Gå til innhold

Eksem!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som om pjokken får barneeksem her. Han har masse røde prikker på hver side av magen... Det virker ikke som det klør foreløpig. Jeg lot være å gi ham fruktmos idag (eple og mango) for å se om det var det han reagerer på.

Jeg ammer og i tillegg har jeg gitt Havregrøt med ris og hvete (4mnd) og fruktmos (eple og mango-4mnd). Ellers har jeg ikke spist noe som jeg ikke har spist tidligere... Uff, har en katt også, så jeg håper virkelig ikke at han er allergisk mot den... Han har jo ikke vært i kontakt med katten eller kattehår i noe særlig grad.

Det ser ikke ut som om det er varmeutslett heller, men jeg håper jo at det bare er det det er da.

Noen som har erfaring med dette og som kanskje fant ut om det var noe babyen reagerte på? Vet at det ofte er vanskelig å finne ut årsaken til eksemen, men jeg kan jo håpe... Blir det ikke bedre må jeg vel bare dra til legen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snuppa mi har også sannsynligvis fått eksem. Er nå 5mnd og får kun mm. fikk plutselig fullt av røde prikker over hele kroppen utenom bleieområde og ansikt. tok henne med til en barnelege som mente det var en allergisk reaksjon/atopisk eksem, fikk da steroidsalve og drikkemedisin som skulle hjelpe mot kløe. (så at hun klødde seg veldig når hun lå på ryggen..) smurte på salven til det ble borte, og håpa da at det forsvant for godt,men 2 uker senere dukket det opp igjen:( så nå smører vi igjen... men syns fortsatt det er litt rart med røde prikker som kommer og går...

Skrevet

De fleste (jeg også, før jeg visste bedre) tror at eksem skyldes allergi mot noe. Ofte gjør det det, men 70% av all eksem skyldes bare tørr hud, og eksemet kan bli borte med kortison, og hvis man får tilført huden nok fuktighet (oljer/krem) kan man unngå at eksemet kommer tilbake. Det som kan forvirre er at en del matvarer kan forverre eksem hvis huden allerede er tørr, selv om dette ikke skyldes allergi. Hvis huden hadde vært fuktig nok vil de samme tingene ikke gi noen reaksjon.

Les mer på www.eksemskole.no og gå til en barnelege som er ekspert på allergi, så får du forhåpentligvis god hjelp.

Vi holdt barnet vårt unna masse forskjellig mat første året og trodde hun var allergisk mot omtrent alt fordi hun fikk eksem uansett hva vi ga henne. Vi gikk til en barnelege som støttet oss i vår teori om at hun var allergisk mot "alt" og ga kortison og antihistaminer mot kløen. Det var en veldig frustrerende tid, tøft å tenke på at hun ikke tålte "noe", og tøft å putte i henne masse antihistaminer som hun var avhengig av for at ikke kløen skulle holde henne våken hele natten. Vi følte etterhvert at legen ikke ga gode nok råd, byttet barnelege og kom til en som var litt mer oppdatert, og etter 2 uker med behandling med oljebad og mye smøring var all eksem borte uansett hva slags mat vi ga henne. Idag vet vi at hun ikke er allergisk mot NOE. Vi har ikke brukt antihistaminer siden det, og når hun en sjelden gang får en eksemflekk er det fordi vi ikke har vært flittige nok med olje og krem, og tyr til en enkelt smøring med kortison som fjerner eksemet med en gang, og det går lang tid før en ny flekk dukker opp, så lenge vi fortsetter med vanlig fuktighetsbehandling.

Det kan som sagt være allergi hos dere, men oftest er det ikke det, og ikke gå på noen spesiell diett uten å være helt, helt sikker!

Skrevet

Gutten vår har eksem.

Bruker A-derma krem som jeg har kjøpt på apoteket. Og det virker. For vår del, hjelper det også å ikke bruke ull rett på huden.

Skrevet

ble veldig glad for å lese innlegget til anonym over. kjente meg veldig igjen med kortison og antihistaminer;syns heller ikke det er noe særlig at putte i henne alt mulig. prikkene er nå nesten borte,så skal nå prøve å smøre kun med fuktighetskrem. var det røde prikker hos barnet deres også? hvilken fuktighetskrem vil du anbefale?

Skrevet

Samme anonym igjen her:

Det begynte med røde prikker, etterhvert gikk det over til en blanding av skjoldete prikkete felter rundt om på kroppen.

Etter anbefaling fra legen bruker vi NAF Badeolje (fra apoteket) til oljebad (bruker MASSE olje) eller oljemassage hver kveld, og om morgenen smører vi med Eucerin Lotion med Karbamid 3%. Karbamid er veldig bra mot eksem, MEN det gjør at kremen klør og svir hvis huden ikke er fuktig nok. Vi hadde en periode hvor vi sluttet med olje (ble litt lei av griseriet, det er så klissete), og bare smurte med Eucerin. Da var det hyl og skrik hver dag for hun ville ikke bli smurt fordi det var ubehagelig. Fikk forklart fra legen at det var fordi huden ikke var fuktig nok, så vi intensiverte med oljebehandlingen igjen, og vips var det ikke lenger noe problem med karbamiden lenger heller. Vi har brukt Decubal krem ved siden av oljen når karbamidkremen har klødd, men det er bare noe vi selv har valgt, legen har ikke nevnt denne.

Mange synes A-derma kremen virker, hos oss virket den ikke idet hele tatt, og legen mente den var dyr og ikke noe bedre enn noen av de tradisjonelle "ukule" kremene som Eucerin, Decubal, Apobase osv. Apobase inneholder mye parabener, derfor har vi styrt unna den.

Ang antihistaminene, så sa vår nye lege at det var vel og bra å bruke det, men det fjerner/reduserer bare symptomene på kløen, det fjerner ikke årsaken, og hvis man fjerner årsaken (tørrheten) har man ingen symptomer å behandle, og da blir antihistaminene unødige.

Eksembehandling med olje og krem er dyrt og hvis man får behandlingen foreskrevet av en barnelege får man 90% av utgiftene refundert av trygdekontoret (etter en egenandel på 1600kr).

Hvis dere har fått gjort en prikktest som ikke viser noen åpenbar årsak gjennom allergi, og legen din ikke har anbefalt noe fuktighetsgivende behandling ville jeg sterkt vurdert å finne en annen barnelege. Jeg angrer veldig på at vi ikke byttet tidligere, det kunne spart oss for masse medisinering og våkenetter pga kløe hos babyen.

Skrevet

har ikke fått tatt prikktest. det var visst ikke noe vits i det før de var 1år. hun er nå 5mnd. skal til barnelege på helsestasjonen på 6mnd kontroll så får håpe den er litt bedre eller vi får til en hudspesialist. har smurt med decubal og locobase til nå. håper enda på at det kan være en slags allergisk reaksjon og ikke eksem, men sjangsen for eksem er vel stor siden papppan også har det..

Skrevet

... og det skulle vært

www.eksemskolen.no

Det er Universitetssykehuset i Nord-Norges informasjonsside om eksembehandling, masse nyttig informasjon.

Skrevet

Begge legene vi har vært hos prikktestet før 1 år, og tok blodprøve, som også kan si en del. Testene er upålitelige på så små barn, men de kan også slå ut, og da vet man noe. Jeg kjenner noen som fikk utslag på dyrehåreallergi på prikktest allerede ved 3mnd.

Hos oss er ikke legene på helsestasjonen spesialister i barnemedisin, så hos oss ville ikke det hjulpet, men hvis det er barnelege hos dere er det supert.

Jeg ville uansett anbefale å få en henvisning til en barnelege som er spesialist i allergi, og helst til en som jobber på et senter sammen med flere i samme fagmiljø. Jeg tror det gjør det mer sannsynlig at legene er faglig oppdatert. En "enslig" lege som holder på for seg selv har ingen fagpersoner rundt seg som inspirerer til faglig utvikling osv.

Skrevet

Hei!

Min sønn på 4 mnd har mest eksem i ansiktet. Har smurt med kortison som en får kjøpt respeptfritt på apoteket. Men nå har vi opphold og det ser ut som det blir mye verre så nå blir det legebesøk.

Synes det er vanskelig å få tilført nok fuktighet til huden i ansiktet.

Prøvde med A-derma først, men synes ikke den var så bra, selv om mange skryter av den. Er veldig fornøyd med locobase.

Hvilken olje bruker du til å massere på kroppen. Samme som i badevannet? Kan jeg bruke det i aniktet også. Ser for meg at det blir veldig klissete.

Skrevet

Tusen takk for mange innslag. Og den linken var bare helt super =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...