Gjest Sekretøsa Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Hvorfor gjør dere det, og kommer dere til oppdra de i den kristne tro? Var på dåpssamtale i går, og ble plutselig litt mer bevvist... Jeg døper igrunn barna mine fordi det er tradisjon i familien, ikke noe dypere enn det. Er ikke kristen annet enn at jeg står i statskirken, men mener at dersom barna mine vil tro, så gjør de det. Jeg har ikke nok kunnskap til og lære opp de til noe som helst :S
Gjest Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Har døpt Kevin ja, men er ikke personlig kristen selv..Døpte han mest fordi det er vanlig å gjøre det.
mayaya Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Vi døpte pga tradisjon, og fordi det er en fin seremoni. Det samme når vi giftet oss. Jeg synes ikke det er mye stas over bryllup hos byfogden, og ville ha den romantiske ramma rundt det som jeg synes det er i kirka.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Vi har 5 stk barn tilsammen med dine,mine og våre.Ingen av de er døpt,da vi vil gi de muligheten til å velge selv og ingen av oss har noen gang vært personlig kristen. De to eldste døpte seg da de skulle konfirmeres,så de kunne bli konfirmert og få penger som de sa. Men da har man jo ikke så mye man skulle sagt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 HEhe, ja... konfirmasjon også ja.. Jeg konfirmerte meg i kirken fordi mamma sa at jeg "måtte". Og det var jo greit, alle andre gjorde det jo... Ikke så lett det der )
Gjest Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Jeg er verken døpt eller konfirmert selv da,eneste i klassen ;-)
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Akkurat det samme som deg, husker når vi var på dåps samtalen med Silje, så ble både jeg og mannen min litt usikre på om det var det rette,men vi døpte henne og da følte vi at det var riktig å gjøre det samme med lillebror.. Jeg tenker som så at vi bor i ett kristent land, og jeg skal ikke bestemme hva barna skal tro.. Står også i statskirken,men det er det liksom.. Og vi har heller ikke snakket noe om kristendommen hjemme, men vi går litt i en åpen bhg, pga det sosiale,og den drives og er nede i ei kirke.. der synges det noen kristelige sanger, og her en dag skjønte jeg at Silje ikke helt hadde fått med seg åssen den var, hun gikk og sang: Kaktus gir oss mat, kaktus gir oss mat... Mens sangen egentlig går slik: takk tik gud som gir oss mat, takk til gud som gir oss mat... hehehe..
mayaya Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Men gud kan da vel fint være en kaktus! :-)
Gjest Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Har døpt mathias pga det føles mest riktig for meg.. var liksom ikke noe annet alternativ for meg... og litt pga tradisjon også.. er ikke sånn veldig kristen selv.. sambo sa han ønsket å ikke døpe.. jeg sa det var greit.. ( selv om jeg ville døpe...) men hvis mathias ikke skulle døpes så fikk han melde seg ut at statskirken han også.. Jeg syns det blir for dumt når begge foreldra er døpt og står i stats kirken så skal ikke ungen døpes..
vekt85 Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 Jeg dåpte jenta mi mest for tradisjons skyld. Men føler ikke at jeg løyg for presten da vi svarte ja til å oppdra henne i kristen tro. For jeg vil jo lære henne at det er galt å lyve, slå, stjele. at hun skal ha respekt for foreldrene sine og alle medmennesker. Vil å fortelle at vi feirer jul for at Jesus ble født og påske for han døde, Å så får hun selv finne ut om hun vil tro på det eller hvor mye hun vil legge i det.
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 Her døpte vi kun for at det var tradisjon i sambo sin familie. Jeg ville egentlig ikke døpe han siden jeg er hverken døpt eller konfirmert men han fikk vilja si.. Gjorde det vel mest for at han skal få det valget den gangen han skal konfirmeres, at han kan velge en borgerlig eller kirkerlig konfirmasjon. Ikke det jeg tror at han kommer til å bli kristen da for ingen av oss er overhodet kristne..
~~DoraDora~~ Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Jeg er ikke spesielt kristen (vanlig...hvis dere forstår hva jeg mener)...og jeg vil jo at barna mine også skal ha den troen, derfor har jeg døpt dem. Så jeg vil at de skal oppdras med en normal dose kristendom... Pga dette og fordi de norske lovene er bygd opp på kristne verdier.... I tillegg har jeg døpt de pga at dersom det skulle skje barna mine noe, så ville jeg faktisk følt meg tryggere dersom de var døpte... så jeg Tror jo på den kristne historie da...helt klart.
Dotten Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 Som du Palmesus Døper mest av tradisjon og står også selv i Statskirken! Synes det er helt greit jeg, så kan den lille selv bestemme om hun vil bli konfirmert. Slipper i hvert fall voksendåp. Er jo ikke baptist, så det blir for rart for meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå