Gå til innhold

Vil ikke ha julegaver...

Makko med to små gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er over 30 begge to, tjener godt og har ALT vi kunne tenkt oss. Ønsker derfor å slutte med julegave styret (har ennå ingen barn). -Kan godt gi, men ønsker oss ingenting. I fjor å ønske oss gave til leger uten grenser, men det var vist ikke personlig nok i følge min familie. Ikke at dette er noen nyhet, vi får aldri det vi ønsker oss...

Sambo sa det enkelt å greit til sin mor, "julegaven deres i år går til redd barna", -vil vil ikke ha noen julegaver selv, gi heller til noen som trenger det!". Dette ble godtatt uten diskusjon. Min familie er det verre med!

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få de til å respektere våre ønsker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får forsøke å forklare de hvorfor dere ønsker som dere gjør, slik at de kan se det er et veloverveid ønske!! :-)

Synes det var et flott ønske, jeg!

Skrevet

Vi snakker om det samme. Vi har alt vi trenger og er det noe vi mangler kan vi kjøpe det selv i løpet av året.

Vi kan ønske oss babyting, da det er noe vi trenger. Eller nye vinterdekk til bilen.. hihi

uansett, mamma snakket om å kjøpe en stekepanne til oss (1000kr). Så sa jeg at da kan hun heller kjøpe en ku til oss. Men det ble ikke så godt mottatt:)

de forstår ikke vår tenkemåte overhodet. det er helt greit, men jeg skulle ønske de kunne ta det alvorlig. for meg er det de små tingene i hverdagen som teller, ikke gaven jeg får på julaften. De siste årene har alle tingene under juletreet heller gjort meg trist og lei. Jeg vet det er mennesker som trenger det mer.

Min plan er å lære mine barn til at vi som er så heldige til å ha mulighet til å skaffe oss tak over hodet og mat i kjøleskapet bør dele med de som har mindre. Ũha god råd betyr ikke å ha mulighet til å kjøpe enda mer av ting vi ikke trenger.

Så håper jeg å lære de at jula er en tid hvor man kan dele ekstra mye.

Planen er at de skal spare 5-10 kr hver av ukepenger/månedspenger ( ikke helt gjennomtenkt ennå siden de ikke er født) også tar vi en tur i jula og legger hele sparebøssa i urnene til Frelsesarmeen. Som en juletradisjon.

Ellers håper jeg å lære de at resten av året kan vi dele våre goder med fattige barn rundt om i verden.

Mannen min og jeg har begynt å gi 500 kr til diverse formål. En måned til leger uten grenser, deretter Røde kors etc...

HI, jeg tror du bør forklare til familien din hvordan dere tenker og hvorfor, kanskje de respekterer det:) jeg skal prøve med min familie også!

Skrevet

kokosyklus, blir også mest trist på julaften når jeg ser på alt vi har brukt penger på som vi egentlig ikke trenger, når jeg vet at det er så mange i verden som trenger så mye....

Skrevet

Huff så fæl jeg må være da:( Jeg elsker gaver på julaften jeg... Min mor på 55 år er også som en unge på julaften:)

Skrevet

Jeg elsker også gaver på julaften. Og jeg syns det blir feil å bestemme at de ikke vil ha noe hvis de ikke gir det til et godt formål. Man behøver ikke hjøre det til et stort kjøpepress. Det er en koselig tid med familie og venner hvor man liker å gi hverandre oppmerksomhet ved gaver.. det er tradisjon. Syns det er helt feil at man skal ha dårlig samvittighet hver jul fordi man får gaver og bruker penger på andre. Da får man ha det resten av året også..

Skrevet

Dere kan jo ønske dere noen småting, som lys, blomster, konfekt, vin etc. og i tillegg ønske dere et bidrag til en humanitær organisasjon. Selv elsker jeg julen og å kjøpe julegaver, og hadde aldri villet gi KUN en gave til en organisasjon. Men både og er absolutt en bra løsning. Da blir både dere og familien din fornøyd. Eller dere kan ønske dere gaver fra f.eks. Unicef. Da støtter dere det lokale næringslivet i u-land, slik at flere kan tjene penger i stedet for å motta veldedighet. Mitt forslag er lys, postkort e.l. fra Unicef samt en gris - en gave som alle blir fornøyd med! :)

Skrevet

Kanskje det synke inn om du begynne i motsatt ende? Gi ein donasjon i deira navn til ein god sak.

Mamma prøvde på dette eit år. I stedet for å gi det årlige dillet til tanter og onkler som ingen har noko som helst nytte av gav ho eit brev til kvar av familiane og sa at julegaven frå oss var i år ein donasjon i deira navn. trur det var ein 200 el ho gav frå kvar familie.

Skrevet

Hvis det er alt det "rælet" (dvs unødvendige ting som man verken trenger eller passer inn noe sted) man prøver å unngå så kan man ønske seg opplevelser? Gavekort på kino, teater, restaurant, spa etc...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...