Gå til innhold

noen som vet? spm ang streptokokk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om noen vet hva som er faren for å få streptokokk infeksjon, om det har med forkjølelse og gjøre eller er det i underlivet en får det som er farlig for barnet i magen? om hva som er symptomer etc?har vært forkjølet siste dagene, men vil ikke virke hysterisk heller..men tenker litt på det...ble litt rotete dette....men håper kanksje noen vet noe om dette? takk for svar hvis noen vet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det gruppe B streptokokker du tenker på?

I alle fall er det en type streptokokker noen kvinner er natulig bærere av. Det vil si at streptokokkene inngår i den naturlige bakteriefloraen i underlivet. Er du veldig redd for at du har denne typen streptokokker må du få legen til å ta en bakterieprøve av deg.

Jeg fikk påvist streptokokk b i forrige svangerskap. Fødselen ble satt igang etter vannavgang som ikke førte til rier. Måtte ligge et par døgn ekstra på barsel for å følge med den nyfødt. Hun hadde større fare for å få infeksjoner pga streptokokk b. Neste gang kommer jeg til å kreve antibiotika under fødsel, spesielt om jeg har tidlig vannavgang.

Skrevet

Var akkurat selv på sykehuset å hentet resept for urinveisinfekjon.. mener han sa det var streptokker. Men vet egentlig veldig lite om dette..

Skrevet

ja det er nok den, gruppe b streptokokker, jeg tok gyn test bakteriologisk 3 måneder før jeg ble gravid og den var neg( ble tatt samtidig med celletest). Men hvis jeg ikke hadde den da, vet du hvordan en da kan ha fått den?har den noe med økt utflod eller farge/lukt på det?huff unnskyld ekkelt tema å ta opp... men ofte med sår hals så kan en ha streptokokk har jeg hørt, men det er jo langt mellom hals og underliv da..

Skrevet

Har ikke peiling på hva grunnen til at man får det er.. det er bare 4uker siden sist jeg ble behandlet for urinveisinfekjon (vet ikke om det var streptokker da også), men har ikke hatt noe økt utflod eller andre tegn. Har ikke hatt anelse om infeksjon før legene har funnet det ut på rutinekontroll. Men har du sår hals må det vell være en annen type streptokker i så fall:)

Skrevet

Jeg hadde streptokokk b i forrige svangerskap. Dette fant de ut på bakterieprøve ved gu, fordi jeg ble innlagt med premature rier. Streptokokkene i underlivet har ingenting med streptokokkene man får i halsen å gjør tror jeg. Jeg er ingen ekspert på dette akkurat, men jeg hadde ikke vært redd for streptokokk b pga forkjølelse.

Men streptokokkene i underlivet kan vises på en urinprøve ved urinveisinfeksjon, hvis det er stor oppblomstring av dem (sånn jeg har forstått det...)

Det er ikke så lett å bli klok på dette greiene.. jeg har fått ekstra oppfølging denne gangen, har vært sykemeldt siden begynnelsen av august så jeg ikke skal føde for tidlig, men alt ser i allefall bra ut. Jeg tok en bakterieprøve tidlig i mai hos fastlegen, men den var negativ. Men gynekologen jeg går til sier at det ikke har noe å si, fordi jeg har det i kroppen uansett (det er vel bare unedr oppblomstring man kan se det på en sånn prøve), derfor skal jeg ha antibiotika under denne fødselen også. Også skal vel babyen følges ekstra med, men det lurer jeg på om blir gjort på barsel hvis jeg føder til termin? Noen som vet? Sist kom gutten vår når jeg var 35-5 og lå noen dager på nyfødtavdelingen til observasjon..

Skrevet

Det er ikke de samme streptokokkene som er i halsen, det er i alle fall helst sikkert. De "smitter" seksuelt og kan blomstre opp og da kan man få symptomer som økt utflod og vondt lukt. Men, som regel er det garnerella som er årsaken til endret utflod og den er ikke farlig når man er gravid. Om du er usikker, be legen ta en prøve, så slipper du å engste deg for at noe er galt :)

Skrevet

Fikk påvist GBS ved en tilfeldighet i forrige svangerskap, og har gjort oppmerksom på dette i min forhåndsjournal til sykehuset.

Skal sjekke nivået på GBS når det er litt nærmere fødsel, for den kan dabbe av og blusse opp, og det er stort sett dersom fødselen inntreffer i et tidsrom der nivået er forhøyet at man har størst sjanse for å evt. overføre det til barnet.

Sønnen vår ble syk like etter fødselen og ble overført til nyfødtintensiven for antibiotikabehandling, men han fikk godt stell og ble fort frisk. Dersom man har en "forhistorie" å vise til, er de litt mer grundige med å sjekke og følge opp etter fødselen også, samtidig som de sannsynligvis setter antibiotika på mor under selve fødselen for å redusere sjansene for overføring.

Bare ta det opp med jordmor, evt. nevn det i forhåndsjournalen; tror de tar dette med GBS mer alvorlig nå enn for bare noen få år siden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...