Tussa og Sofie Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 Jenta er bare 12 dager gammel....hun har fått mye flaske nå pga div. problemer. Men har fått 70% MM og 30% MME. Vi bruker Dr. Browns flasker, men virker allikevel som hun sluker luft, er veldig glupsk når hun spiser fra flaske. Det romler konstant nedi den lille magen. Hun bæsjer mye, som er flytende/bløtt, men trykker og trykker hele tiden, hun har nesten ikke sovet i dag for hun er så urolig og bare trykker til hun blir lilla i ansiktet. Hva kan det være og hva kan vi gjøre?? Er så vondt å se henne sånn, hun må jo være helt utslitt.
Grorüd.. Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Kan være kolikk Kan være at du må/burde bytte MME-merke (Hvilket bruker du nå? Datteren min var ganske lik din da hun fikk Collet, nemlig) Kan være lurt med en tur til kiropraktor..
Tussa og Sofie Skrevet 13. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2007 Hun får NAN erstatning.....I dag har hun fått erstatning kun på morgenen, ellers morsmelk, mest fra pupp og endel fra flaske utpå ettermiddagen. Allikevel har hun hatt disse plagene gjennom hele dagen. Hun skriker ikke så mye pga det, men er veldig urolig og sutrete og har veldig urolig søvn på natten. Trykker jo som en voksen mann ( Blir liksom redd for at det er noe farlig eller galt jeg.....
Grorüd.. Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Ok. Da har hun nok svelget mye luft kanskje, og prøver å få det ut igjen.. Har du prøvd å dytte beina/lårene hennes litt opp mot magen hennes?? Det kan hjelpe henne til å få ut litt luft..
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Akkurat sånn er min jente også! Trykker og trykker og stønner og holder på. Slitsomt for henne, og for oss også til tider. Og som hun har bæsjet!!!! Jeg hadde lest at babyer som ammes ikke bæsjer så ofte, men joda! Så og si hver eneste bleie vi skiftet (og da skiftet vi ofte) var bæsjebleie! Jeg har snakket med helsestasjonen og legen der om det og de sier at det er helt normalt og mange babyer som er sånn i starten. Magen er helt uvant med alle bakterier og med å få mat så den romler og protesterer litt i starten. Men det skal visst gå seg til innen 3 mnd alder. Nå er jenta mi 7 uker og den siste uka har jeg faktisk merket litt bedring. Ikke så ofte bæsj og ikke så mye trykking. De rådene helsestasjonen ga var forresten fennikel te (apoteket) og evt Minifom. Vi syntes hun hadde lite effekt av fennikelteen, så vi prøvde Minifom i cirka 2 uker og det hadde litt effekt. Ble lettere for henne å prompe. Nå har vi sluttet med Minifom og det ser ut som det går greit.
Tussa og Sofie Skrevet 13. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. november 2007 Tusen takk for svar... Kan jeg drikke fenikkelte og gi henne minifom uten å rådføre med noen?? Får helsesøster hjem til oss på Torsdag, så burde kanskje vente til da. Virker som hun sluker mindre luft når hun får pupp, men vi har litt problemer med at hun ikke tar godt nok tak, hun spiser også altfor lite og sovner konstant ved puppen for så og våkne etter 5 min og vil ha mer. I dag har jeg sittet å ammet i timesvis og hun er like sulten etterpå. Måtte til slutt gi henne flaske for at hun skulle bli ordentlig mett. Hun drakk da nesten 150 ml....?? Jeg har fortsatt melk i puppen når hun er "ferdig" ammet, men allikevel hun tar ikke godt nok tak.... Men høres fornuftig ut at det er litt krøll før magen "setter" seg. Jeg har i dag lagt henne på stellebordet uten bleie en stund og da har hun bæsjet masse når hun har ligget i "friluft", men som sagt er det helt flytende så kan jo ikke ha hard mage, men heller luft ja.
lemontree Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Bare drikk fenikkelte, det er nok ikke så farlig, og så kan du gi henne en teskje. Jeg merket ikke så stor bedring av det, men verd et forsøk. Har sett andre her har gitt malt, det har ikke jeg erfaring med. Et tips jeg fikk på barsel, var å ta et termometer opp i endetarmsåpningen, ca 8 mm, litt forsiktig ut og inn, det kan hjelpe på å få bærsjet, og kanskje også få ut luft. Jeg har hatt min lille mye på høyre armen, hodet mot albuen, så hun kommer litt på siden, da tenker jeg at luften triller lettere opp tykktarmen, og så har jeg massert med begge hender langs endetarmen (nederst på magen) fra høyre mot venstre. Når hun har trykket eller spent magen, har jeg liksom hjulpet til ved å løfte føttene oppover slik at hun har fått presset knærne opp mot magen... Huff, stakkars dere, håper det hjelper snart! Lykke til! Har ellers unngått løk, og kaffe skal vist også være en synder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå