Tasselabb Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Hei! Jeg har en stesønn som nærmer seg 13 år. Han har plutselig funnet ut at han snart skal bli ungdom. I den forbindelse så har renslighet og forfengelighet gått helt til hjernen på han. Fra å måtte tvinge han til å dusje så ofte som 1 gang i uken, så skal han nå dusje morgen, etter trening og kveld. Ikke hver dag han trener, men mange dager blir det dusjing 3 ganger om dagen. Han har begynt med parfyme (trodde ikke gutter brukte det??? er ikke det ganske jålete og homo-aktig?), gele i håret, lue inne, men ikke ute osv. Helt greit at man ikke skal lukte svette, at man bruker deo og vil eksperimentere litt med hårgelé. Men i tillegg til dette, så hiver han masse tøy til vask som jeg mener ikke er skittent. Feks bukser. Det går vel an å bruke en bukse mer enn i 2 dager før den skal vaskes? Jeg skjønner at det ikke er ok å gå med den samme buksen hver dag i 10 dager, men da mener jeg man kan legge buksen inn i skapet igjen, ta fram en ny å bytte på med, og bruke den første igjen når det har gått en stund. Går an å ha 3-4 bukser man bytter på med, og hiver de til vask hvis de er skitne, og ikke fordi man vil variere med en ny. Hvis buksen er skitten, så selvfølgelig skal jeg vaske den. Er det søle/leire på den fordi han har gått ute i regnvær, eller er det matflekker, så selvfølgelig skal tøyet vaskes. Jeg mener IKKE at han skal gå rundt i skitne klær. Det jeg mener er at det ikke er nødvendig å vaske bukser som ikke skitne, selv om de er brukt. Det lukter jo ikke svette av en ola-bukse. Jeg selv hiver ikke buksene mine til vask annenhver dag. T-skjorter og ting man har rett på kroppen er greit å vaske hver dag, men bukser og svære hettegensere som tar en hel maskin, gidder jeg ikke vaske hvis de ikke er skitne. Han mener han ikke kan ha på seg hettegenseren mer enn én dag, for det lukter parfyme av den. Da mener jeg at han enten må ta på mer moderate mengder parfyme, eller kun ta på deo og drite i parfymen med mindre han skal på fest, eller gå med hettegenser det lukter parfyme av. Hvis det er så stort problem at det lukter parfyme av hettegenseren, så får han la være å spraye så inmari mye parfyme på seg, da. Det er hans valg. Er jeg en urimelig stemor? Mannen min mener det. At vi må vise toleranse for at han skal finne seg selv osv-osv. Men med to voksne, to ste-barn vi har 50% og to egne barn, så blir det nok vask, om ikke jeg skal vaske det rene tøyet i tillegg, mener jeg. Hadde det vært MIN sønn, så hadde jeg ikke vært redd overhode for å si i fra om disse tingene. Men fordi jeg er stemor, så skal jeg ikke tørre eller ikke få lov? Der virker sånn. For mannen min går veeeldig varsomt fram med guttungen og blir sur på meg når jeg spør gutten om denne buksen virkelig er skitten. Jeg blir litt matt av at man skal gå på tå og hev fordi det er særkullsbarn, at de skal skjermes for konfrontasjoner, at jeg skal gå rundt og late som ingenting, når det faktisk er en grense jeg har lyst til å sette.
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Jeg vet ikke om det har noe med stebarn eller barn å gjøre i det hele tatt. Jeg vet om flere på min aldrre (snart 30) som vasker klærne etter en dags bruk uansett om det er skittent eller ikke :-) Om han er så stor som 15, og er så ivrig på å ha nyvaskete klær hver dag, så kan du jo lære han å sette på en 40 grader mørk (regner med at det går mye i olabukser) maskinvask, da.... :-) Det hadde jeg gjort. Jeg vasket klær i vaskemaskin da jeg var 15 :-) Det samme kunne kanskje mannen din lært seg :-) Er det alltid du som vasker klær, så kan det kanskje være fint om de andre og så gjorde det innimellom. Og det er IKKE for sent å lære en gammel hund å sitte. Min pappa begynte å sette på vaskemaskiner i en alder av 57 år :-) (",)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Noen kan ha kommentert at han lukter, gjengen har funnet ut at klær som ikke blir vasket etter en gangs bruk er "ekkelt", han kan være forelsket... Mulighetene er mange. Du får kreve at han vasker selv, når du ikke bruker maskinen. Da kan det ikke være så galt vel?
Travelmor Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Kan være enig i deg at det blir vel mye vask av og til. Vi er syv personer og jeg må legge bånd på meg selv for å la være å vaske en dag og to i uka. Rett og slett for å få fri.. Tøyet skal jo brettes og tilbake igjen etter vask.. Jeg har tatt mine ungdommer i å kaste rent tøy inn i vaskerommet når de rydder! Jeg synes det er greit å vaske bukser etter ett par dagers bruk. De er ikke rene da. Det er ikke alltid bare undertøyet som bør skiftes daglig. Ellers synes jeg det er flott at ungdom oppdager renslighet. Har jobba med ungdom og synes det er trist for dem når de er i den motsatte enden. Det gir jo sosiale problemer senere om det vedvarer. Vi har vel alle hatt lærere som har lukta vondt, og senere fått kollegaer som gjør det. Litt kinikig problemstilling som det er vanskelig å gjøre noe med, fordi man er redd for å tråkke noen på tærne. Dette er ikke personer man ønsker å ha sosial omgang med om man har fin nese. Nei, heller overdreven renslighet fremfor det motsatte.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Er jo bare å slutte å vaske det. Si at her i huset vasker en ikke rene klær. Ville ikke lagt brukte klær inn i skapet, men han kan da ha en stol med halvrent eller en krok. Det er helt unødvendig arbeid, og jeg for mit vedkommende har mer en nok med de tingene jeg må gjøre, og de klærene jeg må vaske, uten at jeg har noen ambisjoner om å stå å gjøre idiotarbeid. Dessuten er det jo en kostnad involvert her, om det blir en ekstra maskin i døgnet, ikke bare er det den økte energibruken, men det er jo også forurensende med alt det vaskepulveret. Helt unødvendig dette her, og forstår ikke guttungen det, er han faktisk ikke gammel nok til å få bestemme det heller.
ana baroma Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 De klærne som lukter parfyme kan jo henges ut til lufting istedet for å vaskes. Og du kan si at dere sparer miljøet, klærne og tid på å ikke vaske reine klær. Ungdommer svetter jo gjerne en del ekstra, men så ekstremt at de må bytte hettegenser hver dag er vel ikke det normale:)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Jeg vasker også alle mine egne klær i tillegg til min datters klær etter en dags bruk, det eneste unntakt er dongeribukas mi som jeg til nød kan bruke i to dager. Men da føler jeg at det lukter kjønn og det som verre er, så da MÅ den vaskes. Hvorfor ikke la gutten vaske klærne sine selv dersom plager deg så mye. En tenåring er i stand til å vaske sin egne klær dersom de får litt veiledning.
*-* Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Ta en liten runde om at man må tenke på miljøet da, og derfor ikke kan vaske hele tida! Jeg bruker sikkert egne jeans i tre-fire dager iallfall før jeg vasker dem, det syns jeg ikke er uhygienisk i det hele tatt. Men det kan jo også være at han ikke syns buksa sitter skikkelig nå den ikke er ren, hehe, han er jo tenåring. Hva med å kjøpe flere bukser til bursdag/jul, så har han flere å bytte på? Så kan han bruke en bukse to dager og så kjøre en vask selv i uka ? Jeg gjorde en ting i starten da jeg flyttet sammen med med mine stebarn, jeg puttet en egen skittentøyskurv på rommet deres. Vi voksne har en på soverommet og barna har en på sitt. Sånn sett vasker jeg deres klær alltid for seg, noe som funker bra fordi klærne deres vaskes ofte på seksti grader og går i tørketrommelen. De legger alt skittentøy i kurven selv, vi tømmer kurven deres og vasker en til to ganger i uka, og så bretter de og legger inn selv når klærne kommer opp igjen. Jeg tenker at de kan lære å sette på vask selv etterhvert når de blir tenåringer. Vi hadde ikke flere skittentøyskurver da jeg vokste opp, men det er jammen veldig praktisk. For det første er det faktisk lettere å holde oversikt over hva som må vaskes når, siden barna bare bor her annenhver uke, og så slipper jeg klær som ligger slengt rundt på badet. Men det er kanskje lettere å ha sånt system når barna er mindre og ikke har så mye hang up's med klær og vask.Jeg er iallfall strålende fornøyd med det systemet, de lærer seg å ta ansvar og jeg får mindre å irritere meg over.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Det er vel en viss forskjell på en 13-åring og en 5-åring men mitt stebarn på 5 hadde en tendens at kaste klærne til vask etter 1 dag. En 5-åring blir ganske skitten etter en dag i bhg men jeg prøvde at lære henne at se på klærna før de går til vask. Kanskje de kan brukes en gang til? Det var ikke enkelt men nå legger hun klær i skittenkurven og henger de andre på en knagg og når klærna er vasket så hjelper hun meg at brette dem på plass. (ikke hver gang, det skal ikke missbrukes på så små barn) Det jeg vil frem til at hvis man kan lære en 5-åring så må det finnes håp for en 13-åring? Ta barnet/barnen med og vise dem hvor mye jobb det faktisk er med at vaske klær så kan det være at han skjønner opplegget? Men som nevnt i ett tidligere innlegg, heller en tonåring som er nøye med hygienen enn omvendt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå