener jeg at da kan du regne den døde som en person. Dvs du kan arve 250.000 skattefritt av den levende besteforeldren, og 250.000 av den døde. (Det samme gjelder nok foreldre også)

Finnes ingen smutthull egentlig. Det du kan gjøre er å legge pengene i en bankboks, slik at det ikke blir registrert noen steder. Men jeg vil ikke anbefale deg det, For om de oppdager at ditt forbruk overstiger din inntekt, så vil de kanskje øsnke å granske deg. Pluss at du ikke vil få renter på de så de vokser.....

(",)

Skrevet

Men er det ikke sånn da at dette barnet da vil kun ha 150.000 igjen å arve skattefritt av en foreldre da?

(",)

Skrevet

Jeg mener det er noe med at ektefelle kan arve noe fra svigers også, men dette gjelder KUN forskudd på arv. Så hvis du er gift, kan det lønne seg å sjekke ut dette også. Vet at mamma arvet litt fra farfar før han døde, mens pappa kan arve fra mormor og morfar. Men dette kan være vanskelig å finne ut av. Pappa og tanta mi fikk forskjellig informasjon da de ringte til ulike likningskontor. Så dere må sjekke nøye!

En mulighet er å føre opp noe penger som lån (da må både du og de du har arvet pengene fra, føre det opp som ekstra info på selvangivelsen), og for hvert år "tilbakebetale" penger på lånet (føre opp litt mindre lån på selvangivelsen for hvert år). Men dette er jo skattesnusk, og neppe noe jeg hadde turt å gjennomføre...

Skrevet

Hvis den man forskuddsarver ifra setter opp eventuell arv også til dine barn går det ikke utover hva barnet kan arve skattefritt fra deg. Barn kan jo også arve 250.000,- avgiftsfritt fra hvem det måtte være som vil begunstige det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...