Gå til innhold

Hvorfor tror mange at barna har adhd når de er litt hyperaktive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en seks åring her hjemme som er rimelig hyper, har vært det siden han var liten. Han sliter oss nesten ut, men han har IKKE adhd eller andre hyperaktive sykdommer. Han bare er sånn.

Flere har spurt oss om vi har utreda han for dette. Grusomt å sitte å forsvare sin egen lille sønn på denne måten.

At han er hyper må være det eneste som kan knyttes opp mot adhd. Han har ikke konsentrasjons- eller lærings vansker. Har masse venner, som han leker med, han leser bøker osv osv.....

Andre som har noen synspunkter rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror mange ikke helt vet hva diagnosen går ut på. Faren min kan f eks finne på å si at et aktivt barn sikkert har ADHD.

Tror det bunnet i mangel på kunnskap.

Skrevet

Sikkert fordi det er dette som oftest forbindes med denne diagnosen. Har selv en lillebror på 8,5 år som er ganske hyper av seg, men han har heller ikke AD/HD, han klarer seg kjempegodt på skolen og er ogsåp blitt mye roligere det siste året.

Skrevet

Jeg synest det er ganske trist jeg, faktisk.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Det virker som mange tror at barna har adhd bare de ikke sitter rolig og leker på gulvet fra de kommer hjem fra bhg til de skal legge seg. Etter min mening så skal barna være litt hypre når de leker. Det er sånn det er å være barn. Men jeg ser at det kan være vanskelig å vite hvor skillelinjene går. Når det blir så ille at det går ut over læringsevne og sosial omgangsform, så bør man kanskje se på det, men så lenge barna bare er slik at de ikke kan sitte stille, så mener jeg at det er å skyte spurv med kanoner å si at de har adhd.

Gutten vår på 3 år kan ikke stå stille. I barnehagen løper han hele tiden. Det tar jo så mye lenger tid å gå! Han kan bli høyrøstet og skikkelig oppgiret undre lek, og han kan være vanskelig å få ned på jorden igjen etter en skikkelig "lekekule". Men han er empatisk, lærenem, snakker nesten flytende, har god hukommelse osv., så jeg er ikke nervøs.

Det bør jo ligge andre symptomer til grunn enn bare det å være hyper, synes jeg. Og det er ikke til å stikke under en stol at oppdragelse og hvordan foreldre håndterer dette i det daglige har mye å si også.

Skrevet

Uvitenhet, uvitenhet og uvitenhet....

Det har blitt en samlebetegnelse på alle barn med mark i rompa, eller for å si det fint - de som viker bittelitt fra normalen!

Men hva er normalen??

Skrevet

Tror det er som Spetakkel sier,men tror i tillegg at det er en litt "moderne" diagnose. Den er reell for mange, men jeg tror også at det er mange som får den fordi de ikke passer helt inn i f.eks skolesituasjonen og de forventningene som stilles der. Og ettersom det er så mange somf år denne diagnosen er det lett for folk som ikke har nok kunnskap om den å "sette" den på aktive barn... Uten at det har noen forankring i virklighheten.

Skrevet

Hørtes akkurat ut som gutten min dette, Rampestreken.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...