Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Er bare nyskjerrig på hvordan sykemelding av tvillinggravide gjennomføres i ulike deler av landet. Vet at det tidligere var rutine å sykemeldes i uke 20-22, men at det i fjor kom en endring i retningslinjene til en mer inndividuelt basert sykemeldingspraksis. For min del som bor nord i Nordland medfører dette tilrettelegging og gradvis nedtrapping framover, men jeg har ingen ambisjoner om å være i jobb lenger enn til i uke 28 når tvillingsvangerskap er sykemeldingsgrunn i seg selv. (Før den tid må det stå en sykdomsdiagnose på sykemeldingen for at trygdekontoret skal akseptere den, i hvert fall etter regelverket.) "Arbeid etter evne" gjennomføres også for de tvillingravide som sokner til sykehuset i Tromsø vet jeg, mens det på disse sidene ser ut til at alle på sørlandet sykemeldes i uke 20. Kan se det fornuftige i at folk kan arbeide lenger enn uke 20 såfremt de ikke har tilleggssykdommer i svangerskapet. Men begrunnelsen som tidligere ble brukt for tidlig sykemelding var jo ikke at folk ikke kunne klare å være i jobb, men at en ble tidlig sykemeldt for å forebygge fortidligfødsel. Gjelder ikke dette lenger? Et annet problem med individuell tilpasning er at den tvillingravide selv må kjenne etter når hun burde trappe ned, men det er ikke lett å vite hvor grensen burde gå; skal en akseptere å være allminnelig sliten slik en normalt kan være etter jobb også utenom svangerskap, eller medfører bare litt sliten en risiko for å føde for tidlig? Jaja, dette ble mange funderinger. Men hovedspørsmålet mitt er: Når sykemeldes dere i andre deler av landet, og tar dere selv initiativet eller anbefaler legene dere sykemelding?
Annika og Marikken Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Jeg har hørt at det ofte er de som "ikke har tid til å være gravide" som har tendens til å føde for tidlig. Altså når du presser deg og fortsetter selv om du er sliten, ikke har anledning til å ta hensyn til kroppens signaler. Jeg kommer fra Kristiansand, jeg fikk også vite at jeg ville bli sykemeldt i uke 20 automatisk, jeg sa at jeg studerte og at jeg enten måtte ta semesteret ferdig eller ikke, da sa jordmoren bare, det kan du bare glemme, du kommer til å bli så trøtt og sliten at det sikkert blir veldig vanskelig. Jeg har også tre barn fra før, så jeg har jo nok å henge fingrene i, men når jeg leser eller skriver oppgaver, er barna på skolen og hos dagmamma og jeg føler jeg har "fri". Jeg valgte altså å fortsette, og om to uker er jeg ferdig for semesteret. Da er jeg 28 uker ca. Så håper det går bra. Men kan jo tenke meg at de fleste jobber er atskillig mere krevende, både psykisk og fysisk. For å si det sånn, jeg hadde aldri tatt noen sjanser!!!
Gjest Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Hei! Jeg er fra sør-Troms.Før jeg fikk vite att det var flere små der inne,var jeg veldig plaget med blødn,og bekkenløsning,men fikk til svar att allt var greit og jeg var ikke syk nok til sykmld.Men maste meg til tidl ul rundt uke 8,og da oppdaget vi 3 små foster,Da ble det plutselig ingen problemer m sykemld.Jeg måtte bare kjenne etter selv og si ifra,så skulle de sykemld meg..Både gynekolog og jordmor sa att fra uke 20 er det 100% sykemld. Jeg kjenner selv att de er nødvendig,er i uke 12+ og jobber nå 50% men det er meget slitsomt,da jeg står mye på jobb(er frisør m/egen bedrift). Mitt råd er,Kjenn etter selv og få sykemld når du trenger det,det er jo din kropp og dine små det står om,ingen andre kjenner jo hvordan du har det. Lykke till videre
whoopsie daisy Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 På Ullevål må man kjenne etter selv. Det er ihvertfall min erfaring. De gir ikke automatisk sykemelding. Jeg trappet ned fra uke 20, og gikk ut 100% i uke 26. Det var mer fokus på bekkenløsningen min enn på at jeg ventet tvillinger følte jeg. De ville også at det var fastlegen min som ordnet med sykemeldingene mine. Pass på deg selv og trapp ned når du føler for det (helst litt før)! Vet det kan være vanskelig, men det er ingen hensikt å slite seg helt ut for magen blir bare tyngre og tyngre jo lenger ut i svangerskapet du kommer...(O:
Thea-81 Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Jeg har hatt litt komplisert start med prøverør, hyperstimuelring av medisiner som førte til 2,5 uke innlagt etc. Både fastege og gyn har gitt klar beskjed om at jeg bare kan glemme å jobbe etter jul, dvs 20 uker på vei... (Oslo)
nå er vi fem Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Hei Jeg hører til på Østlandet (SØF) og har fått beskjed av sykehuset at de ikke vil at jeg skal jobbe etter uke 24 , nettopp fordi de sier at mer hvile gjør at risikoen for en for tidlig fødsel reduseres. Er nå i uke 23 og er 80% sykemeldt, men det er pga bekkenløsning.
Gjest Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Jeg får oppfølgning hos privatpratiserende lege (Bergen). Hun kunne fortelle meg at jeg ville bli sykemeldt rundt uke 27, men før dersom jeg har behov. Hun sa også at det har med litt hvilken type jobb jeg har. Nå sitter jeg for det meste og har rolige arbeidsdager. Er i uke 22 nå og kjenner at det meste begynner å bli tyngre for kroppen. Men skal satse på å jobbe frem til jul og etter det blir jeg sykemeldt. Men det er viktig og ta det med ro og lytte til kroppen. Det blir travelt når nok tvillingene og trillingene kommer:) Dessuten er vi kvinner så samvittighetsfulle at vi presser oss mer enn vi bør.. og det må man være obs på.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Takk for masse tilbakemeldinger. Var hos gynekolog til ultralyd i dag og forsøkte å forhøre meg litt om sammenhengen mellom jobb/stress/tretthet og for tidlig fødsel, og fikk til svar at det ikke var noen sammenheng. Men har problemer med å tro på dette da andre gynekologer jeg har vært i kontakt med da jeg studerte (tre år siden) fortalte om en slik sammenheng da jeg var med på ultralyd av tvillinggravide. Vet jo at det før var tradisjon for tidlig sykemelding, men at retningslinjene ble endret i fjor. Ønsker da å finne ut av på hvilket grunnlag denne endringen ble gjort, i utgangspunktet ville jeg ha trodd at der var kommet nye studier som ikke kunne påvise en slik sammenheng, men dette finner jeg ikke noe sted. Så jeg får vel bare leve i uvisshet... Har nok noe høy terskel for å bli sykemeldt, og det hadde vært lettere om dette ble gjort av hensyn til barna, er jo vant med å være sliten med godt og vel full jobb og en 2-åring hjemme.
Jente73_tvillinger Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 Heisann, Vet hvordan du har det, sykemelding er ikke noe man har lyst å spørre etter. Derfor er jeg litt glad for at jeg tilhører sørlandet hvor de sykemelder i uke 20 - jeg ble iallefall det. Nå hadde blodtrykket mitt steget på kontrollen da, så jeg hadde nok blitt sykemeldt uansett. Men jeg merker selv hvor utrolig mye bedre form jeg er i, og hvor deilig det er å ha overskudd til min lille 2-åring når han kommer hjem fra barnehagen. Jeg sover forsatt vanvittig mye, så formiddagen går stort sett til det. Så - for min del og foreløpig setter jeg stor pris på at sykehuset ikke ga meg et valg - gjorde det mye enklere overfor arbeidsgiver også. Og jeg fikk beskjed om at dette er for å forebygge fortidlig fødsel, noe jeg virkelig håper vil hjelpe for jeg ønsker veldig å gå til termin - er i uke 23 nå. Så, de neste månedene er min jobb å ruge, for jeg er ikke i tvil om at hvile og fullgått tvillingsvangerskap henger sammen Hør godt på kroppen din, ikke minst hvordan du orker å håndtere full jobb og som du sier 2-åringen hjemme.
lykkex3 Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 Jeg bor på østlandet. Startet svangerskapet med ekstrem kvalme. Hadde da ingen anelse om at det var et tvillingsvangerskap. Ble sykemeldt da p.g.a kvalmen. Jobber som sykepleier og det var derfor umulig å gjennimføre en arbeidsdag. Ble 50% friskemeldt i uke 12. Legen min mente at kvalmen burde gi seg etter 3 mnd. I uke 20 fikk jeg vite at det var tvillinger. Ble da 100% sykemeldt. Legen min var da ganske spak og sa det var viktig å lytte til kroppen sin. Har forsto nå hvorfor jeg hadde vært så utmattet. Han mente det var viktig at jeg selv fikk sette grenser for hva jeg mestret. Viktig å gi et realistisk bilde av sin egen tilstand til legen. En ting er helt sikkert, ta hensyn til deg selv. Sett selv grenser for hva du orker. Det er ingen som takker deg i etterkant om du slitet deg ut eller presser deg for langt. Lykke til!
Moppie Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 Hei.. Jeg gikk gjennom prøverør og fikk vite at jeg skulle ha tvillinger i uke 6 av svangerskapet og ble 50% sykmeldt. Jeg var 100% sykmeldt under IVF, og gikk over i 50% sykmelding når dette var over jeg og jeg var gravid. Jeg ble 100% sykmeldt fra uke 20. Jeg hadde ett fantastisk svangerskap, gikk ikke opp en eneste kilo (det er helt sant...) og var i toppform til jeg fødte 3 uker før termin. Jeg sov godt om natten, fikk i meg normalt med mat og drikke og gikk masse turer. (det var slitsomt på slutten..) Men jeg kunne ha jobbet lenger enn uke 20. Men jeg har en fantastisk fastlege som ikke ville ta sjansen på at jeg skulle jobbe når jeg hadde slitt så hardt for å bli gravid. Og jeg har en sjef som var helt enig med min fastlege.. Formen min var det jo ingenting å utsette på . Men dette er forskjellig fra kvinne til kvinne. Så mitt råd til dere alle..Ikke press deg selv, kjenn etter hva du selv føler og syntes men for du har ett stort ansvar ovenfor de to/tre du har i magen også, ikke bare deg selv. Det er ikke flaut å be om sykmelding. Det er forsket på og etter at tvillinggravide ble tidligere sykmeldt enn før i tiden så har for tidlig fødsel blitt redusert betraktelig.. Hvil og nyt tiden hjemme og gjør gjerne ting du ikke ellers gjør, for tro meg; det får du ikke tid til etter fødselen.. hehe.. Sett bilder i album, rydd i papirer, stryk tøy, gjør alt klart til barna skal komme, besøk venner, gå på kino, pakk bagen til sykehuset,.. whatever... hvil mye og nyyyyyyyt tiden.. Det får du igjen for.. !!! Så lykke til alle sammen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå