Gjest Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Mini er 5 mnd, ganske akkurat. Han er en god del mer aktiv enn snittet for sin alder og vi måtte begynne med grøt da han var 4 mnd fordi han rett og slett ikke la nok på seg og han var kronisk sutrete (antagelig fordi han aldri ble helt mett). Derfor har han jo alt fått fast føde i 4-5 uker og det går kjempefint, ingen problemer med magen hans. Nå får han grøt på formiddag og til barne-tv tid, men merker at han trenger mer fast føde. Gav litt middag for første gang i går mellom de to andre måltidene og det gikk ned på høykant og han ble bare SÅ mye blidere enn han pleier fordi han fikk litt ekstra mat. Nå er problemet morningen, han er ganske sur på morningen, jeg tror det er fordi han er sulten selv om han får masse pupp. Jeg har lurt på å flytte grøtemåltidet frem til morningen, men da må jeg ha noe annet å gi ham på formiddagen. Og jeg synes det blir litt mye med 3 grøtmåltider... Og eneste annet jeg kommer på siden han er for liten til ypughurt og frukt ikke metter så veldig er skive. Han har fått smake noen smuler av meg for et par dager siden og han elsket det, så det står ikke på ham tror jeg, men jeg har jo alltid hørt at de bør være minst 6 mnd først... So, what to do? Jeg er riktignok 3 barnsmor, men dette er likevel nytt for meg. Eldstemann var så rolig og bedaglig, så han trengte ikke så mye mat så fort og mellomste var aktiv, men ble tydligvis mett nok av melken min (fullammet ham til 6 mnd), noe mini tydeligvis ikke blir.
Leetha Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Jeg er selv to barns mor, men har ikke tenkt på å gi brød så tidlig som 6 mnd jeg, men kan man gi 6 mnd kan man sikkert gi 5 mnd også. men det sprøs kansje åssen grøttype du gir?? hvis du gir bare mais eller risgrøt hadde jeg prøvd en større grøtype først for å sjekke magen. har også hørt at hvis du gir mm først er det større sjanse for at de ikke ragerer pga antisoffene ligger på "bånn" og roer ned den faste føden. hvis han liker brød så kan du helt sikkert gi en liten skive.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Jeg er ikke noe god på dette med mat Alva.. Men mamma sa til meg her om dagen at jeg var veldig lei både melk og grøt da jeg var 5 mnder og de begynte med brødskive til meg allerede da for å få i meg mat. Halvor får fortsatt grøt om morran og om kvelden, melk i mellom sammen med et beger fruktpure. Men spørs om jeg ikke begynner med annen grøt eller middag snart. Har kjempeproblemer med å få i han mat ;s
Gjest Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Takk for svar begge to. Jeg synes selv dette er veldig tidlig og de to andre var 7-8 mnd før de fikk skive, vurderte det ikke engang da de bare var 5 måneder, men mini er anderledes enn brødrene sine rett og slett og har tydligvis andre behov. Er så pussig med dette, selv om man blir mer erfaren for hvert barn er de jo helt ulike og man får noe nytt med hver av dem hvor man er like hjelpeløs som en helt uerfaren mamma :-) HS er på kontoret i morgen, så får høre med henne da, om ikke skal vi dit uansett på mandag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå