Gå til innhold

Hvem har rett, vi eller naboen? (ang. montering av ildsted)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I leiligheta vår har vi en vedfyringsovn stående. Da vi flyttet inn hit sto det en gammel ovn som var lite futt i, så vi byttet den ut. Monterte den selv, og så hadde vi en fagmann til å godkjenne den. Dette raporterte også fagmannen inn til brann og feiervesenet.

Så viser det seg ved en tilfeldighet i ettertid at leiligheta over oss har kledd inn (tegelstein)pipa med panel. Da ble det registrert hos brann og feiervesenet at vårt ildsted likevel ikke var godkjent før dette ble utbedret. Da jeg kontaktet fagmannen som godkjente ildstedet vårt sa han at det ikke var påkrevd å sjekke andre leiligheter som var tilknyttet den aktuelle pipa.

Naboen vår er uvillig til å ta vekk panelen av estetiske grunner. Det viste seg også at de trodde det ikke sto noe ildsted her fra før, og at vi ikke hadde rett til å montere vedovn sånn uten videre. MEN, det sto en ovn her fra før! Det står tom vedfyring i salksoppgaven fra den gang vi kjøpte!

Hvem har rett her? Dersom vi fyrer i ovnen, hva skjer med forsikring dersom uhellet er ute? Hvem sin feil er det? Kenner jeg begynner å bli sinna, dyre ovnen som vi ikke får brukt!

Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det var regler som omhandler hva man gjøre og ikke gjøre med brannmur, pipe o.l. Tror naboen din har driti på draget. Er du medlem av huseiernes landsforbund?

Skrevet

Jeg kan ikke si helt sikkert, men man skal jo ikke kle brannmur med noe, så da har jo naboen gjort noe dumt. Jeg ville tro det de som må fjerne panelen, men er ikke sikker. Kanskje du kan be feiervesenet eller brannvesenet og spørre?

Skrevet

Så lenge dere har salgspapirer/takst med henvisning til ildsted/ovn så tror jeg dere har rett.

En pipesjakt skal aldri ha noe brennbart inntil seg (panel, garderobeskap eller vegg til andre rom)

Skrevet

Nei, vil de kunne hjelpe meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...